OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Ref: 20223555
Arbetsuppgifter
Malmö stad arbetar aktivt mot våld i nära relation och hedersrelaterat våld och vi söker nu två erfarna socialsekreterare till vårt mottag inom socialtjänstens myndighet.
Verksamhetens uppdrag är att via vårt mottag göra bedömningar om rätten till bistånd i form av skyddat boende eller andra relevanta insatser utifrån våldsutsatthet. Mottaget har också ett viktigt uppdrag i att ge rådgivning till kvinnor, män och andra över 18 år som är eller riskerar att bli våldsutsatt av en eller flera personer som denne har en relation till. Arbete med våldsutövare ingår också i verksamhetens uppdrag och det pågår ett strategiskt samverkansarbete för att utveckla metoder inom detta område. I Malmö stad finns flera olika verksamheter med bred kompetens som möter och arbetar med våldsutsatta personer, vilka bidrar till vårt mottag på flera sätt. Mottaget för VINR och hedersrelaterat våld är en del i detta nätverk och arbetar i hög samverkan med andra enheter inom Malmö stad samt med flera externa aktörer.
Sektionen består av 12 socialsekreterare, förste socialsekreterare och sektionschef. Arbetsuppgifterna är i huvudsak att bemanna vårt mottag och att hantera akuta skyddsbedömningar. Inom detta ingår också att utföra och samordna akuta placeringar samt handlägga och dokumentera jml SOL med ansvar för utredningar om rätt till bistånd i form av skyddat boende eller andra insatser som beaktar skyddsbehov och stöd. Verksamheten behåller beviljade insatser inom sektionen vilket innebär att du som socialsekreterare har uppföljningsansvar för dessa insatser på din tjänst. Uppdraget har stor betoning på samverkan, rådgivning och att samordna arbetet kring klienten. Arbetet kräver därför närvaro och vi utgår i hög grad från kontoret då mottaget för VINR hanterar och bedömer akuta skyddsärenden. I verksamhetens uppdrag ingår också att på olika sätt handleda och utbilda kollegor i andra verksamheter i temat våld i nära relation. Du kommer till ett team med spetskompetens där vi tillsammans formar och bygger verksamheten.
För att trivas med uppdraget har du gedigen erfarenhet av socialt arbete och kan förhålla dig väl till förändringar. Detta är särskilt viktigt då arbetet med våldsutsatta personer i behov av skydd emellanåt innebär oförutsedda händelser som ställer krav på att du som socialsekreterare kan ställa om ditt fokus och anpassa ditt arbete efter rådande omständigheter.
Du som söker tjänsten har därför god självkännedom, är trygg i dig själv och kan balansera utmaningarna i ditt uppdrag som socialsekreterare.
Om du trivs i en arbetsmiljö som är under utveckling där ditt arbete verkligen gör skillnad för människor, så är detta ett uppdrag för dig. Det förekommer ibland arbete efter schemalagd arbetstid då verksamheten hanterar akuta ärenden som måste slutföras. Avtalsenlig ersättning gäller vid dessa tillfällen och verksamhetens mål är att struktur och förutsägbarhet ska råda för att värna om arbetsmiljön och våra medarbetare.
Som anställd hos oss erbjuds du extern handledning, metodutveckling, friskvårdsbidrag, flexibel arbetstid och möjlighet till semesterväxling. Viss möjlighet till administrativt arbete hemifrån finns när verksamheten medger detta.
Kvalifikationer
För att vara aktuell för tjänsten så ser vi att du har:
• Socionomexamen (210 hp)
• Minst ett års erfarenhet av arbete med myndighetsutövning inom socialtjänsten
• Mycket goda kunskaper i svenska, i tal och i skrift samt god administrativ förmåga.
• B-körkort
Följande ser vi som meriterande:
• Flerårig erfarenhet av socialt arbete med myndighetsutövning eller annat relevant socialt arbete med målgruppen.
• Erfarenhet av arbete med våld i nära relation och hedersrelaterat våld
• MI-utbildning
• Utbildning i FREDA och/eller Patriark
• Erfarenhet av människonära arbete och personer med trauma, missbruk och psykisk ohälsa.
• Erfarenhet av ekonomiskt bistånd.
• Erfarenhet av arbete med hemlöshet.
• Erfarenhet av BBIC/Barnrätt
Stor vikt läggs i din förmåga att förhålla dig till förändrade omständigheter och att vara flexibel i ditt arbete. Vidare är det viktigt att du samtidigt kan vara strukturerad och att du har en förmåga att arbeta självständigt. För att trivas i rollen är det viktigt att du har hög samarbetsförmåga, är kommunikativ, förmåga att kunna lyssna och att identifiera behov och kan lösa problem på ett konstruktivt sätt.
Om arbetsplatsen
Sektionen är en av fem sektioner i enhet Mottag inom avdelningen för ekonomiskt bistånd och boende. Enhetens övriga fyra sektioner består av ekonomimottag, vräkningsförebyggande team, boendemottag och nödbiståndsteam. Vid Sveriges största arbetsmarknads- och socialförvaltning jobbar 2500 medarbetare varje dag för att stärka Malmöborna. Tillsammans med Malmöborna vill vi öka möjligheterna till egen försörjning, minska hemlöshet, bidra till att barn och unga ska få bra uppväxtvillkor och verka för att nyanlända ska få goda förutsättningar. Det är ett viktigt och roligt arbete, men långt ifrån enkelt.
Sök jobb hos oss, du kommer att göra skillnad. Malmö stads verksamheter är organiserade i 14 förvaltningar. Vårt gemensamma uppdrag är att skapa välfärd och hållbar samhällsutveckling. Tillsammans med Malmöborna utvecklar vi en ännu bättre stad att bo, verka och vara i; olikheter, livserfarenheter och talanger gör Malmö till en smart stad i hjärtat av Europa. Världens kunskap finns här.
Läs om Malmö stad som arbetsgivare här malmo.se/jobb
Information om tjänsten
Anställningsform: Tillsvidare
Omfattning: Heltid
Antal tjänster: 2
Tillträde: 2023-02-01 eller enligt överenskommelse
Övrigt
Vi tillämpar löpande urval och kommer därmed att påbörja urvalsarbetet under ansökningstiden. Vid intervju visar du upp examensbevis från socionomutbildning samt tar med kontaktuppgifter till två referenter. Medtag även giltigt körkort.
Malmö stad strävar efter att medarbetarna ska representera den mångfald som finns i vår stad. Vi välkomnar därför sökande som kan bidra till att vi som arbetsgivare kan uppfylla Malmöbornas behov.
Kontaktpersoner på detta företaget
Chef Anders Färemo
Sektionschef Annelie Friberg
040-34 96 60
IT-samordnare Ann-Charlotte Malmros
Rekryteringskonsult Johanna Andersson
Stabs- och ekonomichef Jörgen Jepson
040-341446
Controller Madeleine Spjuth
040-342164
HR-chef Pernilla Hedin
0734-26 44 63
Sektionschef Cecilia Wenster
040-34 55 77
Sektionschef Therese Törnkvist
040-34 63 54
HR-konsult Arber Jashari
0768-91 60 98