OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Du vill något. Det vill vi med! Vi vill skapa värde och bidra till livskvalitet för våra invånare, företag, organisationer och besökare. Vi gör det genom att lyssna, hjälpas åt, testa, lära oss och sen testar vi igen. Här är allt möjligt för dig som vill skapa, förändra, vårda, bygga, vägleda, utvecklas och göra skillnad. För Helsingborg är staden för dig som vill något.
Socialförvaltningen i Helsingborg ansvarar för stadens individ och familjeomsorg. Vi har drygt 500 medarbetare som, med olika kompetenser, bidrar till att barn, unga och vuxna med olika typer av sociala problem och förutsättningar kan bli självständiga med livskvalité.
Socialförvaltningen har idag tre verksamhetsområden, Barn/Unga och Familj, Vuxen och Gemensamma resurser. I förvaltningen har vi även stödfunktioner som HR enheten, Serviceenheten, Kvalitetsenheten samt Ekonomienheten.Om arbetsplatsen
Socialförvaltningen består av tre verksamhetsområden: Vuxen, Barn, Unga och Familj, samt Gemensamma Resurser. Inom verksamhetsområde Barn/Unga och familj finns enheten Utredning och uppföljning, dit vi nu söker socialsekreterare som vill jobba tillsammans med oss, våra barn, ungdomar och deras familjer. För oss är det viktigt med både tillit och tilltro, både i arbetet med dem vi är till för samt inom organisationen. En ödmjukhet inför att allas liv ser olika ut och icke dömande förhållningssätt är vägledande i vår verksamhet. Nyfikenhet samt viljan att pröva och lära nytt är viktigt för oss och det sker tillsammans med dem vi är till för.
Vi har som mål att samskapa med klienter och medarbetare för att förbättra och skapa nya sociala tjänster som ger mer värde för dem vi är till för och meningsfullhet för de som arbetar hos oss. Förhoppningsvis leder detta till att vår personal vill stanna i organisationen och våra klienter stärks i att nå sina mål. Inom enheten Utredning och uppföljning arbetar vi i team och du har möjlighet till erfarenhetsutbyte mellan kollegor såväl som tillgång till sektionschef och verksamhetsstöd. Vi erbjuder även flexibilitet i distansarbetet, utifrån att det fungerar för verksamheten.
Arbetsuppgifter
Arbetet som socialsekreterare på Barn, unga & familj innebär främst att:
• Utreda barnets/den unges behov, föreslå/godkänna insatser samt följa upp och utvärdera dessa insatser.
• Ha ett nära samarbete med barnet/den unge, föräldrarna och deras privata nätverk
• Ha ett nära samarbete med kolleger i andra delar av vår organisation t.ex. vår familjebehandlingsenhet
• Ha ett nära samarbete med andra professionella nätverk runt barnet
• Att vara delaktig i att utveckla teamet som består av 8-10 kolleger och tillsammans skapar ni arbetssätt och metoder som ger nytta och begriplighet
• Att aktivt delta i utvecklingsprojekt och brukarsamverkan
• Allt ditt arbete utgår från BBIC, barnets behov i centrum.
Kvalifikationer
För att klara av uppdraget kräver vi att du har:
• Socionomexamen
• B-körkort och kör bil
Vi ser det som meriterande om du har:
• Erfarenhet av socialt förändringsarbete inom socialtjänst
• Erfarenhet av att arbeta med utredning och uppföljning (myndighetsutövning) med målgruppen barn och unga.
• Erfarenhet av medhandläggning eller att själv handlagt LVU-ärenden och är insatt i LVU-processen.
• Erfarenhet av BBIC och MI, Motiverande samtal
• Erfarenhet av verksamhetssystemet ProCapita
För att lyckas i ditt uppdrag behöver du ha:
• Förmåga att skapa delaktighet för barn och unga och familjer
• Lätt för att samarbeta prestigelöst med fokus på nyttan för barnet/den unge. Viktigt att du är en lagspelare.
• Förmåga att vara tydlig och respektfull
• God förmåga att strukturera och planera ditt arbete samt kan leda dig själv
• Har förmågan att prioritera och arbeta i stundvis högt tempo
• Förmåga att arbeta analytiskt, reflekterande samt processinriktat
• Lätt för att uttrycka dig i tal och skrift, kan arbeta med deadlines och god digital förståelse
• Lätt för att arbeta med digitala verktyg
Övrig information
Sista ansökningsdag: 2022-03-31
Anställningsform: 3 tillsvidareanställningar och 2 vikariat, 1år.
Omfattning: Heltid
Tillträdesdatum: Enligt överenskommelse, så snart som möjligt
Varaktighet: Tillsvidare / 1 år.
Antal tjänster: 5
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Helsingborgs stad använder vi rekryteringsverktyget ReachMee. Därför ber vi dig att skicka in din ansökan via ReachMee genom att klicka på ansökningslänken i annonsen. Du som söker jobb och har skyddade personuppgifter ska kontakta rekryterande chef i annonsen som kommer guida dig vidare för en säker ansökningsprocess. Du ska inte ansöka digitalt via ansökningslänken.
Fackliga företrädare
https://intranat.helsingborg.se/hr/samverkan-och-delaktighet/fackliga-foretradare/
Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda undanber vi oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.