Socialsekreterare till Socialtjänstens mottag

Socialsekreterare till Socialtjänstens mottag

Arbetsbeskrivning

Burlövs kommun - den kreativa mötesplatsen för boende, näringsliv, utveckling och kultur.
Här skapar vi värde för våra medborgare i en kommun i tillväxt.

Vill du vara med och bygga det attraktiva, tillgängliga, hållbara och trygga Burlöv?

Socialtjänstens mottag består av sex tjänster med olika huvudinriktningar men alla hjälps åt att göra bedömningar och handlägga ärenden inom samtliga områden. Barn och unga, försörjningsstöd, missbruk och våld i nära relationer. Arbetet innebär att du är individ och familjeomsorgens ansikte utåt. I början av 2021 kommer hela verksamheten att flytta in i nya lokaler bredvid Burlövs tågstation. Mottaget har ett omväxlande arbete med stunder av högt tempo men en god sammanhållning och samarbete ger kraft och lösningar!

ARBETSUPPGIFTER
Till mottaget söker vi nu två socialsekreterare! En med huvudinriktning försörjningsstöd och en med huvudinriktning vuxen missbruk.

Dina huvudsakliga arbetsuppgifter som socialsekreterare i mottaget kommer att bestå i att ta emot inkomna orosanmälningar och ansökningar samt att göra förhandsbedömningar. I uppdraget ingår även en del förebyggande/främjande arbete och information och stöd till övriga av kommunens yrkesgrupper.

Som stöd i ditt uppdrag har du nära handledning av 1:e socialsekreterare och enhetschef.

Förutom det löpande arbetet med ansökningar och anmälningar ingår även att skriva yttranden och arbeta med andra tidsbegränsade uppdrag i nära samarbete med kollegor från öppenvården.

KVALIFIKATIONER
Du har socionomexamen och minst tre års erfarenhet av arbete inom huvudinriktningen. Du ska ha kunskap om gällande lagstiftning kring Sol och LVM samt hur dessa tillämpas. Meriterande om du har utbildning i ASI och ADAD samt erfarenhet eller kunskap i andra områden inom Individ och familjeomsorgen.

Arbetet ställer krav på din förmåga att kunna planera och organisera ditt arbete samt förmåga att skapa och upprätthålla struktur för ditt arbete. Vi arbetar med såväl akut problematik som med förebyggande arbetsinsatser vilket kräver ett flexibelt förhållningssätt. Du har lätt för att samarbeta, har god empatisk förmåga och kan förhålla dig till nya omständigheter.

Som person är du trygg, flexibel, initiativtagande, har god analytisk förmåga och är skicklig i att skapa goda och respektfulla relationer. Du är van att arbeta självständigt och delar gärna med dig av tankar och idéer samt är öppen för andras. Du är engagerad i ditt arbete men håller dig lugn i stressade situationer. Förmågan att uttrycka sig i tal och skrift är av stor vikt då en stor del av arbetet består av dokumentationsarbete.

ÖVRIGT
Burlövs kommun ser mångfald som en styrka i vårt gemensamma uppdrag. Vi erbjuder utvecklingsorienterade arbetsplatser som kännetecknas av trivsel och arbetsglädje. Våra medarbetare är engagerade och i högsta grad delaktiga i att steg för steg realisera kommunens mål och uppdrag utifrån vår värdegrund.

Några av våra förmåner är friskvårdsbidrag och semesterväxling.

Inför denna rekrytering har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och därför undanber vi oss ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

Sammanfattning

Liknande jobb


Jourhems- och placeringshandläggare till Hägersten-Älvsjö Sdf

Jourhems- och placeringshandläggare till Hägersten-Älvsjö Sdf

28 november 2024

28 november 2024

Socialsekreterare till Myndighet SoL (Vikariat)

Socialsekreterare till Myndighet SoL (Vikariat)

28 november 2024

28 november 2024