OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Kom och jobba tillsammans med oss på Utredningsenheten i Ludvika!
Vi är ett härligt gäng glada, ambitiösa och ansvarstagande socialarbetare som behöver två nya kollegor som gillar att jobba med socialt arbete och då med inriktning mot missbruk/beroende.
Utredningsenheten jobbar med mottagning, utredning och insatser rörande barn/unga/ familjer samt vuxna med missbruk/beroende. Nu ska vi förstärka arbetsgrupen som arbetar med både utrednings- och insatsarbete kring vuxna med missbruks- och beroendeproblematik.
Jobbet som socialsekreterare innebär att du träffar många människor som av olika anledningar behöver ha kontakt med socialtjänsten, där mötet med dig kan ha stor betydelse för den enskilde. Arbetet omfattar även en hel del registrering och dokumentation, önskvärt att du känner dig bekväm med dessa arbetsuppgifter .
Arbetsplatsen
På enheten arbetar ca 20 socialsekreterare fördelade på mottagning, utredning- och insatssarbete avseende barn och unga, utredning- och insatsarbete avseende vuxna med beroende/missbruksproblematik, två 1:e socialsekreterare (arbetsledare), administrativa handläggare samt en enhetschef.
På IFO i Ludvika arbetar vi aktivt för att genom god samverkan mellan socialtjänstens fyra enheter hitta fullgoda och bra hemmaplanslösningar.
Arbetsgruppen som arbetar med missbruk och beroende har under de senaste åren upparbetat bra och tydliga rutiner för jobbet, utvecklat utredningsarbetet och arbetar nära socialtjänstens egen öppenvård där vi kan erbjuda olika behandlingsalternativ på hemmaplan. I arbetsuppgifterna ingår även att följa upp institutionsplaceringar. Vi jobbar med stöd av SoL och LVM lagstiftningen. Viktigt för oss på enheten är respektfulla och engagerande möten med klienter. Arbetsmiljön är viktig och vi är måna om omsorg om varandra, glädje, humor samt delaktighet och kommunikation.
I de allra flesta ärenden arbetar vi två och två, tillgång till nära arbetsledning finns, vi avsätter tid för reflektion och alla socialsekreterare har extern handledning.
Vi erbjuder extern handledning, friskvård och semesterväxling.
Kvalifikationer
Krav på Socionomexamen, kunskap om aktuell lagstiftning. God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift, bra samarbets- och initiativförmåga.
Meriterande är erfarenhet från myndighetsutövning inom IFO, kunskap och erfarenhet av BBIC, systemiskt förhållningssätt, MI, Signs of safty och våld i nära relationer.
Vi söker dig som har ett intresse av människor och som gillar utmaningar, samverkan och socialt arbete. Du är flexibel, nyfiken, ansvarstagande och rustad med tålamod. Du har lätt att samarbeta men kan även ta egna initiativ och vara drivande. Då inflödet på ärenden varierar är det en fördel om du är stresstålig, trygg och gillar ett tempofyllt arbete. Du är bekväm med att arbeta självständigt men bör även ha lätt att samverka med kollegor i arbetsgruppen, på enheten men även med externa samverkansparter.
Anställningsvillkor
Tillsvidareanställning samt vikariat. Heltid (40 tim/v). Tillträde efter överenskommelse (omgående).
Antal platser: 2
Kontaktperson
Enhetschef Lena Petrisi, lena.petrisi@ludvika.se, tel 0240-864 67
1:e socialsekreterare Lisa Björses, lisa.bjorses@ludvika.se, tel 0240-868 28
1:e socialsekreterare Carola Sundström, carola.sundstrom@ludvika.se, tel 0240-868 20
Facklig kontaktperson
SSR, nås via växeln 0240-860 00
Vision, nås via växeln 0240-860 00
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 19 december 2021
Intervjuer kommer att ske löpande.
I enlighet med Lag (2013:852) om registerkontroll av personer som ska arbeta med barn, krävs att du som erbjuds tjänsten kan uppvisa ett utdrag ur Polismyndighetens belastningsregister. Detta önskar vi att du, liksom din legitimation medtar vid eventuell intervju tillsammans med ditt utbildningsbevis.
Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem. Vi undanber oss alla erbjudanden om kandidatförmedling samt annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.