OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Burlövs kommun - den kreativa mötesplatsen för boende, näringsliv, utveckling och kultur.
Här skapar vi värde för våra medborgare i en kommun i tillväxt.
Vill du vara med och bygga det attraktiva, tillgängliga, hållbara och trygga Burlöv?
Socialtjänstens mottag och Biståndshandläggning består av barn och familj, ekonomiskt bistånd, SVU, socialpsykiatri, biståndshandläggning samt LSS. Här finns för närvarande 16 engagerade och kompetenta socialsekreterare.
I vårt nya gemensamma mottag arbetar 6 socialsekreterare med olika kompetenser och specialistkunskaper. Vi söker nu en socialsekreterare inom specialistområde barn- och familj. Enheten leds av en enhetschef och i det dagliga arbetet får du stöttning och handledning av 1:e socialsekreterare som även driver metodutveckling tillsammans med dig och dina kollegor.
ARBETSUPPGIFTER
Dina huvudsakliga arbetsuppgifter som socialsekreterare kommer att bestå i att ta emot inkomna orosanmälningar och ansökningar samt att göra förhandsbedömningar. I en del av tjänsten ingår också förebyggande arbete vilket innefattar ett nära samarbete med skola, polis, förskoleverksamhet, BVC, BUP och Barnahus etc. Vi arbetar med barnets bästa i fokus och arbetar för att tillvarata och utveckla individens och nätverkets resurser.
Arbetet innebär också att du att du samverkar med barnets nätverk samt med interna och externa samarbetspartners.
KVALIFIKATIONER
Du har socionomexamen och vi ser gärna att du har minst tre års erfarenhet av socialt arbete. Du ska ha kunskap om gällande lagstiftning kring Sol och LVU samt hur dessa tillämpas. Meriterande om du har erfarenhet eller kunskap i andra områden inom Individ och familjeomsorgen.
Arbetet ställer krav på din förmåga att kunna planera och organisera ditt arbete samt förmåga att skapa och upprätthålla struktur för ditt arbete. Vi arbetar med såväl akut problematik som med förebyggande arbetsinsatser vilket kräver ett flexibelt förhållningssätt. Du har lätt för att samarbeta, har god empatisk förmåga och kan förhålla dig till nya omständigheter.
Som person är du trygg, flexibel, initiativtagande, har god analytisk förmåga och är skicklig i att skapa goda och respektfulla relationer. Du är van att arbeta självständigt och delar gärna med dig av tankar och idéer samt är öppen för andras. Du är engagerad i ditt arbete men håller dig lugn i stressade situationer. Förmågan att uttrycka sig i tal och skrift är av stor vikt då en stor del av arbetet består av dokumentationsarbete.
Du har ett stort intresse för socialt arbete och är nyfiken på de du möter för att skapa förståelse. För dig är det angeläget att utvecklas inom yrket, både som individ och tillsammans i grupp. Stor vikt kommer läggas vid personlig lämplighet.
ÖVRIGT
Burlövs kommun ser mångfald som en styrka i vårt gemensamma uppdrag.
Vi erbjuder utvecklingsorienterade arbetsplatser som kännetecknas av trivsel och arbetsglädje. Våra medarbetare är engagerade och i högsta grad delaktiga i att steg för steg realisera kommunens mål och uppdrag utifrån vår värdegrund.
Inför denna rekrytering har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och därför undanber vi oss ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.
Kontaktpersoner på detta företaget
Enhetschef Anders Moberg
040-6256109
Socialsekreterare Romela Seremet
040-6256355
Facklig företrädare kan nås via kommunens växel
040-625 60 00
Samordnare Ivana Mandic
0729 819308
Avdelningschef Lena Lundgren
040-6256162
Enhetschef Mina Sandberg
040 625 68 80
Enhetschef Gunilla Ahlstrand
040-625 6125