OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Höganäs kommun jobbar efter devisen ”från kol till diamant”. Det vill säga, vi är bra - men vi vill bli ännu bättre! Vi söker dig som vill jobba i en engagerad kommun med stor framåtanda. Vi erbjuder en utvecklande arbetsmiljö i en gemytlig atmosfär.
Vill du vara med och slipa vår diamant?
Socialförvaltningen ansvarar för att ge stöd och service till kommunens invånare samt bevakar olika gruppers rättigheter och skyldigheter enligt gällande lagstiftning. Inriktningen är individuell men också generell och förebyggande.
Socialförvaltningen är indelad i tre områden: LSS, Vård och omsorg samt Individ- och familjeomsorg.
ARBETSUPPGIFTER
VI SÖKER EN NY MEDARBETARE – SOCIALSEKRETERARE
Tjänsten innebär att arbeta med ekonomiskt bistånd. Ekonomi- och flyktingenheten är tillsammans med Barn, ungdom och familjeenheten, Vuxenenheten och Enheten för ensamkommande barn organiserad under Individ- och familjeomsorgen inom Socialförvaltningen.
Enheten har för närvarande 12 anställda; socialsekreterare, budget- och skuldrådgivare, assistent och receptionister.
Med ett ökat antal medborgare som söker ekonomiskt bistånd och med ett aktivt flyktingmottagande söker vi nu en ny medarbetare som kan komplettera och utveckla arbetet inom enheten med sina kunskaper och erfarenheter.
Vi arbetar aktivt tillsammans med våra klienter tills de har blivit självförsörjande. Det innebär att vi har bokade möten varje månad. Vi har ett nära samarbete inom kommunen och med externa intressenter såsom Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan, Region Skåne. De många gånger kvalificerade uppdragen på tjänsten kräver förmåga att tolka och tillämpa olika regelverk samt informera om och följa upp dem på ett rättssäkert sätt. Den administrativa delen av arbetet är hög. Det är viktigt att du kan planera ditt arbete i förväg vilket förutsätter förmågan att prioritera och strukturera ditt arbete och att hålla uppsatta deadlines.
Handledning, utbildning och dagliga policymöten är aktiva arbetsverktyg.
KVALIFIKATIONER
Du har
- socionomexamen med aktuell erfarenhet av arbetet med att utreda och bedöma rätten till försörjningsstöd enligt socialtjänstlagen och övriga bestämmelser
- goda kunskaper om socialförsäkringssystemet och lagstiftningen för EU medborgare och nyanlända svenskar samt har tillämpat dem.
- god förmåga att arbeta mål- och resultatorienterat.
- god förmåga att se möjligheter i förändrade omständigheter.
- erfarenhet av att arbeta med människor i förändringssituationer och/eller i kris.
- god dokumentationsförmåga , datorvana samt förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift.
Vi söker dej som:
- Vågar tänka nytt.
- Tar ansvar för verksamheten och utvecklingen av den.
- Värdesätter laganda, positiv attityd och engagemang.
- Har drivkraften att vilja lära nya saker och vilja till personlig utveckling.
Då du arbetar med människor i en förändringssituation kommer vi att lägga mycket stor vikt vid dina personliga egenskaper och förmågor.
ÖVRIGT
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
För att kvalitetssäkra vår rekryteringsprocess i Höganäs kommun använder vi rekryteringsverktyget Aditro Recruit. Därför ber vi dig att skicka in din ansökan via Aditro Recruit genom att klicka på ansökningslänken i annonsen. Frågor om hur du ansöker och lägger in ditt CV ställer du till Aditro/Offentliga Jobb på 077-110 10 29.
Kontaktpersoner på detta företaget
Ann-Marie Wikander
042-33 77 36
Sara Jönsson
042-33 72 18 mellan 22/7 och 12/8
Ann-Christin Göransson
Din fackliga kontakt
042-33 71 00
Enhetschef Lotta Johansson
042-33 71 65
Psykiatrisamordnare Monika Paulsson
042-33 77 14
Enhetschef Dorte Svensson
042-33 74 60
SSR, via kommunens växel Ulrika Carlsson
042-33 71 00
Vision, via kommunens växel Carina Höjing
042-33 71 00
Avdelningschef Arne Nilsson
042-33 71 00