OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Stockholm utvecklas och förändras för framtiden. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.
Hägersten-Älvsjö är en av 11 stadsdelsförvaltningar i Stockholms stad med drygt 3000 medarbetare. I dag är vi en av stadens största stadsdelsområden med ca 130 000 invånare. I Hägersten-Älvsjö har du nära till staden, kommunikationer och naturen. Vi erbjuder en dynamisk arbetsplats med högt i tak och möjligheter för dig att utvecklas i din roll.
Arbetsplatsbeskrivning
Avdelningen för individ och familjeomsorg på Hägersten-Älvsjö stadsdelsförvaltning ansvarar för både myndighetsutövning och serviceinsatser.
Familjeenheten består idag av mottagningsgrupp, fem utredargrupper, ett placeringsteam, två familjevårdsteam samt stadsdelens öppenvård. Till enheten hör även fyra mentorer, två verksamhetsplanerare och ett administrativt team.
Familjeenheten i Hägersten-Älvsjö stadsdelsförvaltning är först ut i staden med att genomföra en verksamhetsförändring gällande chefsstrukturen. Förändringen medför att arbetsledningen kommer vara närmare och mer tillgänglig. Enheten görs om till ett verksamhetsområde och leds av en områdeschef. Förändringen innebär också att placeringsteamet och ungdomsgruppen bildar en enhet som tillsammans leds av en enhetschef. Grupperna kvarstår dock och de kommer arbetsledas i det dagliga arbetet av varsin gruppledare. Förändringen är nödvändigt för att alla medarbetare ska få det stöd man behöver i det dagliga arbetet, oavsett om man är ny i yrket eller om man har tidigare erfarenhet. Arbetet med att genomföra förändringarna sker året ut och ska vara klart som senast 1 januari 2024.
Arbetsbeskrivning
Vill du ta nästa steg i karriären som socialsekreterare? Välkommen att söka tjänst som socialsekreterare i vårt placeringsteam!
Placeringsteamet består av åtta socialsekreterare, en mentor och en biträdande enhetschef. Till teamet hör även två skolsamordnare för placerade barn och unga. Placeringteamet har två administratörer som ger ett dagligt stöd till teamet gällande administration.
Som socialsekreterare i placeringsteamet arbetar du med uppföljning enligt Socialtjänstlagen och LVU. Vi använder oss av BBIC i uppföljning av ungdomar placerade på SiS institutioner, HVB-hem, behandlingsfamiljer, jourfamiljer, stödboende och träningslägenheter. Placeringsteamet jobbar med ungdomar mellan 12 - 20 år. I arbetet ingår även att utreda och bedöma behov kring våra placerade ungdomar.
Placeringsteamet i Hägersten-Älvsjö skapades i mars 2021 med målbilden att kunna ge alla ungdomar de bästa förutsättningarna under sin placeringstid. Vi har också som mål att tillsammans med vårt intensivteam, öppenvård, kunna förkorta placeringstiden så att ungdomarna kan komma hem till sina familjer. Placeringsteamet har fått möjligheten att skapa och ta fram nya rutiner på enheten samt metodutveckla arbetet. Detta är någonting som vi kommer fortsätta med under kommande år. Som socialsekreterare i placeringsteamet lägger vi stor vikt vid att du som söker har lätt för att samarbeta med både oss i teamet och med andra samarbetspartners.
Under året 2023 kommer vi jobba vidare med att implementera Viewpoint, en digital tjänst för att öka barn och ungas delaktighet inom socialtjänsten. Vi ser även fram emot att fortsätta satsa på SAVRY-bedömningar tillsammans med den utredande ungdomsgruppen samt implementera metoden i placeringsteamet kring målgruppen. Familjeenheten är i full gång med att implementera Signs of Safety, en stor satsning i alla grupper. Vi har coacher på enheten som driver arbetet framåt.
Kvalifikationer
Du brinner för att göra skillnad i ungdomar och familjers liv. Du tror på varje individs möjlighet till förändring och ser familjenätverket som en positiv drivkraft. För att passa in i rollen tänker vi att du tycker om att följa ungdomar och deras nära anhöriga i behandlingsprocessen. Du är bekväm med att kunna ställa krav på vårdgivare och är samtidigt ödmjuk inför komplexiteten i våra gemensamma frågor. Vi vill att du värdesätter barns delaktighet och rättigheter högt.
Du har socionomexamen och har tidigare arbetat inom myndighetsutövning, barn och ungdom. Erfarenhet av minst två år av utredningsarbete enligt BBIC är en förutsättning för att du ska passa in i rollen. Som socialsekreterare i placeringsteamet får ofta du ofta gå in i en konsultativ roll på enheten i placeringsärenden. Du ska vara insatt i rådande lagstiftning, så som Socialtjänstlagen och LVU.
Vi vill att du har god förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift. Vi värdesätter samarbetsförmåga och samtidigt förmåga att kunna prioritera och fatta snabba självständiga beslut.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
B-körkort är önskvärt då det förekommer resor med förvaltningens tjänstebil.
Övrigt
Heltid omfattar 39,5 h/vecka.
Vi erbjuder extern handledning, friskvårdstimme och friskvårdspeng. Vi arbetar aktivt med att skapa en god och långsiktigt hållbar arbetsmiljö där vi värdesätter medarbetarnas utveckling och kompetens. Vi arbetar utifrån vår värdegrund som innebär; delaktighet, ansvar, respekt, tydlighet och utveckling. Varje medarbetare har en individuell kompetensutvecklingsplan som samordnas och följs upp regelbundet.
Urval och intervjuer kan komma att ske löpande.
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.