OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vuxenenheten
Vi söker dig som vill arbeta som socialsekreterare i Söderhamns kommun.
Dina arbetsuppgifter
Vuxenenheten handlägger ärenden gällande missbruk och beroende, våld i nära relationer samt övriga vuxenärenden.
Målet för våra insatser är bland annat att vuxna personer med beroende och missbruk ska få stöd från socialtjänsten i Söderhamn främst genom välavvägda hemmaplanslösningar.
I arbetsuppgifterna ingår myndighetsutövning genom att utreda vuxnas behov samt följa upp beslutade insatser enligt aktuell lagstiftning. Tillsammans med övriga medarbetare kommer du att arbeta med utredning och uppföljning av insatser enligt SoL och LVM för personer som har fyllt 20 år.
I arbetet ingår även uppsökande verksamhet och du kommer att ha nära samverkan med övriga verksamheter inom socialförvaltningen. Du kommer också att ha många andra samverkande kontakter med exempelvis andra kommunala verksamheter, region Gävleborg, frivården och polisen. Hela vårt arbete ska präglas av god kvalitet och rättssäkerhet.
Tjänsten har till en början placering på Vuxenenheten.
Din profil
Du har socionom examen eller annan utbildning med examen som arbetsgivaren bedömer likvärdig.
Vi ser gärna att du tidigare har arbetat med målgruppen och har kunskaper inom LVM, LVU samt ASI och Signs of safety.
Vi ser gärna att du har erfarenhet av myndighetsutövning inom området och att du har erfarenhet av att dokumentera i verksamhetssystem.
Du har god förmåga att uttrycka dig på svenska i tal och skrift och det är en fördel om du även har färdigheter i andra språk.
Vi söker dig som har lätt för att samarbeta både internt och externt. Du kan göra självständiga bedömningar och du tar ansvar för din uppgift. Du har förmåga att själv strukturera ditt arbete och du driver dina processer vidare samt att du planerar, organiserar och prioriterar arbetet på ett effektivt sätt.
Den här rollen ställer krav på att du ska ha lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter. Du ska snabbt kunna ändra ditt synsätt och förhållningssätt samt se möjligheter i förändringar.
Du är trygg, stabil och har självinsikt. Du behåller ett realistiskt perspektiv på situationer och fokuserar på rätt saker samt är kontrollerad i stressade situationer. Du relaterar till andra människor på ett lyhört och professionellt sätt samt Du lyssnar, har ett gott bemötande och en god kommunikation och du löser konflikter på ett konstruktivt sätt. Du har god förståelse för hur människan tar till sig kunskap och människors olika förutsättningar.
Du gör korrekta avvägningar och prioriteringar. Du väger samman komplex information och olika typer av hänsynstaganden samt visar omdöme vid uttalanden, agerande och beslut.
Du uttrycker en positiv attityd till ditt arbete, verksamheten och/eller organisationen och du har förmågan att se relationer i sitt rätta perspektiv, skiljer på det personliga och professionella och förhåller dig på ett sätt som är anpassat till situationen.
Du har B körkort.
Löpande intervjuer kan komma att ske under rekryteringsperioden.
Stor vikt kommer att läggas vid personliga egenskaper och tidigare erfarenheter inom yrket.
Arbetsmarknads- och socialförvaltningen arbetar för att skapa ett jämlikare Söderhamn. Vi är ca 350 medarbetare som samarbetar med kommunens verksamheter och externa aktörer lokalt, regionalt och nationellt för att erbjuda effektivare service och tjänster för våra medborgare. Våra olika verksamheter är riktade till arbetslösa, barn och unga, funktionsnedsatta, ensamkommande flyktingbarn och vuxna med beroendeproblematik eller sociala problem. Vi utvecklar och driver vår verksamhet tillsammans. Välkommen med din kunskap!