OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Försörjningsenheten
Vi söker en socialsekreterare till Försörjningsenheten inom Arbetsmarknads- och Socialförvaltningen.
Dina arbetsuppgifter
Målet för våra insatser är att hjälpa människor till egen försörjning. Vi möter människor och utreder behov, fattar beslut om bistånd och följer upp beslutade insatser. I arbetet ingår myndighetsutövning kring försörjningsstöd.
På försörjningsenheten pågår ett utvecklingsarbete där vi arbetar mot digitalisering inom vissa arbetsuppgifter. Målet med att digitalisera är att få mer tid till möten med våra klienter för att på bästa sätt kunna hjälpa dem vidare till egen försörjning.
Vi erbjuder en arbetsplats som upprätthåller engagemang och glädje i arbetet trots ett högt arbetstempo.
Din profil
Vi söker dig som har socionomexamen eller annan utbildning med examen som arbetsgivaren bedömer likvärdig.
Vi ser gärna att du har erfarenhet av handläggning och myndighetsutövning inom försörjningsstöd/ekonomiskt bistånd.
Vi söker dig som har mod att agera efter din egen övertygelse och ta ansvar för din uppgift. Du strukturerar själv ditt arbetssätt och driver dina processer vidare.
Den här rollen ställer krav på att du ska ha lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter. Du ska snabbt kunna ändra ditt synsätt och förhållningssätt. Du planerar, organiserar och prioriterar arbetet på ett effektivt sätt.
Vi vill att du ska vara lugn, stabil och kontrollerad i stressituationer och du behåller ett realistiskt perspektiv på situationer samt fokuserar på rätt saker.
Du arbetar bra med andra människor och relaterar dig till dem på ett lyhört och smidigt sätt. Du lyssnar, kommunicerar och löser konflikter på ett konstruktivt sätt. Du har lätt för att vara tydlig med ditt budskap så att det når fram och att förväntningarna är klara för alla berörda parter.
Vi vill att du gör korrekta avvägningar och prioriteringar. Väger samman komplex information och olika typer av hänsynstaganden och visar omdöme vid uttalanden, agerande och beslut.
Du har god förmåga att uttrycka dig på svenska i tal och skrift.
Vi ser gärna att du har B-körkort.
Intervjuer kan komma att ske löpande under rekryteringsprocessen.
Stor vikt kommer att läggas vid personliga egenskaper och tidigare erfarenheter.
Arbetsmarknads- och socialförvaltningen arbetar för att skapa ett jämlikare Söderhamn. Vi är ca 350 medarbetare som samarbetar med kommunens verksamheter och externa aktörer lokalt, regionalt och nationellt för att erbjuda effektivare service och tjänster för våra medborgare. Våra olika verksamheter är riktade till arbetslösa, barn och unga, funktionsnedsatta, ensamkommande flyktingbarn och vuxna med beroendeproblematik eller sociala problem. Vi utvecklar och driver vår verksamhet tillsammans. Välkommen med din kunskap!