OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Stockholm växer som aldrig förr. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.
Familjeenheten
Familjeenheten vid Östermalms stadsdelsförvaltning är en av fem enheter som tillhör socialtjänstavdelningen på Östermalms stadsdelsförvaltning.
På Familjeenheten jobbar totalt cirka 30 personer fördelade på fem olika grupper; mottagning-, utredning barn- och ungdom, familjerätt, familjevård/kontaktverksamhet, öppenvårds-/familjeteam samt mentor/metodstödjare och en administrativ assistent.
Familjeenheten sitter tillsammans i nya fräscha lokaler i kvarteret Garnisonen på Östermalm. Enheten leds av en enhetschef och tre biträdande enhetschefer.
Vi erbjuder dig
Vi kan erbjuda dig ett utvecklande och stimulerande arbete med engagerade och erfarna kollegor. Vi värnar om en kontinuerlig kompetensutveckling och kortare- och längre vidareutbildningar erbjuds därför utifrån verksamhets behov. Enheten arbetar utifrån ett systemiskt- och nätverksinriktat förhållningssätt och med ett förbättringsinriktat arbetssätt. Arbetssätt och metoder ska om möjligt utgå från evidensbaserade metoder och praktik. Medarbetare erbjuds kontinuerligt systemteoretisk vidareutbildning. Vi jobbar för en hög kvalitet i arbetet samt ett nära och coachande ledarskap med fokus på barns delaktighet
Arbetsbeskrivning
Som socialsekreterare i utredningsgruppen utreder du barns- och ungdomars behov av skydd och stöd. Med barnet/ungdomens behov i fokus bedömer du behov av stödinsatser som du sedan följer upp. Du har i ditt arbete kontinuerligt stöd av biträdande enhetschef, metodstödjare samt dina kollegor, dessutom har vi regelbundna gruppmöten, intern och extern ärendehandledning.
I ditt arbete utgår du från kunskap, beprövad erfarenhet samt barnet och föräldrarnas situation, behov, erfarenheter och önskemål. Du tar även hänsyn till aktuell lagstiftning, riktlinjer och rutiner samt fattar beslut enligt gällande delegationsordning. En viktig del i arbetet är samarbete inom och mellan olika myndigheter, såsom förskolor, skolor samt andra aktörer.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har en socionomexamen och minst två års erfarenhet av myndighetsutövning inom barn och ungdom 0-20 år. Du är uppdaterad inom ämnesområdet barn och ungdom inom socialt arbete och har kunskap om relevant lagstiftning. Du har dessutom goda kunskaper om BBIC.
Vi ser det som meriterande med utbildning i Signs of Safety och Samtal med barn.
För att nå fram till det bästa resultatet för barnet och familjerna som vi möter, krävs att du har god förmåga att samarbeta med kollegor och andra aktörer. Du är som person ansvarsfull och strukturerad och kan planera och organisera ditt arbete. Du trivs med att arbeta både självständigt och i grupp, samt har ett intresse av att delta i och utveckla enhetens kompetens och arbetsgemenskap. Som person är du prestigelös och nyfiken, lyhörd och samarbetsinriktad med en förmåga att vara lugn i krävande situationer. Du har en god självkännedom och genom ditt förhållningssätt bidrar du aktivt till en god arbetsmiljö.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.