OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Stockholm utvecklas och förändras för framtiden. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.
Välkommen till Familjeenheten
På familjeenheten arbetar vi med myndighetsutövning för målgruppen barn och unga 0-20 år.
Enheten består av fyra arbetsgrupper, mottagning, utredning, familjerätt och familjevård samt en SIP-samordnare, projekttjänsten socialsekreterare hos polis och en administrativ assistent. Enheten leds av en enhetschef och två biträdande enhetschefer. Vi är sammanlagt 25 erfarna, kunniga och engagerade medarbetare med högt engagemang för målgruppen. En socialsekreterare i utredningsgruppen går efter flera år hos oss vidare i sin karriär, och vi söker därför en ny kollega till utredningsgruppen.
Din roll
Arbetet som socialsekreterare är varierade och betydelsefullt. Som socialsekreterare i utredningsgruppen arbetar du med barn, unga och deras familjer i behov av stöd och skydd, i syfte att hitta hållbara lösningar. Du genomföra utredningar enligt SoL och LVU, samt att följer upp beviljade insatser. Utredning och uppföljning görs enligt BBiC, utifrån gällande lagstiftning och Stockholm stads riktlinjer.
Din kompetens och erfarenhet
Vi söker dig som har en socionomexamen och tidigare erfarenhet av myndighetsutövning gällande barn och ungdomar. Starkt meriterande är utbildning och praktiskt erfarenhet av Signs of Safety, samtalsmetodik för samtal med barn, riskbedömningsinstrument EARL och SAVRY för arbete med ungdomar i riskzon. Du behöver även ha god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift.
För att trivas och lyckas i tjänsten behöver du vara flexibel och ha förmågan att organisera, planera och prioritera dina arbetsuppgifter i det dagliga arbetet, samtidigt som du behöver kunna arbeta tillsammans med handläggare i ärenden. Du behöver även kunna samverka med andra enheter inom förvaltningen och andra huvudmän som finns runt målgruppen.
Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrigt
Innan anställning blir aktuell kommer utdrag ur belastningsregistret att begäras in.
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.
Om Kungsholmens stadsdelsförvaltning
Kungsholmens stadsdelsförvaltning är en av Stockholms 13 stadsdelsförvaltningar och omfattar de tre öarna Kungsholmen, Lilla Essingen och Stora Essingen.
Inom stadsdelsförvaltningen arbetar ca 1 200 medarbetare, som ansvarar för bland annat äldreomsorg, förskola, socialtjänst, omsorg om personer med funktionsnedsättning och stadsmiljö. Tillsammans arbetar vi för att ständigt utveckla våra verksamheter och ge bra service till alla som lever sitt liv på Kungsholmen och Essingeöarna. Besök och följ gärna vår https://facebook.com/kungsholmensdf där kan du läsa mer om våra verksamheter.