OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du vara med och bygga upp en ny verksamhet med nytänkande i fokus? I så fall har du en spännande utmaning här!
Socialförvaltningen vill bedriva socialt arbete i Vivalla på ett nytänkande sätt där stödet till familjerna är i fokus. En ny verksamhet byggs nu upp i Vivalla, i nära samarbete med andra offentliga och civila aktörer. Genom att finnas på plats kan vi lättare bygga relationer och skapa tillit och trygghet. Verksamheten kommer ha fokus på tidiga insatser, samtidigt som myndighetsuppdraget är tydligt. Vi har Sveriges viktigaste jobb, var med och gör skillnad!
Vi söker nu en socialsekreterare
Som socialarbetare i Vivalla är du en del av en nybildad enhet inom Socialförvaltningen. Målet är att verksamheten ska bli bra på att hjälpa medborgare att hitta rätt stöd, och att vilja efterfråga den hjälpen. Du, ett tiotal kollegor, och enhetsledningen har till uppgift att bygga upp en verksamhet med ett nära och personligt socialt arbete för barn, ungdomar och deras familjer i bostadsområdet Vivalla. Myndighetsutövning är kärnan i uppdraget.
Du kommer att fånga upp familjers behov, ge stödinsatser, utreda enligt SoL och LVU, motivera till stöd som kräver specialistkompetens och följa upp de insatser som ges. I vissa typer av ärenden kommer handläggningen ske i samverkan med socialsekreterare vid förvaltningens övriga myndighetsutövande enheter.
I din vardag kommer du bedriva ett brett socialt arbete, med de flesta i individ- och familjeomsorgen förekommande uppgifterna. En nära samverkan med andra aktörer och familjernas nätverk är en självklarhet för att lyckas i arbetet. Verksamhetens lokaler finns i Vivalla. Arbetet kommer i viss mån innebära möten med familjer utanför ordinarie arbetstid.
Det ska vara förmånligt att arbeta inom Örebro kommun
Du kommer ingå i en nyformad och nyfiken arbetsgrupp, med ett nära ledarskap och administrativt stöd. Såväl familjer som samverkanspartners finns i området, vilket skapar möjlighet till nya arbetssätt.
Hos oss får du en trygg anställning och det är viktigt att du både mår bra och utvecklas på jobbet. Som socialsekreterare inom Socialförvaltningens myndighetsutövning erbjuder vi dig en gedigen grund i din yrkesutövning och en mängd förmåner. Du får:
- grundlig introduktion efter anställning och på längre sikt
- en fadder som stöd i praktiska frågor på arbetsplatsen
- fördjupning och specialisering i en kompetenstrappa
- regelbunden handledning
- möjlighet att omvandla semesterersättning till semesterdagar
- hälsopaket med friskvårdsbidrag, företagshälsovård och samtalsjour
Det är viktigt för oss att Du trivs på jobbet!
För att trivas i verksamheten tror vi att du föredrar att arbeta i team, med ett gemensamt ansvarstagande samtidigt som du självständigt driver arbetet framåt. Du är flexibel i hur, var och när du träffar familjer och samarbetspartners. Du är lyhörd i dina kontakter och du har en naturlig förmåga att sätta dig in i andras perspektiv och situation, utan att förlora din professionella integritet. Arbetet ställer krav på god kommunikativ förmåga, vilket bland annat innebär att du på ett tydligt och strukturerat sätt kan uttrycka dig väl i tal och skrift. Vi förutsätter att du delar Socialförvaltningens värdegrund och människosyn.
Kompetenskrav
- Socionomexamen
- Dokumenterad erfarenhet från arbete med myndighetsutövning inom individ,- och familjeomsorg eller dokumenterad erfarenhet från arbete med sociala råd,- stöd- och/eller behandlingsinsatser
- Kunskap om och erfarenhet av att arbeta med BBIC (Barn behov i centrum)
- B-körkort
Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet.
Eftersom du kommer arbeta med barn ska du visa upp ett utdrag ur belastningsregistret.
Meriterande
- Kunskap om och erfarenhet av MI (Motivational Interviewing)
- Erfarenhet av arbete med mångkulturella frågeställningar
- Språkkunskaper utöver svenska och engelska
Anställningens omfattning
Tillsvidareanställning, heltid.
Tillträde enligt överenskommelse.
Ansökan
Vi hoppas kunna forma en arbetsgrupp med bred språklig och kulturell kompetens, med erfarenheter från olika typer av socialt arbete. Läs mer om hur det är att jobba hos oss på orebro.se/jobb.
Sista ansökningsdag är 2017-04-23.
Välkommen med din ansökan!
Vi undanber oss kontakt med annonsörer och bemanningsföretag i rekryteringen.
Kontaktpersoner på detta företaget
Peter Örbring, Enhetschef
019- 21 38 74
Kerstin Awad, Distriktsköterska
019-21 49 44
Eva Cading, Enhetschef Barn och familj
019-21 27 11
Ann-Sofie Vennerstrand, Rektor
019-21 20 52
Emelie Rådström Sipinen, Enhetschef
019-21 25 35
Peter Thermaenius, Rektor
070-631 44 90
Mona Hansen, Förskolechef
019-21 40 84
Johanna Gancarz, Utvecklingsledare
019-21 32 23
Mona Öhrn, Kontorschef
076-551 39 76
Anna Lorinius, Rektor
019-21 49 67