OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Stockholm utvecklas och förändras för framtiden. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.
Norra innerstadens stadsdelsområde består av de centrala delarna av Stockholm, Norrmalm och Östermalm. Här arbetar vi för att ge våra 155 000 invånare den bästa verksamheten inom bland annat förskola, socialtjänst, äldreomsorg och stadsutveckling. Vi välkomnar dig som vill vara med och göra skillnad för invånarna i Norra innerstaden.
Välkommen till Norra innerstadens familjeenhet!
Vår familjeenhet består av sex stycken arbetsgrupper; mottagning, familjerätt, familjehemsvård samt tre utredningsgrupper, en barngrupp 0-9 år och två stycken barn och ungdomsgrupper 10-19 år.
På enheten arbetar även en mentor/metodstödjare. Enheten leds av en enhetschef och fem biträdande enhetschefer.
Vi söker nu en ny medarbetare till oss i en av grupperna barn och ungdom 10-19. Gruppen består av 8 socialsekreterare som alla besitter olika erfarenheter och kunskaper. I arbetsgruppen stöttar vi varandra i det dagliga arbetet, vi har ett öppet klimat och en stor mängd arbetsglädje!
Din roll som socialsekreterare
Dina främsta arbetsuppgifter som socialsekreterare är att med utgångspunkt i BBiC utreda
barns behov av skydd och stöd, samt följa upp insatser enligt SoL samt handlägga enligt LVU. I ditt arbete utgår du från ett systemorienterat synsätt och en evidensbaserad praktik och du arbetar aktivt för att göra barnet delaktig i processen i så hög utsträckning som möjligt. Du arbetar för att tillsammans med familjerna hitta och stärka deras egna resurser för att skapa ökat skydd och trygghet för barnen.
Du har i ditt arbete kontinuerligt stöd av biträdande enhetschef, metodstödjare och dina kollegor, dessutom har vi regelbundna gruppmöten samt intern och extern ärendehandledning. Arbetet förutsätter en god samverkan med övriga grupper inom den egna verksamheten men även med externa aktörer så som skolor, polis och BUP.
Din erfarenhet och personliga förmågor
Vi söker dig som har:
- Socionomexamen
- God kunskap om lagstiftningen inom Socialtjänstlagen (SoL) och lagen med särskilda bestämmelser om vård av unga (LVU)
- God administrativ förmåga och lätt att uttrycka dig i tal och skrift
Det är meriterande om du har::
- Aktuell erfarenhet av arbete med utredningar inom myndighetsutövning barn och unga
- Utbildning och erfarenhet av Barns behov i centrum (BBIC)
- Utbildning och erfarenhet av Signs of safety
Vi söker dig som vill arbeta med barnet i fokus och har idéer och tar initiativ kring hur vi kan skapa de bästa förutsättningarna för våra familjer. Då arbetet bygger på samarbete är det viktigt att du har god samarbetsförmåga vill bidra till ett gott arbetsklimat och en trygg arbetsgrupp. Du kan växla mellan att arbeta tillsammans med andra och mer självständigt. Du tar ansvar för att driva arbetet framåt och kan planera, organisera och prioritera ditt arbete väl. Du behöver ha god kommunikativ förmåga både i tal och skrift och kan anpassa dig efter mottagaren.
Som person är du stabil, nyfiken och flexibel. Du vill vara med och bidra till att utveckla våra arbetssätt och har förståelse för uppdraget att arbeta i en politiskt styrd organisation. Stor vikt kommer läggas vid dina personliga egenskaper, vi ser att det är en viktig del både i det faktiska klientarbetet men också utifrån medarbetarskapet på enheten.
Vad erbjuder vi dig?
Norra innerstadens stadsdelsförvaltning erbjuder dig en arbetsplats där ett aktivt medarbetarskap och ett tydligt ledarskap är grunden för att ge stockholmarna den bästa servicen. Familjeenheten erbjuder även en individuellt anpassad introduktion med stöd av enhetens mentor. Som medarbetare hos oss får du arbeta med spännande, varierande uppdrag och utvecklas.
Är du nyfiken på att arbeta hos oss och känner att den beskrivna tjänsten skulle passa dig? Varmt välkommen med din ansökan!
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.