OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du jobba som socialsekreterare och letar efter ett varierande och meningsfullt arbete?
Som socialsekreterare på Utredning vuxna erbjuds du intressanta och utmanande arbetsuppgifter. Enheten har en hög ambitionsnivå och ett driv att utveckla arbetssätt för att höja kvaliteten allt med den enskilde i fokus. Du blir en del av en arbetsgrupp som präglas av ett öppet klimat där kunskapsöverföring är en självklarhet! Som nyanställd hos oss får du en successiv introduktion i arbetet anpassad efter dina erfarenheter. Vi hoppas att du blir en av oss!
Om tjänsten
Som socialsekreterare inom Utredning vuxna handlägger du ärenden bland annat gällande missbruk, våld i nära relation och unga vuxna med psykosocial problematik. Målgruppen vuxna innefattar åldern 18 år och uppåt. I varje ärende tillämpas två handläggare, en huvudhandläggare och en medhandläggare. I din vardag kommer du bedriva ett brett socialt arbete. En nära samverkan med andra aktörer och den enskildes nätverk är en självklarhet för att lyckas i arbetet. Socialnämnden har efter två års sammanhängande tjänstgöring med myndighetsutövning på Utredning vuxna, ett lönetillägg på 2000 kr per månad.
För oss är det viktigt att du trivs och känner dig trygg när du kommer ny till oss. Därför erbjuder vi dig en gedigen grund i din yrkesutövning så som:
• grundlig introduktion efter anställning
• stöd av seniorhandläggare i praktiska frågor
• fördjupning och specialisering i en kompetenstrappa
• kringresurser såsom administratör och transportör
• regelbunden handledning
Huvudsakliga arbetsuppgifter
• utreda, besluta och verkställa beslut enligt SoL, LVU och LVM
• följa upp beslutade insatser
• ha kontakter både i utredningssyfte samt i syfte att bidra till att stärka personernas egna resurser
• skriva yttranden till berörda myndigheter, t ex. till IVO och förvaltningsrätt
• föredra ärenden i nämnd och utskott
• arbeta utifrån beprövad kunskapsteori och evidensbaserade metoder
• känna till och följa gällande lagar, policys och rutiner för verksamheten
• arbeta och dokumentera i de verksamhetssystem som finns
Kompetenskrav
• socionomexamen 210 hp
• B-körkort med behörighet för manuell växellåda
Som socialsekreterare är det viktigt att du har ett flexibelt tänk, är noggrann och har en förmåga att hitta snabba rättssäkra lösningar. Du är trygg, stabil och kan förhålla dig på ett sätt som är anpassat till situationen. Du föredrar att arbeta i team med ett gemensamt ansvarstagande samtidigt som du självständigt driver arbetet framåt. I rollen är det viktigt att du är lyhörd i kontakten med andra och att du har en naturlig förmåga att sätta dig in i andras perspektiv och situation utan att förlora din professionella integritet. Arbetet ställer krav på god kommunikativ förmåga, vilket bland annat innebär att du på ett tydligt och strukturerat sätt kan uttrycka dig väl i tal och skrift. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Övrigt meriterande
• erfarenhet av att arbeta med myndighetsutövning inom socialtjänsten
• erfarenhet av att arbeta med ASI (Addiction Severity Index)
• erfarenhet av att arbeta med MI (Motiverande samtal)
• erfarenhet av att arbeta kring ärendet våld i nära relation
Omfattning och tillträde
Anställningsform: tillsvidareanställning
Sysselsättningsgrad: 100%
Tillträde: 1 november
Antal tjänster: 1
Om arbetsplatsen
Myndighetsverksamheten inom Socialnämndens Individ och familjeomsorg bygger på sex områden med både myndighetsutövning och insatser. Familjehem och familjerätt, Mottagning och Socialjour, Socialkontor Vivalla, Utredning barn, ungdom och vuxna. Prioriterat i verksamheten är att säkerställa rättssäkerheten, att ha en god service och tillgänglighet gentemot våra servicetagare samt att de metoder vi använder bygger på vetenskap och beprövad erfarenhet.
Läs mer om hur det är att arbeta på Socialförvaltningen på vår karriärsida för socionomer!
Övrig information
Om du erbjuds anställning inom barnomsorg, förskola eller skola är du skyldig att visa upp ett utdrag ur belastningsregistret.
Intervjuer kommer att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig.
Ansökan
Sista ansökningsdag är 15 oktober.
Välkommen med din ansökan!
Kontaktpersoner på detta företaget
Peter Örbring, Enhetschef
019- 21 38 74
Kerstin Awad, Distriktsköterska
019-21 49 44
Eva Cading, Enhetschef Barn och familj
019-21 27 11
Ann-Sofie Vennerstrand, Rektor
019-21 20 52
Emelie Rådström Sipinen, Enhetschef
019-21 25 35
Peter Thermaenius, Rektor
070-631 44 90
Mona Hansen, Förskolechef
019-21 40 84
Johanna Gancarz, Utvecklingsledare
019-21 32 23
Mona Öhrn, Kontorschef
076-551 39 76
Anna Lorinius, Rektor
019-21 49 67