Arbetsbeskrivning
Är du på jakt efter ett meningsfullt jobb? Drivs du av utmaningar och vill förse våra barn och föräldrar med rätt stöd och hjälp? Då kanske just du är vår nya socialsekreterare!
Socialkontoret i Strängnäs kommun är för tillfället indelad i sex verksamhetsområden: Myndighet, individ och familjeomsorgen, äldreomsorg, funktionshinderomsorg, hälso- och sjukvård samt administration och digitalisering. Utredningsenheten består av två arbetsgrupper, 12 barnutredare och tre vuxenutredare. Vid årsskiftet kommer vuxenutredarna tillhöra vuxenenheten och enheten kommer från 2025 ha sitt fokus på barn och unga 0-18 (21).
Utredningsenheten och enheten mottagnings- och familjeenheten delar korridor och har ett nära samarbete. Utredningsenheten har två gruppledare och mottagnings- och familjeenheten har två gruppledare. De fyra gruppledarna har ett nära samarbete i vardagen och täcker för varandra vid frånvaro.
I verksamhetsområdets uppdrag ingår att möta våra medborgare med adekvat information, göra kvalitativa bedömningar samt fatta rättssäkra beslut. Vi är ett engagerat team som ser det som en självklarhet att arbeta med den enskildes behov i fokus. Vi tror på utveckling av vår verksamhet och genom ett aktivt medarbetarskap samt ett tillitsbaserat ledarskap ser vi gärna att du vill vara med och bidra till vårt arbete med ständiga förbättringar. Du erbjuds friskvårdsbidrag, extern handledning, möjlighet till distansarbete, flexavtal och reflektionstimme för återhämtning 60 min i veckan.
Vi söker nu en socialsekreterare till vår utredningsgrupp med målgruppen barn 0-18 (21) år.
ARBETSUPPGIFTER
I uppdraget ingår bland annat att utreda enligt BBIC och i enlighet med aktuell lagstiftning, fatta rättssäkra beslut samt att följa upp beslutade insatser. Du får utföra ett meningsfullt arbete med möjlighet att påverka till det bättre. Arbetet kan stundtals vara utmanande då du, med respekt för individen, möter människor som många gånger kan befinna sig i kris. Hos oss ges du möjlighet att utvecklas och tillsammans driver vi arbetet framåt.
Arbetsuppgifter omfattar bland annat:
• Ta emot och utreda ansökningar och anmälningar enligt SoL.
• Göra skyddsbedömningar.
• Fatta kvalitetssäkrade beslut.
• Bedöma behov av insatser och följa upp beviljade insatser.
• Bereda ärenden enligt LVU.
• Tillsammans med arbetsledning företräda i förvaltnings- och kammarrätt.
• Dokumentera: bland annat journalanteckningar, vårdplaner och beslutsunderlag.
• Samverka intern och externt.
• Aktivt söka information om nya domar och att använda dig av juridiska databaser för att hålla dig uppdaterad kring rättsläget.
• Delta i vårt gemensamma arbete med ständiga förbättringar.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har:
• examen som socionom eller som beteendevetare med påbyggnad som uppfyller behörighetskraven för socionom,
• goda kunskaper om lagstiftning och myndighetsutövning,
• god förmåga att formulera dig tydligt i tal och skrift på svenska,
• grundläggande IT-kunskaper,
• giltigt körkort med B-behörighet.
Det är meriterande om du har:
• arbetslivserfarenhet av/inom utredningsarbetet med barn och unga ålder 0-18 år,
• arbetslivserfarenhet av myndighetsutövning inom andra delar av socialtjänsten,
• utbildning i PATRIARK, ADAD, BBIC, MI mm,
• arbetat i verksamhetssystemet Treserva.
I rollen som utredare förväntas du vara engagerad och ansvarstagande, du är flexibel och har förmåga att driva flera komplexa utredningar samtidigt. Din förmåga att kommunicera och skapa förtroende hos såväl den enskilde som anhöriga och samarbetspartners är avgörande för att du ska lyckas i din roll. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet och vi vill att du delar kommunens värdegrund utveckling, respekt, öppenhet och tydlighet.
Låter det spännande? Vi tillämpar löpande urval så välkommen in med din ansökan redan idag och bli en del av vårt team!
ÖVRIGT
Vi är en attraktiv tillväxtkommun med drygt 38 000 invånare i hjärtat av Mälardalen. Vi har bra kommunikationer men knappa 50 minuters resväg med tåg till Stockholm, och än mycket närmare till exempelvis Eskilstuna. Hos oss får du vara med och göra skillnad, både för individen och för samhället.
Vi erbjuder en dynamisk arbetsplats med en stor bredd av meningsfulla och utmanande jobb med goda möjligheter att påverka och utvecklas. I Strängnäs kommun arbetar drygt 2 500 kunniga och kompetenta medarbetare.
Tillsammans arbetar vi för att göra invånarnas vardag så bra som möjligt, nu och i framtiden. Våra medarbetare trivs hos oss, det ser vi i vår årliga medarbetarundersökning. I organisationen arbetar vi aktivt med vår vision och vår värdegrund som präglas av respekt, öppenhet, utveckling och tydlighet. Vi vill att du som medarbetare trivs och bygger vår framtida kommun tillsammans med oss. Vi behöver din kompetens, ditt engagemang och dina erfarenheter. Tillsammans gör vi varandra bättre!
Med hänsyn till medarbetares, kollegors, kunders och brukares hälsa tillämpar Strängnäs kommun rökfri arbetstid.
För arbete med barn och ungdom ska utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas innan anställning.
Många av våra medarbetare arbetar på varierande tider och då kollektivtrafiken inte passar alla våra arbetstider är det viktigt att du som söker den typen av roller säkerställer att du kan ta dig till och från arbetsplatsen utan att vara beroende av kollektivtrafik.
Vi ber dig som sökande att ansvara för dokumentation av din kompetens på ett sätt som medger en saklig, kvalitativ bedömning.
I samband med att du har sökt arbete hos oss och för att vi ska kunna hantera din ansökan, behandlar Strängnäs kommun dina personuppgifter. Du kan läsa mer om vad detta innebär via vår hemsida; https://www.strangnas.se/kommun-och-politik/overklaga-beslut-rattssakerhet/personuppgifter-i-strangnas-kommun
Strängnäs kommun har gjort medieval för denna rekrytering och undanber därför bestämt kontakt med annonssäljare eller andra säljare av rekryteringstjänster.