OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vi har bestämt oss! Vi ska bli en kommun i framkant – och har allt som krävs för att lyckas. Korta beslutsvägar, stabil ekonomi, samarbete över verksamhetsgränser och viljan att våga mer. Våra höga ambitioner ger dig med eget driv möjligheter att växa och skapa positiv förändring för medborgarna. Som medarbetare i Ekerö kommun får du en värdefull roll i vår unika övärld – och vi ser fram emot din ansökan.
UTREDNINGSENHETEN BoU. Socialförvaltningens Individ- och familjeomsorg (IFO) genomförde en omorganisation i februari 2021 och Utredningsenheten BoU är en av sex enheter inom IFO och arbetar på uppdrag mot målgruppen 0-19 år. Utredningsenheten består av åtta socialsekreterare samt en enhetschef. De övriga enheterna inom IFO är: Mottagningsenheten, Placeringsenheten, Öppenvårdsenheten, Vuxenenheten, Enheten för ekonomiskt bistånd Till arbetsplatsen tar du dig med buss från Brommaplan på 15 minuter samt från färjeläget i Slagsta på tio minuter. Möjlighet till visst hemarbete finns.
Länk till Ekerö kommuns hemsida
Arbetsbeskrivning
Socialsekreterare har ett viktigt uppdrag med en utsatt roll – därför har vi satsat extra på dem. I Ekerö kommun är det nära till medborgarna – för att ge dem bästa service får du förutsättningar att göra skillnad på riktigt. Du har nära till chefer och får frihet under ansvar.
Det finns många fördelar med att arbeta på Utredningsenheten i Ekerö kommun - både för erfarna socialsekreterare och nyutexaminerade.
För de som inte har tidigare erfarenhet av arbete med utredningsarbetet finns en gedigen introduktionsplan som man går igenom tillsammans med senior socialsekreterare. Den seniora socialsekreteraren handläggare de första ärendena tillsammans med dig som nyanställd och säkerställer att du får en introduktion som passar dig.
På Utredningsenheten Ekerö kommun har vi möjlighet att jobba igenom ärenden i ett lugnt tempo och har tid att reflektera. Vi har en relativt låg arbetsbelastning och utrymme för utveckling. På enheten är alla kollegor måna om varandra och stöttar upp vid behov. Vi arbetar nästan uteslutande två och två och ser enheten som ett team.
Möjlighet till att jobba hemma en viss del av arbetstiden finns och hos oss får du som socialsekreterare stor möjlighet att lägga upp ditt arbete på ett sätt som passar dig.
Vi söker nu två socialsekreterare till vår utredningsenhet. Som socialsekreterare inom Utredningsenheten BoU handlägger du ärenden enligt Socialtjänstlagen (SOL) samt Lag om vård av unga (LVU). Arbetet innebär även samverkan med interna och externa samarbetspartners såsom BUP, förskolor, skolor och Polis.
Ekerö kommun har BBIC-licens och arbetar med MI samt Signs of Safety som förhållningssätt och vi har extern handledning.
Hos oss finns det goda karriärmöjligheter för den som vill växa och utvecklas i sin yrkesroll.
Kvalifikationer
För att du ska lyckas med uppdraget ska du:
• ha en akademisk examen som socionom
• ha en god förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift
• vara analytisk, strukturerad, ha en god administrativ förmåga samt gott ordningssinne
• ha mod och kraft samt stort intresse för barns livsvillkor
• visa engagemang, energi, respekt och empati i möten med barn och deras vårdnadshavare.
För att trivas hos oss är du engagerad, genuint intresserad av att möta och förstå människor och nyfiken på att lära nytt och att utvecklas. Humor är också alltid välkommet.
B-körkort är meriterande men inget krav.
Arbetsplatsens placering
Många tror att det är långt att resa till Ekerö. Men kontoret är placerat nära Ekerö centrum - dit tar du dig från Brommaplan med buss eller bil på 15 minuter. Kommer du från södra sidan åker du färja från Slagsta och sen är det 5 minuter till kontoret. De flesta som pendlar åker i motsatt riktning så det är smidigt att pendla till Ekerö både på morgonen och eftermiddagen.
Tjänsterna kan komma att tillsättas löpande under ansökningstiden.
Välkommen med din ansökan.
Tillträde: Enligt överenskommelse
Omfattning: Heltid
Anställningsform: Tillsvidare
Länk till lediga jobb i Ekerö kommun
Om Ekerö kommun
Vi är en mängd olika verksamheter som tillsammans skapar en unik kommun – där vi alla hjälps åt över enhets- och verksamhetsgränser.
Vi lever vår värdegrund som innebär ett stort engagemang, god kommunikation med öppen dialog och ett professionellt förhållningssätt. Som en mindre kommun i stockholmsregionen kan vi både erbjuda närhet till varandra och en ambitiös utvecklingsresa. För att bli en kommun i framkant behöver vi fylla på med nya perspektiv, och vi hoppas att du vill vara med och bidra med dina.
Ekerö kommun vill vara en attraktiv arbetsgivare och strävar efter ett tydligt fokus på hållbarhet. Under förutsättning att verksamhetens möjlighet att uppfylla sina mål kvarstår, har kommunen en positiv inställning till distansarbete när så är möjligt.
Vi erbjuder t.ex. friskvårdsbidrag, löneväxling till pension, växling av semesterdagstillägg till lediga dagar och rökfri arbetstid.
För att kvalitetssäkra vår rekryteringsprocess ber vi dig att skicka in ansökan digitalt, och inte via e-post eller post.
Vi har redan tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring och vill inte ha kontakt med mediasäljare, rekryteringssajter och liknande.
Kontaktpersoner på detta företaget
Sektionschef Christina Almelund
08-560 391 00
Sektionschef Britt-Marie Fransson
08-560 391 64
Biträdande sektionschef Ulrika Kannebäck Hagala
08-560 392 26
Rektor Inga-Lill Håkansson
08-564 108 20
Biträdande rektor Marika Zetterberg
08-564 108 20
Margit Hammarström, Kommunal
08-12457783
Anna-Klara Essén, Förskolechef
0736604044
Eva Svensson, Lärarförbundet
08-12457382
Britt-Marie Fransson, Enhetschef
08-124 571 64
Louise Dagerholm, Biträdande enhetschef
08-124 572 26