OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vi söker ny kollega till vår mottagning
Vi är socialtjänsten som arbetar mot målgruppen vuxna med psykisk ohälsa. Vår huvudsakliga arbetsuppgift är myndighetsutövning, en stor del av vårt dagliga arbete är ett socialt arbete som handlar om att bemöta och vägleda människor som befinner sig i ett svårt skedde i livet. Vi som enhet jobbar rehabiliterande och vårt mål är att våra klienter ska avslutas hos oss med uppnådda mål. Vi jobbar metodisk med individen i centrum.
På myndigheten socialpsykiatri arbetar 14 socialsekreterare, 2 avhopparsamordnare/lotsar, 1 administratör, 0,5 kontaktsekreterare, 2 gruppledare och 1 resultatenhetschef. Vi utreder, beslutar och följer upp beslut om stödinsatser för personer, från 20 år (i vissa fall 18 år), med allvarlig psykisk ohälsa enligt SoL.
Enheten jobbar teambaserat där ett team arbetar mot unga vuxna, ett team mot personer med psykossjukdom och ett tredje team mot andra komplexa psykiatriska diagnoser. Vi har även ett mottagningsteam. Sedan i våras jobbar enheten med ytterligare en målgrupp Vuxna i kriminalitet, ett litet team med socialsekreterare och lotsar/avhopparsamordnare.
En av våra kollegor i mottagningsteamet går nu vidare till nytt arbete.
I vårt mottagningsteam jobbar 3 kollegor och vi har ett fint och nära samarbete mellan varandra, och vi ser fram emot att få en ny kollega till vårt team. I mottagningsteamet finns en besökshund (under utbildning).
Dina arbetsuppgifter
För att trivas i vår mottagning måste du gilla variation och flexibilitet. Tycka om att hantera stora och små funderingar från våra medborgare och andra aktörer i samhället. Mottagningen jobbar en hel del med att hitta individuella lösningar som fungerar för att möta individen och frågeställningen. I kombination med denna flexibilitet är det samtidigt viktigt att vara kunnig inom vår lagstiftning och förmedla en tydlighet internt och externt i vad som är vårt ansvar. Arbetet kräver också en hög grad av självständigt arbete, där du kan fatta de beslut som krävs för att hantera inkomna ärenden. Teamet tar mycket stöd av varandra och jobbar tajt tillsammans.
I det dagliga arbetet hanterar mottagningsteamet alla anmälningar och ansökningar, har hand om vår ingång dvs mottagningstelefon, gemensam mejl, fax och andra digitala system. Mottagningsteamet är vårt ansikte utåt och deltar därför i många samverkans forum och informationstillfällen om vår verksamhet. En hel del administrativa uppgifter ligger på mottagningen såsom avgifter, avtal och utveckling av rutiner.
Vem är du?
Som socialsekreterare är det viktigt att du har en förmåga att ta ansvar, vara strukturerad och kunna planera ditt arbete självständigt. Som socialsekreterare planerar du ditt arbete och bidrar med din profession och jobbar med evidensbaserad praktik till att klienterna når mål.
Personliga egenskaper:
- Som person är du flexibel och positivt inställt till samverkan i team.
- Du har också en god förmåga att arbeta strukturerat och självständigt.
Krav:
- Socionomexamen eller annan högskoleutbildning som bedöms som likvärdig
- Erfarenhet av minst 2 års myndighetsutövning enligt socialtjänstlagen
Meriterande:
- Erfarenhet av enhetens målgrupp
- Goda kunskaper i dokumentation
- Erfarenhet av IBIC kommer prioriteras i urvalsprocessen
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Vi erbjuder dig
Varje dag går ca 6 000 personer till sitt jobb i Södertälje kommun. Vi har många olika roller hos oss och vill erbjuda dig ett meningsfullt jobb där du får möjlighet att bidra till samhället och samtidigt känna glädje. Som medarbetare hos oss får du möjlighet att utvecklas och sätta avtryck på riktigt.
Som anställd i Södertälje kommun erbjuds du bl.a. trygga anställningsvillkor, ett generöst friskvårdsbidrag samt möjlighet att byta semesterdagstillägget mot extra lediga dagar. Inom vissa verksamheter finns även möjlighet till viss flexibilitet avseende arbetstid och arbetsformer. Vi har ett stort utbud av utbildningar och kompetenshöjande insatser för dig som medarbetare. För mer detaljerad information kring våra förmåner läs gärna mer på vår externa hemsida:
https://www.sodertalje.se/formaner
Enheten Socialpsykiatri myndighet består av erfarna kollegor med stor erfarenhet inom socialtjänsten och med målgruppen. Vi är en trygg arbetsplats där tydlig struktur och utveckling är etablerad och där driv för målgruppen är stark. Som nyanställd får du introduktion på arbetsplatsen och en mentor, men även ett gemensamt introduktionsprogram för nyanställda inom vuxenenheten. Enheten tillämpar årsarbetstid. Möjlighet finns till arbete på distans någon dag i veckan.
Socialpsykiatri myndighet är lokaliserad centralt i Södertälje. Enheten har 20 medarbetare som är uppdelade i team där socialsekreterare arbetar mot olika målgrupper och andra professioner inom och utanför kommunen för att skapa bra samverkan runt den enskilde. De flesta har egna kontor men en del delar kontor med en kollega.
Vi rekryterar nu en tillsvidareanställning med arbetstider på dagtid, måndag till fredag.
Välkommen till oss!
Urval och intervjuer kan komma att ske löpande under ansökningstiden.
En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt Säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras före beslut om anställning. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.
Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.