Socialsekreterare till utredning vuxen 2

Socialsekreterare till utredning vuxen 2

Arbetsbeskrivning

Botkyrka kommun är den sjätte största kommunen i Stockholms län och består av kommundelarna Alby, Fittja, Hallunda-Norsborg, Tullinge, Tumba och Vårsta-Grödinge. Botkyrka kommun har cirka 95 000 invånare och cirka 6 400 medarbetare.


Socialförvaltningen ger stöd till Botkyrkaborna och ansvarar för myndighetsutövning, i första hand enligt socialtjänstlagen. Stödet är både för individ och närstående. Socialförvaltningen har ett särskilt ansvar för barn, unga och vuxna i behov av stöd enligt sociallagstiftningen. Vi är ungefär 500 medarbetare som med styrkebaserade arbetssätt ger stöd till Botkyrkaborna på ett jämlikt, rättvist och tryggt sätt.



Tjänsten och arbetsuppgifterna
Vår kommun satsar på oss!

Vi har bestämt oss.

Botkyrkas socialförvaltning ska bli din bästa arbetsplats. En arbetsplats som du själv är med och utformar. Allt för att erbjuda dig det bästa jobbet och de bästa förutsättningarna att göra skillnad – på riktigt.

Kommunen satsar på socialtjänsten och har gett oss resurser till många fler tjänster! Vi söker främst socialsekreterare och förste socialsekreterare inom alla våra verksamhetsområden, men söker också nya kollegor till andra spännande tjänster.

https://www.botkyrka.se/jobb-och-vuxenutbildning/jobba-hos-oss/vara-verksamheter/gor-skillnad-som-socialarbetare

Vi arbetar med människor över 25 år som har behov av stöd och hjälp utifrån främst beroende och psykisk ohälsa.
Vi erbjuder också stöd i form av träningslägenhet och kommunkontrakt för den enskilde som pga. psykisk ohälsa eller annan typ av social problematik inte kan ordna boende genom den reguljära bostadsmarknaden. 

De människor som söker oss har ofta komplexa behov och kommer från skiftande sociala och kulturella förhållanden.
Vi samarbetar tätt med vår öppenvårdsenhet för vuxna och våra två boendestödjarteam, och andra enheter inom förvaltningen, för att komplettera varandra på bästa sätt. Vi är stolta över den öppenvårdsbehandling som vi erbjuder och andra insatser på hemmaplan. Vi försöker hitta rätt insats i rätt tid för varje enskild person.
Erfarenhet av missbruksproblematik faktisk erfarenhet i arbetslivet, kunna dokumentera utförligt
För oss är varje människa unik och det är viktigt att personalgruppen är mångfacetterad och kompetent för att kunna möta behoven som finns hos dem som kommer till oss.

Dina främsta arbetsuppgifter är:

- Ta emot ärenden
- Utreda klienters behov av boende enligt SoL 
- Bevilja insatser och följa upp dessa enligt gällande lagar och riktlinjer 
- Samverka och arbeta i team med interna och externa samarbetspartners
- Dokumentation, i verksamhetssystemet procapita, rättssäkert
- Kunskap om och erfarenhet av arbete med personer med beroendeproblem och psykisk ohälsa

Vi erbjuder dig
En arbetsplats med stor variation av ärenden, du kommer oftast att ansvara och handlägga samma ärende.
Du får en bred kompetens på enheten eftersom vi handlägger både beroende och socialpsykiatrin samt boende.
I ditt dagliga arbete har du nära till arbetsledare som stöttar och engagerade kollegor.

Du som söker till oss
För tjänsten krävs det att du har en uttagen Socionomexamen eller likvärdig utbildning med kompetens inom socialrätt.
Har relevant erfarenhet av myndighetsutövning vid socialtjänsten.

Det är meriterande om du har:

- Kunskaper och erfarenhet av ASI och MI
- Erfarenhet av socialt förändringsarbete med personer med samsjuklighet och beroendeproblematik.
- Kunskaper i frågor som rör processorienterat arbetssätt, digitalisering och/eller förbättringsarbete.
- Är flerspråkig
- Körkort

Tjänsten kräver att du har ett mycket gott omdöme, är strukturerad och har lätt för att fatta beslut. Eftersom ingen dag är den andra lik har du lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter och ser möjligheterna i förändringar. Du har ett stort engagemang och intresse för målgruppen. samt möta individen du har framför dig med nyfikenhet och empati.
Som person är du öppen och har lätt för att samarbeta. Du är trygg, självgående och har en god förmåga till helhetssyn. Du ser möjligheter och är positiv i ditt arbete.
Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.

Om oss

Botkyrka är en kommun full av kontraster där storstadens förortsmiljö möter landsbygdens skogar, ängar, sjöar och havskust. I vår kommun talas ungefär 100 olika språk och här lever människor med bakgrund från världens alla hörn.


Vi strävar efter att Botkyrkaborna ska vara delaktiga i kommunens utveckling och det är deras behov, rättigheter och förutsättningar som leder oss i arbetet. Vi har medborgarens fokus i allt vi gör.


Vi är öppna, ansvarstagande, modiga och energiska och letar alltid efter nya kollegor som vill vara med och skapa framtidens Botkyrka. Vi erbjuder en inspirerande arbetsplats full av möjligheter där vi tillsammans skapar de bästa förutsättningarna för en hållbar framtid.


Är du vår nästa kollega? Välkommen till kommunen som är långt ifrån lagom!


Övrig information

Du som medarbetare är det viktigaste vi har för att vi ska kunna utföra vårt uppdrag. Vi erbjuder därför en rad förmåner utöver den individuella lönen - för ett hållbart arbetsliv. Läs mer här: https://www.botkyrka.se/jobb-och-vuxenutbildning/jobba-hos-oss/vart-arbetsgivarerbjudande


Botkyrka kommun har beslutat att blivande medarbetare som kommer i kontakt med barn eller ungdomar eller barn under 18 år i verksamhet inom ramen för 9 § LSS ska visa utdrag ur belastningsregistret. Det gäller även för medarbetare inom gymnasieskolan, kultur- och fritidsverksamhet, hemtjänst, personlig assistans, servicehus samt vård- och omsorgsboende.


Vi arbetar med kompetensbaserad rekrytering för att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och därmed motverka diskriminering. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring och undanber oss kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Kontaktpersoner på detta företaget

Sektionschef Anneth Löfgren
0853061916
SSR Kicki Nikoloulia
08-53062197
chef, Stöd- och Utvecklingseneheten Sara Hellblom Gustafsson
08-530 623 20
Chef Stöd- och utvecklingsenheten Sara Hellblom Gustafsson
070-886 13 33
HR-koordinator Jenny Bruhn
070-183 64 97
Enhetschef Katarina Lindström
0701826137

Sammanfattning

Besöksadress

14785 TUMBA
None

Postadress

Munkhättevägen 45
TUMBA, 14785

Liknande jobb


Socialsekreterare, mottagning barn- och unga

Socialsekreterare, mottagning barn- och unga

22 november 2024

22 november 2024