OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vi söker just nu en socialsekreterare till vår enhet Familj 2, verksamhetens uppdrag är att utreda behov och följa upp beviljade insatser för barn i åldern 0 - 18 år som utsatts för eller har bevittnat våld inom familjen. Verksamheten arbetar för att alla barn och ungdomar ska leva under goda uppväxtförhållanden och utvecklas gynnsamt. Vi vill erbjuda den bästa möjliga socialtjänsten inom givna ramar. Vi vill i vårt arbete veta vad våra insatser leder till och har barnet i fokus i allt vi gör.
Socialförvaltningen i Botkyrka omorganiserades i mars 2019 och vår nya organisation eftersträvar att möta samhällets förändringar och präglas av nytänkande och teamarbete. Vi har rivit stuprören och lämnar den klassiska beställar-/utförarmodellen och ersätter den med nytänkande teamarbete med medborgaren i fokus. Vi är öppna, ansvarstagande, modiga och energiska. Det är vår gemensamma värdegrund i Botkyrka kommun som inspirerar både vardag och utvecklingsarbete hos oss. Här finns utmaningar och möjligheter som kräver att vi ständigt utvecklar socialtjänstens arbete. Våra medarbetare och chefer har en stark drivkraft att hitta nya vägar och metoder i arbetet.
Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens socialtjänst i Botkyrka. Kanske just du vill vara med på vår resa?
ARBETSUPPGIFTER
Verksamheten består av personer med olika bakgrund, kunskaper och ålder. Varje dag går vi till jobbet för att barn och familjer i Botkyrka kommun ska få stöd och hjälp, idag, imorgon och i framtiden!
Verksamheten har två enheter för myndighetsutövning med varsin enhetschef. Varje enhet är uppdelad i två mindre team med 6-7 socialsekreterare som leds av en förste socialsekreterare, Dessutom har vi administrativt stöd och ett dagligt, nära samarbete med de utförare/behandlare som tillhör verksamheten.
Som socialsekreterare hos oss utreder du barns behov av skydd och stöd. Tillsammans med barnet och föräldrarna planerar du insatser som du sedan följer upp. Du har i ditt arbete kontinuerligt stöd av din förste socialsekreterare och dina kollegor, dessutom har vi regelbundna gruppmöten och ärendehandledning samt externa handledning. I vardagsarbetet utgår du från kunskap, beprövad erfarenhet samt barnet och föräldrarnas situation, erfarenhet och önskemål. Du tar även hänsyn till aktuell lagstiftning, riktlinjer och rutiner samt fattar beslut enligt gällande delegationsordning. En viktig del i arbetet är samarbete inom och mellan olika myndigheter, t.ex. förskolor, skolor samt andra aktörer. Dessutom dokumenterar du systematiskt och kontinuerligt ditt arbete. Där det finns behov av samarbete med flera olika delar av socialförvaltningen för att tillgodose en familjs behov kommer du ingå i ett team med kollegor från andra enheter. Du kommer att ha stora möjligheter att påverka verksamhetens utformning tillsammans med dina kollegor och chefer.
Arbetsplatsen ligger nära pendeltågsstationen i Tumba och Tumba centrum med butiker och trevliga restauranger.
Förutom ett stimulerande och viktigt arbete erbjuder vi dig olika former av kompetensutveckling, årsarbetstid, friskvårdsbidrag, möjlighet till semesterväxling till extra lediga dagar mm.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har en socionomexamen och dokumenterad erfarenhet av att utreda barn och unga. Du är uppdaterad inom ämnesområdet socialt arbete och har kunskap inom gällande lagstiftning. Du är utbildad inom och har erfarenhet av att jobba enligt BBIC och Signs of Safety.
Vi arbetar i en politiskt styrd organisation och det är viktigt att du förstår vad det innebär och hur det påverkar din vardagliga arbetssituation. Vi vill tillsammans med dig utveckla framtidens socialtjänst men vi vet också vikten av att tycka om att förvalta. Att du dokumenterar sakligt och korrekt är en förutsättning men vi vill också att du har förmågan att dokumentera på ett koncist och kärnfullt sätt.
För oss är det viktigt att du är ansvarsfull och bemöter andra med respekt. Du är också bra på att kommunicera, samarbeta och genomföra fattade beslut. Struktur i arbetet är något vi värdesätter samtidigt som du har förmågan att vara flexibel. Är du en person andra känner tillit till samtidigt som du är öppen och nytänkande tycker vi att du ska söka till oss!
Stor vikt kommer läggas på personlig lämplighet.
ÖVRIGT
Vår ledstjärna är Medborgarens fokus. Allt vi gör ska bidra till platsen Botkyrka och till dem som lever och verkar här. Botkyrkaborna är medskapare i all utveckling inom kommunen och vi möter de behov som finns genom att leva våra värdeord; öppna, ansvarstagande, modiga och energiska.
Vår organisation ska kännetecknas av mångfald och återspegla samhällets struktur. Vi vet att olikheter berikar och välkomnar alla att söka jobb hos oss. Välkommen att göra skillnad för medborgarna i Botkyrka. Tillsammans når vi resultat.
Varmt välkommen med din ansökan!
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Kontaktpersoner på detta företaget
Sektionschef Anneth Löfgren
08-53061916
Huvudkontor SSR
08-6174400
Vision Helena Rovtjanin Odenskiöld
08-530 62203
Tf verksamhetschef Tina Trygg
08-530 62118
Tf. verksamhetschef Tina Trygg
08-530 62118
Sektionschef Cecilia Melander
08-530 619 49
Sektionschef för familjehemssektionen Anneth Löfgren
08-530 619 16
SSR Kicki Nikoloulia
08-530 62197
Sektionschef Karin Ask Campbell
08-530 623 26
Sektionschef Karin Ask Campbell
08-530 623 26