Socialsekreterare till Utredning unga vuxna

Socialsekreterare till Utredning unga vuxna

Arbetsbeskrivning

Vill du ha meningsfulla arbetsuppgifter som gör skillnad i människors liv? Välkommen till kommunen som är långt ifrån lagom!


Botkyrka kommun är den sjätte största kommunen i Stockholms län och består av kommundelarna Alby, Fittja, Hallunda, Norsborg, Tullinge, Tumba, Vårsta och Grödinge. Botkyrka kommun har cirka 95 000 invånare och drygt 6 400 medarbetare.


Socialförvaltningen ger stöd till Botkyrkaborna och ansvarar för myndighetsutövning, i första hand enligt socialtjänstlagen. Stödet är både för individ och närstående. Socialförvaltningen har ett särskilt ansvar för barn, unga och vuxna i behov av stöd enligt sociallagstiftningen. Vi är ungefär 500 medarbetare som med styrkebaserade arbetssätt ger stöd till Botkyrkaborna på ett jämlikt, rättvist och tryggt sätt.



Tjänsten och arbetsuppgifterna
Utredning unga vuxna sitter i nybyggda och fräscha lokaler i Tumba, nära till pendeltågsstationen och Tumba centrum, i Alfa Laval-området.

I rollen som socialsekreterare kommer du att tillhöra enheten utredning unga vuxna som primärt ansvarar för att utreda, motivera till förändring och vid behov bevilja insatser samt följa upp dem för unga vuxna 18 - 25 år. Vi arbetar med människor som har behov av stöd och hjälp främst utifrån beroende och psykisk ohälsa, men även kriminalitet och annan psykosocial problematik. Vi arbetar nära med öppenvården och externa samarbetspartners som beroendemottagningen, arbetsmarknadsenheten samt Polisen. 

I dina dagliga arbetsuppgifter ingår att bland annat att:
• Utreda klienters behov, bevilja insatser och följa upp dessa i enlighet med gällande lagar och riktlinjer
• Göra skyddsbedömningar för unga vuxna
• Hantera och följa upp placeringar för unga vuxna
• Motivera till förändring
• Samverka och arbeta i team med interna och externa samarbetspartners

Det långsiktiga målet är att varje klient ska kunna leva ett så självständigt liv som möjligt utifrån rådande förutsättningar.

Vi erbjuder dig
Enheten består av totalt 14 medarbetare. En enhetschef, en förste socialsekreterare, sex socialsekreterare med allmän inriktning, tre socialsekreterare med specialistinriktning mot avhopp och kriminalitet, två SIG samordnare samt en socialadministratör. Enheten har på kort tid expanderat och har mycket låg personalomsättning.

Hos oss värnar vi om nära ledarskap, god arbetsmiljö och jobbar aktivt för att vi ska må bra på arbetet. Det är också viktigt för oss att ha en skälig och rättvis arbetsbelastning. Varje medarbetare som börjar hos oss får en skräddarsydd introduktionsplan och har möjlighet till utveckling. Vi strävar efter en hög delaktighet från medarbetare på enheten.

Vi har uppstyrda forum för att möjliggöra och uppmuntra till kollegialt lärande och fasta kontinuerliga tider med arbetsledare avseende frågor som berör arbetsmiljö, arbetsbelastning, ärendeavstämning samt individuell utveckling.

Som medarbetare på utredning unga vuxna finns det goda förutsättningar att växla fysiska möten med digitala möten och det finns även möjlighet att arbeta på distans när verksamheten tillåter det.

Vi tillämpar årsarbetstid som möjliggör flexibilitet i att få ihop vardagen. Vi erbjuder även friskvårdsbidrag om 2500 kr/år. 

Du som söker till oss
Vi söker dig som har socionomexamen eller motsvarande med några års praktisk arbetslivserfarenhet av myndighetsutövning inom området beroende och socialpsykiatri för unga, unga vuxna och-/eller vuxna inom socialtjänsten.

För att vara aktuell för tjänsten behöver du även: 
• Ha erfarenhet av att tillämpa socialtjänstlagen samt lagstiftningen inom offentlighet och sekretess
• Ha god vana att samverka med andra relevanta samarbetspartners så som sjukvården, beroendevården och Polisen
• Ha erfarenhet av socialt förändringsarbete med personer med psykisk ohälsa, beroendeproblematik och samsjuklighet
• Kunna uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska samt ha en god datorvana

Vi ser det som meriterande om du:
• Har erfarenhet av myndighetsutövning för målgruppen barn- och unga och-/eller unga vuxna och vuxna
• Är väl insatt och har erfarenhet av att tillämpa LVU och LVM inom myndighetsutövning
• Har vana av att arbeta i verksamhetssystemet Lifecare
• Har utbildning och erfarenhet av MI, RBM, BBIC och SOFS
• Har erfarenhet av myndighetsutövning inom området kriminalitet
• Har B-körkort

Eftersom Botkyrka är en mångspråkig kommun är det också meriterande om du är flerspråkig. 

Som person är du en god lyssnare och en trygg vuxen. Enheten arbetar teambaserat och därför är en god samarbetsförmåga en förutsättning för att lyckas med ditt uppdrag. Du har en helhetssyn på klientens behov, är analytisk och kan identifiera rätt stöd för långsiktigt resultat. Du är strukturerad och kan planera ditt arbete självständigt. Där andra ser hinder ser du möjligheter, du är flexibel och lösningsfokuserad och kan agera snabbt för att ställa om när arbetet kräver det.

OBS!

 - Kontaktperson under perioden 26 augusti till och med 30 augusti är Rim Zerom - 0725347692
 - Kontaktperson under perioden 2 september till och med 13 september är Kadir Yilmaz - 0701836321

Varmt välkommen med din ansökan!

För tjänster på Socialförvaltningen i Botkyrka kommun kommer du som blivande medarbetare att genomgå en bakgrundskontroll.

Läs mer om bakgrundskontroller här: https://www.botkyrka.se/bakgrundskontroll



Om oss

Botkyrka är en kommun full av kontraster där storstadens förortsmiljö möter landsbygdens skogar, ängar, sjöar och havskust. Här talas över 100 språk, här bor och arbetar människor med bakgrund från hela världen.


Vi erbjuder en inspirerande arbetsplats full av möjligheter där vi tillsammans skapar de bästa förutsättningarna för en hållbar framtid.


Vi har goda och trygga arbetsvillkor med kollektivavtal och flera förmåner för att du ska trivas och utvecklas på jobbet. Läs mer här: https://www.botkyrka.se/jobb-och-vuxenutbildning/jobba-hos-oss/vart-arbetsgivarerbjudande


 


Övrig information

För tjänster inom exempelvis vård-skola-omsorg i Botkyrka kommun behöver du som blivande medarbetare visa utdrag ur Polisens belastningsregister.


Vi arbetar med kompetensbaserad rekrytering för att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och därmed motverka diskriminering.

Kontaktpersoner på detta företaget

Sektionschef Anneth Löfgren
0853061916
SSR Kicki Nikoloulia
08-53062197
chef, Stöd- och Utvecklingseneheten Sara Hellblom Gustafsson
08-530 623 20
Chef Stöd- och utvecklingsenheten Sara Hellblom Gustafsson
070-886 13 33
HR-koordinator Jenny Bruhn
070-183 64 97
Enhetschef Katarina Lindström
0701826137

Sammanfattning

Besöksadress

14785 TUMBA
None

Postadress

Munkhättevägen 45
TUMBA, 14785

Liknande jobb