OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Du vill något. Det vill vi med! Vi vill skapa värde och bidra till livskvalitet för våra invånare, företag, organisationer och besökare. Vi gör det genom att lyssna, hjälpas åt, testa, lära oss och sen testar vi igen. Här är allt möjligt för dig som vill skapa, förändra, vårda, bygga, vägleda, utvecklas och göra skillnad. För Helsingborg är staden för dig som vill något.
Socialförvaltningen i Helsingborg ansvarar för stadens individ och familjeomsorg. Vi har drygt 500 medarbetare som, med olika kompetenser, bidrar till att barn, unga och vuxna med olika typer av sociala problem och förutsättningar kan bli självständiga med livskvalité.
Socialförvaltningen har idag tre verksamhetsområden, Barn/Unga och Familj, Vuxen och Gemensamma resurser. I förvaltningen har vi även stödfunktioner som HR enheten, Serviceenheten, Kvalitetsenheten samt Ekonomienheten.Om arbetsplatsen
Utredning och Uppföljningsenheten tillhör verksamhetsområde Vuxen och arbetsleds av två sektionschefer och en enhetschef. Varje sektion består av ca 15-16 socialsekreterare och närmsta chef är sektionschefen. Enheten vänder sig till personer från 20 år med missbruk och/eller psykosociala problem samt personer med psykiska funktionsnedsättningar.
Inom enheten arbetar vi aktivt med vår arbetsmiljö för att skapa en god trivsel på vår arbetsplats. Vi har kontinuerlig handledning i våra ärenden och värdesätter en feedbackkultur.
Vi söker nya kollegor och hos oss kommer du att få uppleva en arbetsplats där den ena dagen inte är den andra lik! Arbetsgruppen Utredning- och uppföljning kännetecknas av såväl glädje och skratt, men även av en stark vilja att utveckla och uppnå gemensamma mål.
Arbetsuppgifter
Som Socialsekreterare på Utredning och uppföljning kommer du ansvara för utredningar enligt Socialtjänstlagen, SOL och är den som ansvarar för bedömning, planering och uppföljning. Det ingår även stödjande och motiverande arbete med vår målgrupp.
Arbetet kräver att du kan arbeta självständigt och hitta individuella lösningar. En viktig del i arbetet är dokumentation samt samarbete dels med kollegor inom den egna förvaltningen och även andra myndigheter.
Uppdraget som socialsekreterare innebär att ta emot, vägleda och stödja socialt utsatta personer i stadens offentliga rum så att dessa kan bistås med adekvat hjälp.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har
* Socionomexamen eller motsvarande utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig.
* Körkort och kör bil.
* Erfarenhet av arbete med målgruppen.
För att lyckas med ditt uppdrag behöver du:
* Stort intresse av att förbättra för målgruppen och är driven i din vilja till förändring.
* Förmåga att skapa förtroende och relationer.
* Samarbetsvilja och arbeta prestigelöst i grupp.
* Ett öppet och positivt förhållningssätt i mötet med andra.
* Ordningssinne och arbeta med en tydlig kommunikation.
* Förmåga att utvärdera dina egna insatser samt utveckla nya mål.
* Ha lätt för att uttrycka dig i tal och skrift.
Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.
Vi kommer kalla till intervjuer löpande, så välkommen med din ansökan redan idag!
Övrig information
Sista ansökningsdag: 1 maj 2021
Anställningsform: Tillsvidare / vikariat
Omfattning: Heltid
Tillträdesdatum: Enligt överenskommelse
Antal tjänster: 2 tillsvidare tjänster / 2 vikariat
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Helsingborgs stad använder vi rekryteringsverktyget ReachMee. Därför ber vi dig att skicka in din ansökan via ReachMee genom att klicka på ansökningslänken i annonsen. Du som söker jobb och har skyddade personuppgifter ska kontakta rekryterande chef i annonsen som kommer guida dig vidare för en säker ansökningsprocess. Du ska inte ansöka digitalt via ansökningslänken.
Fackliga företrädare
https://intranat.helsingborg.se/hr/samverkan-och-delaktighet/fackliga-foretradare/
Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda undanber vi oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.