OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
I Aneby kommun tar vi avstamp i en värdegrund som bygger på Öppenhet, Utveckling och Ansvar i vår strävan mot att utföra vanliga jobb ovanligt bra. Vår ambition är att alltid vara lyhörda för framtiden och på så vis forma en effektiv verksamhet i framkant.
Som medarbetare hos oss får du tillgång till våra olika anställningsförmåner. Läs mer om detta samt varför du ska jobba i Aneby kommun, vår värdegrund och dina framtida kollegor på vår hemsida: https://aneby.se/sidor/kommun-och-politik/jobba-hos-oss.html
ARBETSUPPGIFTER
Då en av våra kollegor går vidare mot nya utmaningar söker vi dig som är utbildad socionom och vill arbeta som socialsekreterare i teamet för barn och unga som utredare och uppföljare av insatser. I vårt team finns ytterligare utredare som du delar ditt uppdrag med. Vi är en liten grupp med stor teamkänsla som under senare år arbetat hårt med fokus på arbetsmiljöfrågorna och att få till en stabil och välfungerande arbetsgrupp. Vi är stolta över att säga att vi lyckats!
Rollen som utredare innebär utrednings- och uppföljningsarbete enligt SoL och LVU. I målgruppen ingår också de ensamkommande barn som socialtjänsten ansvarar för. Om intresse och behov finns kan arbetsuppgifterna på sikt komma att variera mellan de uppgifter som förekommer på enheten i stort.
Du får ett varierande arbete med frihet under ansvar och möjlighet att påverka.
Som nyanställd får du en introduktion för att känna dig trygg i din nya roll.
Alla medarbetare får extern handledning och vi tycker att det är viktigt att varje medarbetare får möjlighet att utveckla sig. Vi ingår i Yrkesresan som ger introduktion till yrket och är en kontinuerlig kompetensutveckling för personal i socialtjänstens myndighetsutövning för barn och unga.
Urval och intervjuer sker löpande så vänta inte med att söka!
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har socionomexamen. Gärna med erfarenhet av socialt arbete med barn, ungdomar och familjer.
För att lyckas i rollen behöver du ha förmågan att inhämta uppgifter, sammanställa, analysera och utvärdera olika handlingsalternativ och göra en bedömning som utmynnar i förslag om åtgärd. Detta kräver en god empatisk förmåga och att du är flexibel och nytänkande för att hitta individuella lösningar. Vi sätter värde på att du är med och utvecklar verksamheten i alla dess delar. Att du har en god samarbetsförmåga utgår vi från. Du är väl medveten om och hanterar tidspress bra. En socialsekreterares beslut har stor inverkan på den enskildes, familjens och övriga anhörigas framtid, upplevelsen hos dessa kan vara både positiva och negativa, vi är måna om att bibehålla en professionalism i alla lägen och stöttar varandra i det.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Kunskap om och för området gällande lagstiftningar, förordningar och föreskrifter. Kunskap om utredning och handläggning av ärenden och insatser. God dokumentationsförmåga är viktig för att lyckas i rollen.
ÖVRIGT
Eventuell kontakt från rekryteringsföretag och säljare undanbedes.
Kontaktpersoner på detta företaget
Helena Martinson (Enhetschef)
0380 - 46101
Kerstin Carlsson (MAS)
0380 - 46104
Maria Lundblom-Bäckström (Facklig)
0380 - 46100
Per Hansson
0380-46 271
Emma Johansson
0380-46196
Annie Stenstrand
0380-46243
Gunnel Bergander (Vision)
0380-46219
Enhetschef Funktionsomsorg Carola Albertsson
0380-46142
Enhetschef HSL Mikael Löfgren
0380-46101
Arbetsterapeut Pernilla Sjöö
0380-46534