OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Lärjedalen är en av Göteborgs 21 stadsdelsnämnder med 24 400 invånare och drygt 1800 anställda där områdena Hammarkullen, Hjällbo, Eriksbo och Bergum-Gunnilse ingår. Stadsdelsnämnden ansvarar för skola, förskola, individ- och familjeomsorg, omsorg om äldre- och funktionshindrade samt fritid och kultur. I Lärjedalen bor människor med ursprung från ett hundratal olika nationer, vilket ger området en internationell prägel. I Lärjedalen pågår ett flertal projekt och ett spännande och omfattande utvecklingsarbete där stadsdelen, med en ny arbetsmodell "TrappaUpp" driver ett målmedvetet arbete i stadsdelen, med syfte att få ut fler individer i självförsörjning och "Fenix" ett projekt med öppenvård för vuxna missbrukare. Enheten handlägger myndighetsutövningen både avseende försörjningsstöd och övrigt bistånd. I detta arbete samverkar vi även med andra verksamheter utanför stadsdelen. ARBETSUPPGIFTER En av våra trogna medarbetare går i pension och vi behöver ersätta henne. Arbetet består av utredning och handläggning av ekonomiskt bistånd samt övrigt bistånd riktat mot målgruppen 25 och uppåt. Arbetet skall handläggas utifrån mål och riktlinjer som utformas tillsammans med den enskilde. En del av arbetet är uppföljning av åtgärder, intern och extern samverkan. KVALIFIKATIONER Du har socionomexamen och erfarenhet av arbete med ekonomiskt och övrigt bistånd samt arbetsmarknadsfrågor. Du har intresse för målgrupperna och förmåga att arbeta med samtliga steg i processen. Du har förmågan att utifrån Lärjedalens och vuxenenhetens mål och riktlinjer samverka och ta fram klienternas kompetens likväl som du i dialog bidrar till enhetens utvecklingsarbete varför kännedom om Lärjedalen är en merit. Arbetsgruppen har en klar övervikt av kvinnliga medarbetare varför vi gärna ser manliga sökande. Vi försöker aktivt tillvarata de kvalifikationer som en jämn ålders- och könsfördelning samt en etnisk mångfald tillför verksamheten.