Socialsekreterare till utredning barn och ungdom

Arbetsbeskrivning

Vi har bestämt oss! Vi ska bli en kommun i framkant – och har allt som krävs för att lyckas. Korta beslutsvägar, stabil ekonomi, samarbete över verksamhetsgränser och viljan att våga mer. Våra höga ambitioner ger dig med eget driv möjligheter att växa och skapa positiv förändring för medborgarna. Som medarbetare i Ekerö kommun får du en värdefull roll i vår unika övärld – och vi ser fram emot din ansökan.


UTREDNINGSENHETEN BoU. Utredningsenheten BoU är en av sex enheter inom IFO och arbetar på uppdrag mot målgruppen 0-19 år. De övriga enheterna inom IFO är: Mottagningsenheten, Placeringsenheten, Öppenvårdsenheten, Vuxenenheten och Enheten för ekonomiskt bistånd.

Länk till Ekerö kommuns hemsida


Arbetsbeskrivning
Inom Individ och familjeomsorgen arbetar vi i små personalgrupper vilket ger dig närhet till både kollegor och chefer. Vi sitter tillsammans i gemensamma lokaler där medarbetare, stödfunktioner och chefer samarbetar över enhetsgränserna - det ger oss goda förutsättningar att hitta den bästa lösningen för våra medborgare och klienter. Hos oss arbetar vi prestigelöst och lär av varandra.

Nu söker vi en ny medarbetare till Utredningsenheten BoU. Som socialsekreterare inom Utredningsenheten BoU handlägger du ärenden enligt Socialtjänstlagen (SOL) samt Lag om vård av unga (LVU).

Det finns många fördelar med att arbeta på Utredningsenheten i Ekerö kommun - både för erfarna socialsekreterare och nyutexaminerade. För de som inte har tidigare erfarenhet av arbete med utredningsarbetet finns en gedigen introduktionsplan som man går igenom tillsammans med senior socialsekreterare. Den seniora socialsekreteraren handläggare de första ärendena tillsammans med dig som nyanställd och säkerställer att du får en introduktion som passar dig.

På Utredningsenheten har vi möjlighet att jobba igenom ärenden i ett lugnt tempo och har tid att reflektera. Vi har en relativt låg arbetsbelastning och utrymme för utveckling. På enheten är alla kollegor måna om varandra och stöttar upp vid behov. Vi arbetar nästan uteslutande två och två och ser enheten som ett team.

Vi har en ordnad ekonomi vilket ger större möjligheter till goda lösningar för klient. Det ger oss också möjligheten att ta hand om våra medarbetare på ett bra sätt, vi erbjuder bland annat lediga klämdagar och halvdag före röd dag. Hos oss kan du också växla semesterersättning till fler semesterdagar.  

Vi har goda möjligheter till flexibla arbetstider och möjlighet till hemarbete - hos oss får du som socialsekreterare stor möjlighet att lägga upp ditt arbete på ett sätt som passar dig.

Vårt kontor ligger centralt på Ekerö, bara 15 minuter med buss från Brommaplan eller 5 minuter från Jungfrusund (färja Ekeröleden). För dig som åker från Stockholm city går pendelbåt 89 från Klara Mälarstrand via Lilla Essingen och Ekensberg.

Vi arbetar med BBIC, MI och Signs of Safety. Vi erbjuder dig utbildning i de metoder vi använder och arbetar aktivt med handledning.

Hos oss finns det goda karriärmöjligheter för den som vill växa och utvecklas i sin yrkesroll!

Kvalifikationer
För att du ska lyckas med uppdraget ska du:


• ha en akademisk examen som socionom
• ha en god förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift samt vara analytisk och strukturerad
• ha en god administrativ förmåga samt gott ordningssinne
• ha mod och kraft samt stort intresse för barns livsvillkor
• visa engagemang, energi, respekt och empati i möten med barn och deras vårdnadshavare.

För att trivas hos oss är du engagerad, genuint intresserad av att möta och förstå människor och nyfiken på att lära nytt och att utvecklas. Humor är också alltid välkommet. B-körkort är meriterande men inget krav.

Vi arbetar löpande med urval och intervjuer så skicka gärna in din ansökan så snart som möjligt.

Tillträde: Enligt överenskommelse
Omfattning: Heltid
Anställningsform: Tillsvidare


Så tar du dig till Ekerö kommun




 

 




Om Ekerö kommun
Vi är en mängd olika verksamheter som tillsammans skapar en unik kommun – där vi alla hjälps åt över enhets- och verksamhetsgränser.
Vi lever vår värdegrund som innebär ett stort engagemang, god kommunikation med öppen dialog och ett professionellt förhållningssätt. Som en mindre kommun i stockholmsregionen kan vi både erbjuda närhet till varandra och en ambitiös utvecklingsresa. För att bli en kommun i framkant behöver vi fylla på med nya perspektiv, och vi hoppas att du vill vara med och bidra med dina.
Ekerö kommun vill vara en attraktiv arbetsgivare och strävar efter ett tydligt fokus på hållbarhet. Under förutsättning att verksamhetens möjlighet att uppfylla sina mål kvarstår, har kommunen en positiv inställning till distansarbete när så är möjligt.
Vi erbjuder t.ex. friskvårdsbidrag, löneväxling till pension, växling av semesterdagstillägg till lediga dagar och rökfri arbetstid.
För att kvalitetssäkra vår rekryteringsprocess ber vi dig att skicka in ansökan digitalt, och inte via e-post eller post.
Vi har redan tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring och vill inte ha kontakt med mediasäljare, rekryteringssajter och liknande.

Kontaktpersoner på detta företaget

Sektionschef Christina Almelund
08-560 391 00
Sektionschef Britt-Marie Fransson
08-560 391 64
Biträdande sektionschef Ulrika Kannebäck Hagala
08-560 392 26
Rektor Inga-Lill Håkansson
08-564 108 20
Biträdande rektor Marika Zetterberg
08-564 108 20
Margit Hammarström, Kommunal
08-12457783
Anna-Klara Essén, Förskolechef
0736604044
Eva Svensson, Lärarförbundet
08-12457382
Britt-Marie Fransson, Enhetschef
08-124 571 64
Louise Dagerholm, Biträdande enhetschef
08-124 572 26

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Ekerö kommun
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 29 maj 2023
  • Ansök senast: 11 juni 2023

Besöksadress

Tappströmsvägen 2 17823 EKERÖ
None

Postadress

Box 205
EKERÖ, 17823

Liknande jobb


25 november 2024

25 november 2024