OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Individ- och familjeomsorgen (IFO) är en del av Social- och utbildningsförvaltningen i Ludvika kommun. Vi har ca 100 medarbetare som är organiserade i fem enheter: Utredningsenheten, Stöd- och försörjningsenheten, Familjehem- och familjerättsenheten, Öppenvårdsenheten samt Serviceenheten. Inom IFO arbetar både erfaren och nyutbildad personal och som nyanställd erbjuds du en individuellt anpassad introduktion och får tillgång till mentorer. Som anställd i Ludvika kommun har du tillgång till extern grupphandledning, friskvård (tid/bidrag), flextid samt semesterdagsväxling.
I Ludvika kommun arbetar vi efter vår värdegrund Lagandan som består av fyra principer: Relationer, Glädje, Lärande och Driv. Den bygger på samverkan och samarbete, en vi-känsla och en vilja att fortsätta utvecklas. Det är med Lagandan som vi tar oss an vårt uppdrag och strävan mot vår vision om att vara framtidens, tillväxtens och möjligheternas kommun.
Inom Stöd- och försörjningsenheten arbetar idag 20 engagerade och kunniga medarbetare med ekonomiskt bistånd, våld i nära relation samt hedersrelaterat våld och förtryck, bostadssociala kontrakt, social praktik samt handläggning av dödsboanmälningar.
I tjänsten som socialsekreterare på Stöd- och försörjningsenheten arbetar du med myndighetsutövning inom ekonomiskt bistånd. Huvuduppgiften är att bedriva ett aktivt arbete med stöd till egen försörjning parallellt med handläggning av ansökningar om ekonomiskt bistånd. Ditt uppdrag kräver samarbete och samverkan både inom IFO liksom med andra kommunala förvaltningar och myndigheter (ex Arbetsmarknad- och integrationsenhet, Västerbergslagens Utbildningsförbund, Region Dalarna, Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan).
KOMPETENSKRAV
• Socionomexamen eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig.
• B-körkort
För att lyckas hos oss behöver du ha en förståelse för andras situation, vara lyhörd och visa hänsyn. Att anpassa din kommunikation till olika situationer, syften och mottagare är självklart för dig. Du tar egna initiativ och har förmågan att skilja på sak och person. Som person har du ett prestigelöst förhållningssätt i ditt samarbete med andra. Du har förmåga att arbeta både självständigt och i nära samarbete med andra. Dessutom har du förmågan att se vad som behöver prioriteras, är effektiv och använder resurserna för att på bästa sätt nå resultat. Du har god kunskap i svenska, i både tal och skrift samt har god förmåga att använda dator och telefon i arbetet. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
ÖVRIGA MERITER
• Erfarenhet av myndighetsutövning inom ekonomiskt bistånd
• Erfarenhet av verksamhetssystemet Lifecare
INFORMATION OM TJÄNSTEN
Anställningsform: Vikariat under 1 års tid med möjlighet till förlängning.
Omfattning: Heltid
Antal tjänster: 2
Tillträde: Enligt överenskommelse.
KONTAKTPERSONER
Kajsa Tengström, enhetschef, kajsa.tengstrom@ludvika.se, 0240-869 55
Sara Spinks, 1:e socialsekreterare, sara.spinks@ludvika.se, 0240-0240-868 49
Linda Pettersson, 1:e socialsekreterare, linda.pettersson@ludvika.se, 0240-862 19
FACKLIG KONTAKT
Akademikerförbundet SSR, 0240-860 00
Vision, 0240-860 00
ANSÖKAN
Välkommen med din ansökan senast den 25 juni 2023. Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem. Urval och intervjuarbete kommer att ske löpande under ansökningsperioden och vi kan kalla till intervju innan sista ansökningsdagen.