Socialsekreterare, två tjänster, tills vidare

Arbetsbeskrivning

I vänliga och vackra Arjeplogs kommun ligger Sveriges största och fjällnära skärgård. Här har vi kortast restid till arbetet och samtidigt en storslagen natur runt hörnet. Här möts tiotusen år gammal kultur med innovativt näringsliv och forskning i världsklass. Vår fordonstestindustri och vår besöksnäring ger kommunen en internationell prägel.



Med invånarna i fokus ser vi till att det där självklara fungerar: en skola med god kvalitet, en omsorgsfull vård och en trygg livsmiljö.



Som arbetsgivare erbjuder vi dig ett utvecklande och meningsfullt arbete i en god gemenskap. Arjeplog, Àrjepluovve, är en samisk förvaltningskommun. Vi välkomnar därför särskilt sökanden med kunskaper i samiska språken och kulturen.



Beskrivning
Som socialsekreterare inom Individ och familjeomsorgen i Arjeplogs kommun, kommer du att arbeta med alla delar inom vår enhet.

Vi är en liten enhet som ger service för en befolkning som idag är på cirka 2 700 innevånare. Vi har låg belastning vilket möjliggör tid för eftertanke. Vi hinner med vårt arbete, vidareutbildningar och har även tid för reflektion.

Du ska med hjälp av din kunskap och ett gott bemötande se till att de barn, familjer och vuxna vi möter får den hjälp och det stöd de behöver av så väl samhället som det egna nätverket för att kunna förändra och leva ett så självständigt liv som möjligt utifrån sina egna förutsättningar.

Arbetsuppgifterna består utöver handläggning och dokumentation av samtal med barn, ungdomar, deras föräldrar, vuxna med missbruk, vuxna som utsatts eller utsätter partner för våld och du får även arbeta med ekonomiskt bistånd. 

Det ingår också att samverka enligt bland annat SIP(Norrbus) med externa partners. Arbetet bedrivs enligt socialtjänstlagen, LVU, LVM och i övrigt gällande lagstiftning. Du ansvarar, utifrån delegation för rättssäker handläggning och beslut i enskilda ärenden samt att upprättade riktlinjer och rutiner följs.

Du arbetar tätt tillsammans med dina kollegor i ett litet team som vi har för avsikt att fylla med en enhetschef och tre socialsekreterare. 

Som medarbetare i vårt team kommer du ibland att få informera, föreläsa och utbilda om våra verksamheter, väl internt som externt.

Kvalifikationer
Vi ser att du har en socionomutbildning eller annan av arbetsgivaren bedömd likvärdig utbildning. Vi ser gärna att du har erfarenhet av myndighetsutövning inom någon del av Individ- och familjeomsorgen, det vill säga ekonomiskt bistånd, barn och unga, missbruk, familjerätt, våld i nära, hedersvåld samt människohandel och dödsboanmälningar. Det du inte kan om du får anställningen tillgodoses genom vidare utbildning.

Du kan arbeta enligt en tydlig process, organisera och planera ditt arbete väl, slutföra det som påbörjats och hålla deadlines. Du är bra på att anpassa dig och har en positiv attityd till ditt arbete med människa i fokus. Du hanterar stress på ett konstruktivt sätt och har ett gott bemötande även i pressade situationer. Tjänsten kräver körkort. 

Villkor
Tillträde snarast, enligt överenskommelse

Varaktighet tills vidare

Sysselsättningsgrad heltid

Provanställning kan komma att tillämpas

Vi kommer även att begära utdrag ur belastnings och misstanke registret under rekryteringsprocessen.

Arjeplogs kommun har beslutat om en lönebonus som innebär att den som anställs i ett gällande bristyrke på en tillsvidareanställning i Arjeplogs Kommun, socialsekreterare är ett nu gällande bristyrke, har möjlighet att ansöka om en lönebonus under 3 år. För att erhålla denna bonus krävs att man under dessa 3 år är skriven i Arjeplogs Kommun. Lönebonusen utbetalas när anställning överstigit: 12 månader med 15000 kr, 24 månader med 22500 kr och 36 månader med 30000 kr.
Samt en flyttbonus som innebär att den som har adekvat utbildning och får jobb inom ett bristyrke, och skriver sig i Arjeplog får en bonus om 5 000 kronor efter ett år, 10 000 kronor efter två år och 15 000 kronor efter tre år. Flyttbonusen kan kombineras med lönebonusen.
Bonusen är i förhållande till tjänstgöringsgrad.

Kommunen ser positivt på om du även vill arbeta inom kommunens räddningstjänst som deltidsbrandman.

Om du överväger att flytta till Arjeplog och har frågor eller behöver hjälp, är du varmt välkommen att kontakta vår inflyttningssamordnare Sanna Strand. Du når henne på telefon 0961-141 38 eller via e-post: sanna.strand@arjeplog.se. Sanna ser fram emot att hjälpa dig med din flytt och att besvara dina frågor om livet i vår vackra kommun.

Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare annonser.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Arjeplog kommun
  • 2 platser
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 26 maj 2023
  • Ansök senast: 31 juli 2023

Liknande jobb


Socialsekreterare, mottagning barn- och unga

Socialsekreterare, mottagning barn- och unga

22 november 2024

22 november 2024