OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Välkommen till kommunen som är tillräckligt stor för att driva utveckling och tillräckligt liten för att du ska kunna påverka mer än den egna arbetsplatsen. Tillsammans skapar vi Alingsås! Och du, Göteborg ligger bara 30 minuter bort med tåg.
En av våra medarbetare kommer gå vidare till nya spännande arbetsuppgifter och vi söker nu en ny medarbetare till vår arbetsgrupp.
Utredningsenheten består av 20 engagerade medarbetare som arbetar i vackra nyrenoverade lokaler med gammal charm i centrala Alingsås. Lokalerna är indelade i en besöksarena med anpassade besöksrum samt en kontorsarena där utredarna har egna kontorsrum och mottaget sitter samlat. Vi får kontinuerligt höga betyg i trivsel och vi arbetar aktivt med arbetsmiljö, medarbetarnas delaktighet och kompetensutveckling.
ARBETSUPPGIFTER
Vår målgrupp omfattar barn och ungdomar i åldrarna 0-18 år samt deras föräldrar. Som socialsekreterare på enheten arbetar du i team med att ta emot anmälningar, göra förhandsbedömningar, fatta beslut samt bedriva ett kvalificerat utrednings- och uppföljningsarbete enligt Socialtjänstlagen (SOL) och Lagen med särskilda bestämmelser om vård av unga (LVU). Du arbetar självständigt men också i samverkan med kollegor och samverkanspartners, med barnets bästa och brukaren i fokus.
På enheten finns en närvarande, erfaren och stödjande arbetsledning i form av enhetschef och två förste socialsekreterare. Vi arbetar med medhandläggarskap men har även en seniorhandläggare på enheten som mentor och medhandläggare i komplexa uppdrag. Metodhandledning sker såväl i grupp som individuellt och anpassas efter varje socialsekreterares behov. Grupperna har även processhandledning. För att stödja och underlätta arbetet ytterligare har enheten en socialadministratör som administrativ resurs.
Vi strävar efter att vara en socialtjänst i framkant, där vi arbetar processinriktat istället för i stuprör. Vi arbetar Lean-inspirerat och med ständiga förbättringar, vilket skapar effektiva flöden och processer för att öka kvalitet och rättssäkerhet men också för att ge mer tid för samtal och möten med dem vi är till för. Under hösten startar vår långsiktiga satsning att implementera och utbilda all personal i Signs of Safety för att säkra ett långsiktigt utvecklingsarbete i vårt arbetssätt då vi strävar efter att bedriva ett systemiskt och lösningsfokuserat barnskyddsarbete. Vi arbetar med förenklad dokumentation i enlighet med SKRs utbildning. Vi deltar i forskningsprojektet Förälder på avstånd. Vi arbetar aktivt med kompetensutveckling genom bl.a. en bra introduktion och ett fortbildningsprogram via GR ("Yrkesresan"). En dag per månad finns det möjlighet att arbeta hemifrån.
Vi erbjuder utveckling, stimulerande och omväxlande arbetsuppgifter samt engagerade, erfarna och trevliga kollegor. Hos oss ges Du möjligheten att arbeta kreativt, insiktsfullt samt inspirerat!
Den aktuella tjänsten gäller antingen som socialsekreterare i vårt mottag eller som utredande socialsekreterare, beroende på kvalifikationer hos den vi helst ser som en ny kollega i ett fantastiskt gott gäng.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har socionomexamen samt erfarenhet av att ha arbetat inom den sociala barnavården. Du ska vara ansvarstagande med ett gott bemötande och en god samarbetsförmåga. Vi förväntar oss att du bidrar till det goda arbetsklimat som finns i gruppen. Du är trygg i din arbetsroll och kan arbeta självständigt men ser också vikten av samarbete för barnets bästa.
Du har erfarenhet av arbete med barn, ungdomar och deras familjer inom socialtjänst och det är meriterande om du även har erfarenhet av Signs of Safety. Du ska behärska svenska språket i tal och skrift och tycker om att skriva.
Viktigt för oss är; brukarfokus, respekt, professionalitet och ansvarstagande. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.
ÖVRIGT
Vi har endast möjlighet att ta emot ansökningar via Offentliga jobb.
Vi har gjort våra val av annonskanaler och vill ej ha kontakt med försäljare eller rekryterings- och bemanningsföretag.