OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Ref: 20230637
Arbetsuppgifter
Som socialsekreterare inom Vuxen myndighet arbetar du med utredningsarbete som präglas av välgrundade beslut, hög rättssäkerhet och ett bra förhållningssätt i mötet med klienten.
Dina huvudsakliga arbetsuppgifter är myndighetsutövning, utredningsarbete samt stöd, vägledning och motivationsarbete. I arbetet ingår bland annat att utreda behovet av vård enligt SoL och LVM inför beslut enligt gällande delegationsordning. Du kommer att arbeta med sökande 25 år och uppåt med beroendeproblematik.
Som socialsekreterare ansvarar du för att fattade beslut verkställs samt att beviljade insatser följs upp. I arbetsuppgifterna ingår även att hålla stöd- och motivationssamtal med klienter. Du förväntas samordna insatser och samverka med såväl interna som externa aktörer.
Kvalifikationer
Vi söker nu dig som är utbildad socionom och som har minst ett års erfarenhet av socialt arbete med målgruppen vuxna. Vi ser gärna att du har tidigare erfarenhet av arbete med myndighetsutövning inom området unga vuxna och vuxna med beroendeproblematik samt god kännedom om gällande lagstiftning och riktlinjer på området.
Arbetsuppgifterna är av utredande karaktär, dokumentation och kommunikation är centrala delar i arbetet. Du som söker tycker därför att myndighetsarbetet är intressant och stimulernade och har en god förmåga att uttrycka dig väl i både tal och skrift i det svenska språket. Det är meriterande om du har erfarenhet av dokumentation i LifeCare samt utbildning och erfarenhet av ASI och MI. Om du har andra språkkunskaper utöver svenska och engelska är detta positivt.
Som person ser vi att du som söker har ett stort engagemang för målgruppen och ett genuint intresse för socialt arbete. Eftersom arbetet innebär mycket samarbete, såväl med klienter som med olika samarbetsparter både internt och externt, är det av stor vikt att du har en god förmåga att bygga relationer. Arbetet präglas även av föränderlighet, det är därför viktigt att du lätt kan förhålla dig till och anpassa dig efter omgivning och situation. Du är lugn, stabil och positiv även när det är högt tempo. Sist men inte minst ser vi att du har en nyfikenhet som gör att du är intresserad av att söka ny information och hålla dig uppdaterad på exempelvis lagstiftning, praxis och metoder i arbetet.
Låter det som något för dig? Då är du varmt välkommen med din ansökan!
Om arbetsplatsen
Enheten Vuxna och unga vuxna ingår i avdelningen Individ och Familj Utredning. Enheten leds av en enhetschef och består av fem sektioner som alla har en sektionschef och en förste socialsekreterare. Till sektion 2 rekryterar vi nu en socialsekreterare för en tillsvidaretjänst. Hela enheten sitter centralt på Bergsgatan med bra pendlingsmöjligheter.
Som anställd hos oss erbjuds du förutom handledning även metodutveckling, friskvårdsbidrag, flexibel arbetstid och möjlighet till semesterväxling.
Vid Sveriges största arbetsmarknads- och socialförvaltning jobbar 2500 medarbetare varje dag för att stärka Malmöbor. Tillsammans med Malmöborna vill vi öka möjligheterna till egen försörjning, minska hemlöshet, bidra till att barn och unga ska få bra uppväxtvillkor och verka för att nyanlända ska få goda förutsättningar. Det är ett viktigt och roligt arbete, men långt ifrån enkelt. Sök jobb hos oss, du kommer att göra skillnad.
Malmö stads verksamheter är organiserade i 14 förvaltningar. Vårt gemensamma uppdrag är att skapa välfärd och hållbar samhällsutveckling. Tillsammans med Malmöborna utvecklar vi en ännu bättre stad att bo, verka och vara i; olikheter, livserfarenheter och talanger gör Malmö till en smart stad i hjärtat av Europa. Världens kunskap finns här.
Läs om Malmö stad som arbetsgivare här malmo.se/jobb
Information om tjänsten
Anställningsform: Tillsvidare
Omfattning: Heltid
Antal tjänster: 1
Tillträde: Enligt överenskommelse
Övrigt
Urval sker 30 mars och intervjuer kommer att hållas 4,6 och 11 april.
Observera att vi i Malmö stad tagit bort det personliga brevet från ansökningsprocessen och ersatt det med urvalsfrågor, detta för en mer inkluderande rekryteringsprocess och en effektiv kandidatupplevelse för dig som söker jobb hos oss. Dina svar blir en viktig del i vårt urvalsarbete.
Innan eventuell anställning vill vi att du visar upp examensbevis från socionomutbildning samt giltig id-handling.
Malmö stad strävar efter att medarbetarna ska representera den mångfald som finns i vår stad. Vi välkomnar därför sökande som kan bidra till att vi som arbetsgivare kan uppfylla Malmöbornas behov.
Kontaktpersoner på detta företaget
Chef Anders Färemo
Sektionschef Annelie Friberg
040-34 96 60
IT-samordnare Ann-Charlotte Malmros
Rekryteringskonsult Johanna Andersson
Stabs- och ekonomichef Jörgen Jepson
040-341446
Controller Madeleine Spjuth
040-342164
HR-chef Pernilla Hedin
0734-26 44 63
Sektionschef Cecilia Wenster
040-34 55 77
Sektionschef Therese Törnkvist
040-34 63 54
HR-konsult Arber Jashari
0768-91 60 98