OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Nacka är en enkel, smart och nyskapande kommun där stadens puls möter hav och skog och där människor kan förverkliga sina drömmar. Visionen om öppenhet och mångfald, och värderingen med förtroende och tillit, är ledstjärnor för vår framgång. Nackas ambition är att vara bäst på att vara kommun. Vi behöver därför dig som vill göra skillnad och som har vad som krävs för att utvecklas med oss.
Om arbetsplatsen
Inom sociala omsorgsprocessen i Nacka kommun arbetar taggade socialsekreterare och chefer med engagemang för det sociala arbetet och som kontinuerligt utvecklar området.
Under våren 2017 genomfördes en omorganisation inom den sociala omsorgsprocessen, som vi sedan dess har arbetat intensivt med att sjösätta, pröva och utveckla. Vi har lagt stor vikt vid hur vi på ett enkelt sätt ska kunna möta upp våra kommuninvånare genom bland annat en väg in för både barn och vuxna. Därutöver har vi arbetat med att få ner antalet kontaktytor, förenkla handläggningen där det är möjligt, öka den vardagsnära arbetsledningen för socialsekreterarna och minska på administrationen. Organisationen har följts upp under hösten 2018. Efter att ha identifierat behov av vidare utveckling har vi under våren 2019 påbörjat nya arbetssätt som bygger på tillgänglighet, ett smidigt mottagande och att vi bildar team kring den enskilde där de kompetenser som behövs är representerade.
Omsorgsenheten, gruppen Utredning och Uppföljning Vuxen kan bevilja insatser så som kontaktperson, boendestöd, stödboende, missbruksbehandling med mera. Arbetsgruppen består i sin helhet av flera delar. Vi arbetar med målgrupperna unga vuxna 18-24 år, vuxna över 25 år med missbruksproblematik, personer med psykisk funktionsnedsättning (socialpsykiatri) samt sociala hyreskontrakt. Vi arbetar huvudsakligen utifrån lagstiftningarna SoL, LVM och LVU. Ditt fokus kommer i huvudsak ligga på socialpsykiatri, men du kommer även ha möjlighet att arbeta med övriga målgrupper när behov finns och när du känner dig redo för det.
Arbetsbeskrivning
Som socialsekreterare inom detta område gör du kvalificerade utredningar, fattar beslut och följer upp insatser enligt gällande lagstiftning och delegation. Du ansvarar och driver självständigt hela processen i dina ärenden. En stor del av tjänsten handlar om att skapa goda relationer och att samverka med såväl interna samarbetspartners inom kommunen och externa såsom den enskildes privata nätverk, behandlande aktörer, landsting och psykiatri. Arbetet är omväxlande och kräver en förmåga till flexibilitet och lyhördhet.
På omsorgsenheten i Nacka strävar vi efter att arbeta evidensbaserat. Vi har under 2017 och 2018 gjort en satsning på en systemteoretisk utbildning för alla anställda och vi arbetar nu med att tillämpa det vi fått till oss under utbildningen och på olika sätt implementera det systemteoretiska tankesättet. Vi följer upp vårt arbete med egenkontroller efter varje slutförd utredning och tillämpar systematisk uppföljning i form av verktyget UBÅT. Detta för att säkerställa rättssäkerheten i vår myndighetsutövning och att de personer som söker stöd hos oss faktiskt får det de behöver.
Kvalifikationer
För att vara aktuell för rollen har du socionomexamen. Du har god kunskap om aktuell sociallagstiftning och erfarenhet av myndighetsutövning inom socialtjänsten. Du är företrädesvis utbildad i, och har arbetat med, intervjuverktyget ASI och gärna också med ADAD. Du är van att tillämpa ett systemteoretiskt perspektiv. Dina kunskaper i svenska språket är goda i tal och skrift.
För att trivas i rollen som socialsekreterare hos oss är det viktigt att du är en positiv och modig person med en egen drivkraft och god förmåga att samarbeta med interna och externa samverkanspartners. Vi värdesätter egenskaper som att vara målinriktad och en vilja och förmåga att bidra till verksamhetens utveckling. Som person är du flexibel, strukturerad, serviceinriktad och har ett respektfullt bemötande mot brukare, anhöriga och kollegor. Du har humor och gillar att ha högt i tak på jobbet. Du är lösningsfokuserad och prestigelös. B-körkort är en fördel. Arbetsgruppen är rolig, hjälpsam och ambitiös. Var och en i gruppen bidrar till en positiv arbetsmiljö med mycket skratt, och till att på olika sätt utveckla vår verksamhet.
Vi erbjuder tillgång till motionslokal i Nacka stadshus, friskvårdstimme och friskvårdsersättning samt växling av semesterdagar.
Inför rekryteringsarbetet har vi på Nacka kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med mediasäljare, rekryteringssajter och liknande.
Kontaktpersoner på detta företaget
Maria Melcher, Enhetschef
087189935
Frida Premberg, gruppchef
08 - 718 92 09
Frida Premberg
+4687189209
Elisabeth Axelsson
+4687187589
Sara Nadbornik, HR-specialist
08 718 91 91