OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
En dag på jobbet
Socialjouren är en spännande och utvecklande arbetsplats.
Du arbetar på schema, kvällar och helger efter ordinarie kontorstid. Du har också schemalagda beredskapspass under nätter och helger då socialjourens kontor inte är bemannat. Du arbeta i team om två eller tre socialsekreterare vid varje arbetspass. Socialjouren betjänar hela socialtjänsten i Södertälje kommun, vilket innebär samverkan med många verksamheter. Organisatoriskt tillhör Socialjouren verksamhetsområdet Barn och Ungdom. Dina huvudsakliga arbetsuppgifter är handläggning och dokumentation i ärenden enligt SoL, LVU och LVM samt rådgivning och stöd till personer som söker kontakt med Socialjouren.
Vem är du?
Du har bred och flera års erfarenhet av arbete som handläggare inom kommunal socialtjänst, helst inom flera områden, t ex Barn och Ungdom, Försörjningsstöd och Missbruk. Du är kunnig i lagstifning och regelverk som gäller inom socialtjänsten samt har uppnått en hög förmåga gällande att omsätta teoretisk kunskap i praktisk färdighet.
Krav:
- Socionomexamen
- Goda kunskaper i svenska i tal och skrift
- B-körkort och bil
- I samband med rekryteringen ingår intoduktionspass som en del i rekryteringsprocessen
Meriterande:
- Väl vitsordad erfarenhet av arbete med myndighetsutövning gällande barn- och ungdomar.
- Tidigare erfarenhet av arbete på socialjour inom kommunal socialtjänst.
- Goda kunskaper i att använda MS Office samt socialregistersystem Combine.
Personliga egenskaper:
- Social kompetens och samarbetsförmåga - lätthet att komma i kontakt med såväl klienter som arbetskamrater.
- Förmåga att bibehålla ett lugn även i stressfyllda situationer.
Vi erbjuder dig
- Introduktion för nyanställda
- Kompetenshöjande kurser och utbildningar
- Nära chefsstöd
- Regelbunden handledning
- Friskvårdsbidrag
- Semesterväxling
Välkommen till oss!
Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.