OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vårt verksamhetsområde Myndighet tillhör Socialkontoret och består av tre enheter; Utredning äldreomsorg, Utredning vuxen och familj samt Utredning barn och unga. På Utredning barn och unga arbetar vi bland annat med handläggning av ärenden inom individ- och familjeomsorgen (IFO) för målgruppen barn 0-17 år samt deras familjer.
Till september genomför vi en organisationsjustering vilket innebär att vi förändrar enheterna något för att skapa mer sammanhållna funktioner. Det innebär i praktiken att vi skapar två enheter med inriktning IFO samt en enhet med fokus på biståndshandläggning. Tjänsterna som socialsekreterare samlas under en enhet med utredande uppdrag och vi byter namn till Utredningsenheten barn och vuxna. Från och med 1 september är vi 13 socialsekreterare, två gruppledare och en enhetschef.
Hos oss arbetar du tillsammans med kollegor som har en bred kompetens och som gärna hjälper varandra i vardagen. Vi är ett engagerat team som ser det som en självklarhet att arbeta med den enskildes behov i fokus. Vi tror på utveckling av vår verksamhet och genom ett aktivt medarbetarskap samt ett tillitsbaserat ledarskap ser vi gärna att du vill vara med och bidra till arbetet med ständiga förbättringar.
I verksamhetsområdets uppdrag ingår att möta våra medborgare med adekvat information, göra kvalitativa utredningar och bedömningar samt fatta rättssäkra beslut. Vi visar engagemang, uppnår resultat, främjar länkande och bidrar till utveckling. Vi är nyfikna, har ett öppet och positivt klimat och vi gläds med varandra i framgång samt stöttar varandra i motgång.
Vi erbjuder en arbetsplats där du och dina kollegor trivs, mår bra och utvecklas. Du erbjuds även friskvårdsbidrag och flexibel arbetstid.
ARBETSUPPGIFTER
Som handläggare inom myndighetsutövning område barn och unga, arbetar du med att;
- ta emot och utreda ansökningar och anmälningar enligt SoL
- göra skyddsbedömningar och fatta kvalitetssäkrade beslut
- bedöma behov av insatser och följa upp beviljade insatser
- bereda ärenden enligt LVU
- tillsammans med arbetsledning företräda i förvaltnings- och kammarrätt
- dokumentera: bland annat journalanteckningar, vårdplaner och beslutsunderlag
- delta i kollegial handledning samt extern handledning
Arbetet är till stor del självständigt men sker även i nära samarbete med övriga socialsekreterare samt arbetsledning. I din roll som socialsekreterare kommer du ha kontakt med den enskilde, deras anhöriga eller legala företrädare samt övrigt nätverk runt den enskilde. Du kommer även ha kontakt med samverkanspartners både inom och utom den kommunala organisationen, vilket är en framgångsfaktor för hållbara planeringar.
I arbetet ingår också att aktivt söka information om nya domar och att använda dig av juridiska databaser för att hålla dig uppdaterad kring rättsläget. Utöver det deltar du i vårt gemensamma arbete med ständiga förbättringar för att förenkla och förtydliga kontakten med oss. Vårt arbete utgår ifrån BBIC och vi dokumenterar i verksamhetssystemet Treserva.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har:
- examen som socionom eller som beteendevetare med påbyggnad som uppfyller behörighetskraven för socionom
- goda kunskaper om lagstiftning och myndighetsutövning
- förmågan att driva flera komplexa utredningar samtidigt
- förmågan att vara flexibel i din planering
- förmågan att kommunicera och skapa förtroende för din roll hos såväl den enskilde som anhöriga och samarbetspartners
- förmågan att arbeta självständigt men också är en utpräglad lagspelare
- god förmåga att formulera dig tydligt i tal och skrift på svenska
- grundläggande IT-kunskaper
- engagemang, drivkraft och ansvarstagande
- giltigt körkort med B-behörighet
Det är starkt meriterande om du har:
- arbetslivserfarenhet av myndighetsutövning inom målgruppen barn- och ungdom
- arbetslivserfarenhet av myndighetsutövning inom andra delar av socialtjänsten så som ekonomiskt bistånd eller biståndshandläggning
- utbildning inom MI
- separat systemisk utbildning eller nätverksutbildning
- arbetat i verksamhetssystemet Treserva
I rollen som socialsekreterare förväntas du kunna samverka och samarbeta med andra varför du är intresserad av att möta människor och har förmågan att sätta dig in i olika situationer utifrån din yrkesroll. Du är trygg och stark i dig själv och har i stressande situationer förmågan att agera lugnt, behärskat och självständigt. Du har förmåga att på egen hand strukturera ditt arbete och kan prioritera bland de arbetsuppgifter som skall utföras. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet och vi vill att du delar kommunens värdegrund utveckling, respekt, öppenhet och tydlighet. Välkommen med din ansökan!
ÖVRIGT
Vi är en attraktiv tillväxtkommun med drygt 37 000 invånare i hjärtat av Mälardalen.
Vi har bra kommunikationer. Härifrån är det knappa 50 minuters resväg med tåg till Stockholm, och än mycket närmare till exempelvis Eskilstuna. Hos oss får du vara med och göra skillnad, både för individen och för samhället.
Vi erbjuder en dynamisk arbetsplats med en stor bredd av meningsfulla och utmanande jobb med goda möjligheter att påverka och utvecklas. I Strängnäs kommun arbetar drygt 2 500 kunniga och kompetenta medarbetare.
Tillsammans arbetar vi för att göra invånarnas vardag så bra som möjligt nu och i framtiden.
Våra medarbetare trivs hos oss, det ser vi i vår årliga medarbetarundersökning. I organisationen arbetar vi aktivt med vår vision och vår värdegrund som präglas av respekt, öppenhet, utveckling och tydlighet.
Vi vill att du som medarbetare trivs och bygger vår framtida kommun tillsammans med oss. Vi behöver din kompetens, ditt engagemang och dina erfarenheter. Tillsammans gör vi varandra bättre!
Strängnäs kommun tillämpar rökfri arbetstid.
För arbete med barn och ungdom ska utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas innan anställning.
Vi ber dig som sökande att ansvara för dokumentation av din kompetens på ett sätt som medger en saklig, kvalitativ bedömning.
I samband med att du har sökt arbete hos oss och för att vi ska kunna hantera din ansökan, behandlar Strängnäs kommun dina personuppgifter. Du kan läsa mer om vad detta innebär via vår hemsida; https://www.strangnas.se/kommun-och-politik/overklaga-beslut-rattssakerhet/personuppgifter-i-strangnas-kommun
Strängnäs kommun har gjort mediaval för denna rekrytering och undanber därför bestämt kontakt med annonssäljare eller andra säljare av rekryteringstjänster.