Socialsekreterare till Utredningsenheten för ekonomiskt bistånd

Arbetsbeskrivning

I Flens kommun tror vi på mångfald, delaktighet och samverkan som en möjlighet att göra skillnad och påverka. Tillsammans tar vi ansvar för och utvecklar livskvaliteten i livets alla faser. Vi rustar för utveckling och behöver dig som kan bidra med engagemang, vilja och uthållighet. Klimatet är vänligt och tillitsfullt och ger medarbetare utrymme att växa.

Välkommen till Flens kommun - Sörmlands hjärta.

Arbetsplats
Socialförvaltningen ger stöd och omsorg till Flens kommuninnvånare. Förvaltningen har tre avdelningar, Avdelningen för utbildning, stöd och integration, Avdelningen för äldre och personer med funktionsnedsättning och Avdelningen för myndighetsutövning.

Myndighetsutövning är organiserad i tre enheter med varsin ansvarig enhetschef, enheten för ekonomiskt bistånd, myndighetsdelarna inom äldre och funktionshindrades områden och utredningsenheten för individ och familj.

Arbetsuppgifter
Enhetens främsta arbetsuppgifter är att utreda och besluta om rätten till ekonomiskt bistånd. Till arbetet hör också att stötta personer att finna långsiktigt hållbara lösningar för egen försörjning. En stor del av arbetet innehåller socialt förändrings- och motivationsarbete för att individen ska nå mål om att bli självförsörjande. Tillsammans med individen och i samverkan med andra berörda instanser arbetar vi för att finna lämpliga insatser som leder till ett gott och självständigt liv. Stor vikt läggs vid samverkan, både internt och externt.

Kompetens
Vi söker dig som är utbildad socionom eller har annan likvärdig högskoleutbildning. Tidigare vana av myndighetsutövning är önskvärt.  Då vi använder verksamhetssystemet Procapita är det en fördel om du har arbetat i systemet tidigare. Då Socialförvaltningen arbetar utifrån ett systemteoretiskt förhållningssätt samt samtalsmetoden MI-Motiverande intervju är det också en fördel om du har kunskap/erfarenhet av detta. Erfarenhet av arbete med ekonomiskt bistånd är starkt meriterande.

Vi söker dig som kan arbeta självständig samt är flexibel och organiserad. Du har god samarbetsförmåga och har lätt för att skapa förtroendefulla relationer. Det är viktigt att du ser samverkan som en framgångsfaktor.

Socialförvaltningen lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Varaktighet/omfattning
Tillsvidare med tillträde efter överenskommelse under förutsättning att erforderliga beslut fattas, intervjuer kommer att ske löpande under ansökningstiden.

Lön
Flens kommun tillämpar individuell lönesättning.

Välkommen med din ansökan senast den 30 december 2016

 


Flens kommun erbjuder en attraktiv arbetsplats som utmärks av strävan att vara fri från diskriminering och ge lika möjligheter för alla. Flens kommun har subventionerad friskvård och är en rökfri arbetsplats. Se även vår hemsida www.flen.se för övrig information.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Flens Kommun Flen
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Flens kommun tillämpar individuell lönesättning
  • Heltid/ Ej specificerat
  • Publicerat: 6 december 2016

Liknande jobb


Socialsekreterare till Barnenheten 0-12 år Huddinge Kommun

Socialsekreterare till Barnenheten 0-12 år Huddinge Kommun

24 december 2024