OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Tillsammans ger vi vård och stöd till invånare som av olika skäl behöver det. I verksamheten ingår exempelvis särskilda boenden, socialtjänst, hemtjänst, personlig assistans och anhörigstöd. Vi sätter individen i fokus och har ett gott bemötande. Vi tar tillvara på önskemål från de vi finns till för och deras anhöriga. Med ett respektfullt och lyhört bemötande bygger vi trygghet och kvalitet i verksamheten.
Vi söker dig som vill arbeta med försörjningsstöd.
Beskrivning
Vuxen Myndighet består av enhetschef, 1:e socialsekreterare, boendekoordinator/boendelots samt socialsekreterare som handlägger försörjningsstöd, mottagning av nyanlända, boendeärenden, missbruk, socialpsykiatri och våld i nära relationer.
Den tjänst vi nu söker avser försörjningsstöd.
Vi letar efter en person med intresse för försörjningsstöd och det sociala arbetet. Det är meriterande om du har tidigare erfarenhet av arbete med försörjningsstöd eller annan myndighetsutövning. Stor vikt läggs vid din personliga lämplighet för uppdraget.
Vi erbjuder dig ett roligt och stimulerande arbete med goda möjligheter till personlig utveckling. På Vuxen Myndighet kommer du ingå i en arbetsgrupp med ett gott arbetsklimat där du får kollegialt stöd, nära arbetsledning samt extern handledning.
Arbetsuppgifter
Ditt uppdrag är att utreda, bedöma och fatta beslut om försörjningsstöd. I tjänsten ingår även att ta emot både nybesök, löpande ärenden och dagsakuta ansökningar. Arbetet innebär ett kvalificerat utredningsarbete som präglas av bra bemötande, välgrundade beslut och hög rättssäkerhet. I arbetet ingår att ha ett tätt samarbete med interna och externa samarbetspartners.
I Skara arbetar vi med e-ansökan och har idag en hög användning av vår digitala ansökan. Arbetsmarknadsplaneringen för den enskilde genomförs av Arbetsmarknadsenheten Spektra och socialsekreterarna följer varje månad upp hur den enskilde följer sin planering.
Kvalifikationer
- Socionomutbildning eller utbildning som motsvarar kraven för befattningen
- God kännedom om lagstiftning inom området
- God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift
- Vara flexibel och stresstålig
- Vara samarbetsinriktad men även ha förmågan att arbeta självständigt
- Kunna se utvecklingsmöjligheter
- B-körkort
Vi lägger stor vikt vid din personliga lämplighet.
Övrig information och förmåner
Rekryteringsprocessen påbörjas omgående och pågår löpande under hela ansökningstiden.
Förmåner
Med Skara kommun som arbetsgivare får du ett väl tilltaget friskvårdsbidrag, i många roller tillämpar vi flexibel arbetstid med goda möjligheter till distansarbete och tillitsbaserad ledning och styrning. Vi har under flera år arbetat strategiskt med hållbart yrkesliv, som betyder att vi kan erbjuda en arbetsplats där det finns goda utvecklingsmöjligheter, balans mellan fritid och arbete och hållbarhet genom hela arbetslivet. Vi förstår att kompetensutveckling är en viktig del för att du ska trivas i takt med samhällets förändringar.
Om Skara kommun
I Skara kommun arbetar ungefär 1700 personer i många olika yrkesroller. Alla är viktiga för att vi ska kunna ge våra invånare så bra service som möjligt. Vi ansvarar för barnomsorg, skola och äldreomsorg, samhällsplanering, individ- och familjeomsorg, parker, kost, miljö, kultur, fritid och mycket mer. Vi arbetar tillsammans mot FN:s globala mål, som handlar om social, ekonomisk och miljömässig hållbarhet.
Sök gärna mer information om Skara kommun på www.skara.se . Alla erbjudanden om rekryterings- och annonseringshjälp undanbedes. Vi tar enbart emot ansökningar digitalt via vårt rekryteringsprogram Varbi. Använd knappen längst ned i annonsen.
Har du skyddade personuppgifter ska du kontakta den kontaktperson som finns angiven i annonsen.