OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Botkyrka kommun är den femte största kommunen i Stockholms län och består av kommundelarna Alby, Fittja, Hallunda-Norsborg, Tullinge, Tumba och Vårsta-Grödinge. Botkyrka kommun har cirka 93 000 invånare och cirka 6 000 medarbetare.
Socialförvaltningen ger stöd till Botkyrkaborna och ansvarar för myndighetsutövning, i första hand enligt socialtjänstlagen. Stödet är både för individ och närstående. Socialförvaltningen har ett särskilt ansvar för barn, unga och svaga grupper i samhället. Vi är ungefär 500 medarbetare som stöttar Botkyrkaborna att ta eget ansvar på ett jämlikt, rättvist och tryggt sätt.
Beskrivning
Botkyrka kommun är den femte största kommunen i Region Stockholm och består av kommundelarna Alby, Fittja, Hallunda-Norsborg, Tullinge, Tumba och Vårsta-Grödinge.
Botkyrka kommun har cirka 93 000 invånare och cirka 6 000 medarbetare.
Vill du ha ett arbete där du kan göra skillnad i människors liv och där du får möjlighet till att utvecklas i din yrkesroll? Då är du varmt välkommen till Botkyrka kommun! Vi söker just nu en Socialsekreterare till mottagningsenheten för barn på socialförvaltningen. Hos oss arbetar du nära medborgarna och ges möjlighet till ett varierat arbete där du får möjlighet att påverka och utveckla ditt arbete.
Arbetsuppgifter
Vi söker nu en socialsekreterare för en tillsvidaretjänst.
Vi arbetar med människor över 18 år som av har behov av stöd och hjälp utifrån främst beroende och psykisk ohälsa, men även kriminalitet och annan psykosocial problematik. De människor som söker oss har ofta komplexa behov och kommer från skiftande sociala och kulturella förhållanden. Vi samarbetar tätt med vår öppenvårdsenhet för vuxna och våra två boendestödjarteam, och andra enheter inom förvaltningen, för att komplettera varandra på bästa sätt. Vi är stolta över att kunna erbjuda mycket behandling i öppenvård och andra insatser på hemmaplan. Vi försöker hitta rätt insats i rätt tid för varje enskild person. För oss är varje människa unik och det är viktigt att personalgruppen är mångfacetterad och kompetent, för att kunna möta behoven som finns hos de som kommer till oss.
Dina huvudsakliga arbetsuppgifter blir att:
- Motivera till förändring
- Utreda klienters behov, bevilja insatser, och följa upp dessa enligt gällande lagar och riktlinjer
- Samverka och arbeta i team med interna och externa samarbetspartners
Kvalifikationer
Du som söker är socionom eller har en annan högskoleutbildning, som tillsammans med erfarenhet av myndighetsutövning inom socialtjänsten kan räknas som likvärdig. Du har relevant erfarenhet av handläggning/arbete vid socialtjänsten. Som person är du öppen och har lätt för att samarbeta. Du är trygg, självgående och har en god förmåga till helhetssyn. Du ser möjligheter och är positiv i ditt arbete. Tjänsten kräver att du har ett mycket gott omdöme, är strukturerad och har lätt för att fatta beslut. Eftersom ingen dag är den andra lik har du lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter och ser möjligheterna i förändringar. Du har ett stort engagemang och intresse för målgruppen. Du har en god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift, och kan möta individen du har framför dig med nyfikenhet och empati.
Du har:
- socionomexamen eller annan högskoleutbildning, som tillsammans med erfarenhet av myndighetsutövning kan bedömas som likvärdig kompetens
- erfarenhet av handläggning/ arbete vid socialtjänsten
- god samarbetsförmåga, och vana att samverka med både kollegor och samarbetspartners
Meriterande är:
- erfarenhet av myndighetsutövning inom socialtjänsten
- kunskap om och erfarenhet av arbete med personer med beroendeproblem och psykisk ohälsa
- flerspråkighet
- kunskaper i ASI och MI
- erfarenhet av socialt förändringsarbete med personer med samsjuklighet, kriminell livsstil eller med unga vuxna
- kunskaper i frågor som rör processorienterat arbetssätt, digitalisering och/eller förbättringsarbete
Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.
Anställningens omfattning
Anställningsform: Tillsvidareanställning
Omfattning: Heltid
Tillträde omgående, alternativt enligt överenskommelse
Om oss
Botkyrka är en kommun full av kontraster där storstadens förortsmiljö möter landsbygdens skogar, ängar, sjöar och havskust. I vår kommun talas ungefär 100 olika språk och här lever människor med bakgrund från världens alla hörn.
Vi strävar efter att Botkyrkaborna ska vara delaktiga i kommunens utveckling och det är deras behov, rättigheter och förutsättningar som leder oss i arbetet. Vi har medborgarens fokus i allt vi gör.
Vi är öppna, ansvarstagande, modiga och energiska och letar alltid efter nya kollegor som vill vara med och skapa framtidens Botkyrka. Vi erbjuder en inspirerande arbetsplats full av möjligheter där vi tillsammans skapar de bästa förutsättningarna för en hållbar framtid.
Är du vår nästa kollega? Välkommen till kommunen som är långt ifrån lagom!
Förmåner
Du som medarbetare är det viktigaste vi har för att vi ska kunna utföra vårt uppdrag. Vi erbjuder därför en rad förmåner utöver den individuella lönen - för ett hållbart arbetsliv. Läs mer här: Villkor och förmåner
Botkyrka kommun arbetar med kompetensbaserad rekrytering för att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och därmed motverka diskriminering. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring och undanber oss kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Kontaktpersoner på detta företaget
Sektionschef Anneth Löfgren
0853061916
SSR Kicki Nikoloulia
08-53062197
chef, Stöd- och Utvecklingseneheten Sara Hellblom Gustafsson
08-530 623 20
Chef Stöd- och utvecklingsenheten Sara Hellblom Gustafsson
070-886 13 33
HR-koordinator Jenny Bruhn
070-183 64 97
Enhetschef Katarina Lindström
0701826137