OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
I Kungälv mäts inte storheten i meter utan i det vi drömmer om, satsar på och åstadkommer tillsammans. Här finns ambitioner, stora hjärtan och visioner. I Kungälvs kommun finns spännande och viktiga yrken där du gör skillnad i människors vardag varje dag. Det är det som är storheten. Välkommen till Kungälv!
Beskrivning
Samlad myndighetsverksamhet för socialtjänsten är ett eget verksamhetsområde inom sektor Trygghet och stöd.
Verkställighet- och placeringsenheten (VoP) är en nystartad enhet inom myndighet som arbetar med arvoderade insatser familjehem och kontaktstöd, placeringsstöd/upphandling och leverantörsuppföljning av vårdgivare för sektorns brukare. Enheten har i uppdrag att verkställa beslut om insats/placering och arbeta för rätt vård till rätt pris för hela Kungälvs socialtjänst. Idag arbetar åtta heltidsanställda på enheten, varav fem socialsekreterare inom familjehem, två socialsekreterare inom kontaktstöd och en 1:e socialsekreterare och det är en engagerad och erfaren arbetsgrupp. Eftersom Verkställighet- och placeringsenheten är nystartad finns goda möjligheter att vara med och påverka framtida arbetssätt och delta i utvecklingsarbete tillsammans med enhetschef och medarbetare.
Enheten är under uppbyggnad och vi söker nu två socialsekreterare till helt nya tjänster som ska arbeta som placeringsstöd för socialsekreterare inom myndighet i samband med verkställandet av beviljade insatser gällande boende med stöd och vård.
Arbetsuppgifter
De nya tjänsterna kommer arbeta som stöd till socialsekreterare under hela processen vid placeringar, från att matcha så att den enskilde brukaren erbjuds rätt insats för sina behov, till upprättande och uppföljning av avtal. Du riktar dig främst mot enheterna Mottagningsenheten, Vuxenenheten samt Barn, unga och familj. Målgruppen är brukare som beviljats någon form av boende eller vårdinsats - bland annat boende och behandlingsinsatser för personer med beroende, skyddat boende utifrån våldsutsatthet, korttidsboende för personer med psykiska funktionsnedsättningar, stödboende och HVB för barn och ungdom. På sikt kan uppdraget komma att utökas till att rikta sig även mot andra målgrupper.
Du kommer i samband med att en insats ska verkställas utifrån varje individärende göra avrop på ramavtal och i förekommande fall direktupphandling, följa upp erbjudna platsförslag i kontakt med leverantörer och sammanställa informationen till en bedömning vad som bäst möter brukarens behov som du sedan återkopplar till ansvarig handläggare. Arbetet har en balans mellan samverkan internt och externt samt administrativa uppgifter. Du kommer ibland arbeta med mer akuta situationer och verkställighet av insatser för brukare med komplexa behov.
I uppdraget ingår även att skapa en överblick över vilka behov socialtjänsten möter hos sina brukare och vad våra upphandlade leverantörer erbjuder för detta. Vid behov medverkar du vid studiebesök och uppföljningsmöten. Enhetens samlade kunskap och statistik ska därefter utgöra underlag vid bland annat kommande upphandlingar och eventuella satsningar i egen regi. Du kommer även arbeta med att följa upp leverantörer som ofta anlitas, nytillkomna leverantörer eller vid tvister.
Du kommer i detta uppdrag arbetsledas av enhetschef och självklart ha ett tätt samarbete med din kollega. Vi söker nu dig som vill vara med att starta upp en ny roll i Kungälvs socialtjänst! Du erbjuds individuellt anpassad introduktion och extern processhandledning samt Kungälv kommuns personalförmåner. Varmt välkommen att söka jobb hos oss!
Kvalifikationer
För denna tjänst krävs att du är utbildad socionom eller har annan högskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig.
För att lyckas med ditt uppdrag behöver du ha ett genuint intresse för socialtjänstens brukare och erfarenhet av arbete som socialsekreterare inom myndighetsutövning med antingen barn och unga, vuxna och/eller personer med psykiska funktionsnedsättningar. Du bör ha arbetat minst två år i socialtjänsten med ovanstående, gärna längre, och ha vana av att handlägga placeringar. Alternativt har du arbetat med vad arbetsgivaren bedömer likvärdiga arbetsuppgifter tidigare. Du behöver vara väl förtrogen med de lagar som rör socialtjänstens arbete.
Det är meriterande om du utöver att ha arbetat som myndighetsutövande socialsekreterare även har erfarenhet av arbete från boende- eller behandlingshem. Det är även meriterande om du varit med och startat upp nya roller, funktioner, projekt eller liknande.
Tjänsten verkar i mångt och mycket i samverkan med andra varför gott bemötande, serviceinriktat förhållningssätt, flexibilitet och god samarbetsförmåga är mycket viktigt. Du har utifrån din yrkeserfarenhet utvecklat en förmåga att vara självgående och fatta egna beslut utifrån given situation, och har förmåga att arbeta även under tidspress med önskat resultat. Du kommer ställas inför utmaningar och behöver därför ha en väl utvecklad problemlösande analysförmåga. Du har en helhetssyn utifrån socialtjänstens uppdrag.
Vi kommer lägga vikt vid personliga egenskaper.
I samband med en eventuell intervju kommer vi tillämpa arbetsprov i form av fallbeskrivningar/case att lösa. Du får mer information om detta i samband med eventuell kallelse till intervju.
Vi ser fram emot din ansökan!
Övrigt
Ansökan tas endast emot digitalt via kungalv.varbi.com.
Betyg/intyg lämnas på begäran eller vid en eventuell intervju.
Tillsättning sker under förutsättning att tjänsten ej behöver tas i anspråk av befintlig personal på grund av övertalighet eller annan orsak.
Urvalsprocessen sker löpande under ansökningstiden.
Vi tillämpar rökfri arbetstid och erbjuder våra medarbetare friskvårdsbidrag.
Vi undanber oss vänligt men bestämt all direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.
Kungälvs kommun har upphandlade avtal.