OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Stockholm – vår huvudstad med miljoner drömmar, förväntningar och ambitioner. Vi jobbar för alla som lever här idag och i framtiden. Nu söker vi dig som vill tänka stort, nytt och annorlunda med oss – för stockholmarna.
Hägersten-Älvsjö är en av 11 stadsdelsförvaltningar i Stockholms stad med drygt 3000 medarbetare. I dag är vi ett av stadens största stadsdelsområden med ca 130 000 invånare. I Hägersten-Älvsjö har du nära till staden, kommunikationer och naturen. Vi erbjuder en dynamisk arbetsplats med möjligheter för dig att utvecklas i din roll.
Välkommen till oss
Vi söker nu dig mer erfarenhet av myndighetsutövning som vill jobba med oss på Familjehemsenheten när vår kollega går i pension till årsskiftet.
Familjehemsenheten består av en enhetschef och två arbetsgrupper. Gruppledare leder våra medarbetare i det dagliga arbetet. Teamen består av familjehemssekreterare, barnsekreterare, kontaktsekreterare, rekryterare och behandlare som ger förstärkt stöd till familjehem och biologiskt nätverk. På enheten har vi många års erfarenhet och olika kompetenser. Hos oss får du möjligheten att arbeta i en grupp av engagerade kollegor med stort intresse av att utvecklas i sitt arbete och goda möjligheter att hålla dig uppdaterad och använda kunskapsbaserade metoder. Vi söker vi dig med erfarenhet som tillsammans med kunniga och engagerade kollegor vill jobba för att våra barn ska få den bästa möjliga tid under sin familjehemsplacering. Du kommer ha kontakt med barnens biologiska föräldrar och nätverk samt skola och andra professionella kontakter i nära samarbete med familjehemssekreterare. För att trivas i rollen vill vi att du flera års erfarenhet av att liknande roll. Vill du vara med och utveckla både dig själv och våra arbetssätt och metoder och arbeta för barnets bästa? Då ser vi fram emot din ansökan!
Vi erbjuder
För att få en bra start på din nya arbetsplats lägger vi stor vikt vid din introduktion och du får stöd av våra kompetenta mentorer. Som barnsekreterare kommer du att erbjudas barnsamtalsutbildning och Signs of Safety-introutbildning om du inte har det sedan tidigare. Utöver regelbunden ärendehandledning med arbetsledning får du extern handledning var tredje vecka i Gamla stan samt möjlighet att ta del av stadens stora utbildningsutbud. Vi tillämpar vinter- och sommararbetstid samt flextid. Du får friskvårdsbidrag à 3000 kronor per år och har möjligt att ansöka om semesterväxling. Läs mer om förmåner i Stockholm stad på:https://jobba.stockholm/formaner/
Din roll
I rollen som socialsekreterare ingår att följa upp vården för barn och ungdomar 0-20 år som är placerade i familjehem enligt SoL eller LVU. Främst sker detta genom hembesök i familjehemmen, enskilda samtal med det placerade barnet och samtal med vårdnadshavarna. Du har kontakt och samarbetar med nätverk och andra viktiga personer som finns runt dem. Vi har också en satsning med två behandlare som kan ge förstärkt stöd i våra ärenden.
Arbetet innefattar resor både i närområdet men också till andra delar av Sverige.
Vi arbetar enligt BBIC med stöd av Signs of Safety, gällande lagstiftning samt utifrån Stockholms stads riktlinjer. Du kommer att ingå i en lärande organisation och du får möjlighet att bidra till den proaktiva anpassningen av det arbetssätt vi långsiktigt skapar för att möta framtidens socialtjänst med tidiga, förebyggande insatser för våra målgrupper.
Din kompetens och erfarenhet
Vi söker dig som har socionomexamen och som har minst 2 års erfarenhet av myndighetsutövning och arbete inom familjehemsvård.
Du har en stark drivkraft att utföra det som blir bäst för de vi är till för och för verksamheten i stort, och du uppskattar det varierande tempo som arbetet innebär. Du vågar tänka nytt och du vill medverka i verksamhetens utvecklingsarbete.
Du har socionomexamen, en god samarbetsförmåga och ordning och struktur i ditt arbete samt lätt för att uttrycka dig i både tal och skrift.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet och förmåga att passa in i teamet och att tillföra och komplettera teamets kompetens. Meriterande utbildning/kunskap är Signs of Safety, samtal med barn, BBIC och B-körkort.
Du behöver ha förmåga att kapa goda relationer med barn, ungdomar och deras familjer samt de parter som du samverkar med.
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.