OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Är du socionom och vill arbeta med barn, unga och deras familjer? Vi söker en socialsekreterare till vår uppföljningsgrupp som vill fortsätta utveckla arbetet vidare och se till att barn och unga lever i en trygg livssituation.
Tierps kommun har ett gynnsamt läge mellan Uppsala och Gävle med närhet även till Stockholm, Arlanda och hela Mälardalsregionen. I kommunen finns goda och varierande boendemiljöer med natur och kultur inpå knutarna och utmärkta kommunikationer på såväl väg, järnväg som digitalt.
Våra värderingar betyder mycket för oss. Vi arbetar utifrån respekt, ansvar, kundfokus, mod och framtidstro. Vi tillämpar tillitsbaserad ledning och styrning för starka relationer och förtroende mellan chefer och medarbetare.
Hos oss erbjuds du bland annat ett tillgängligt ledarskap, regelbunden handledning av leg. psykoterapeut, friskvårdsersättning, semesterväxling och löpande utbildningar. Våra medarbetare har möjligheten att vid behov arbeta hemifrån. I Tierps kommun har vi flextidsavtal och du erbjuds kontinuerligt aktiviteter genom aktivitetsrådet eller via Positiva klubben.
När du kommer till oss erbjuder vi också en introduktionsplan med minst en introduktör från arbetsgruppen.
ARBETSUPPGIFTER
Som socialsekreterare i uppföljningsgruppen arbetar du på olika sätt för att alla barn i kommunen ska ha det bra och växa upp under trygga förhållanden. Detta gör du bland annat genom att säkerställa att insatser inom socialtjänsten är av god kvalitet. Detta görs via regelbundna uppföljningar av insatser tillsammans med barn, vårdnadshavare och utföraren av insatsen.
I arbetet som uppföljare hos oss följer du upp både öppenvårdsinsatser och placeringar i tex. familjehem och HVB, med målgruppen 0-21år och deras familjer. Uppföljningen är en pågående process som både socialnämnden och den som utför vården ska dokumentera löpande. Den ger underlag för överväganden och omprövningar av vården.
Reglerna i socialtjänstlagen, SoL, och i lagen med särskilda bestämmelser om vård av unga, LVU, om uppföljningen av vården syftar till att säkerställa att barnet har det bra och får rätt hjälp. De mål som formulerats i barnets vårdplan och genomförandeplan är viktiga utgångspunkter när socialtjänsten följer upp vården. Vid uppföljningen kan man identifiera nya behov och uppmärksamma eventuella missförhållanden i hemmet där barnet vistas. Arbetet sker enligt BBIC (Barns behov i centrum).
Arbetet består utöver uppföljning av planering, samverkan, handläggning och dokumentation, beslutsfattande och annan myndighetsutövning samt till viss del utredning.
Vårt arbetsklimat är tillåtande med högt i tak och atmosfären är otvungen och avspänd med mycket skratt. Vi tror att engagemang föds genom uppmuntran och tillit. Därför eftersträvar vi ett kreativt arbetsklimat med stimulerade medarbetare som bidrar till såväl dynamik som utveckling. För oss är det viktigt med den kollegiala tillhörigheten och det kollegiala stödet där du verkar för ett respektfullt och trevligt arbetsklimat.
Vi vill framåt och egna initiativ uppmuntras hos oss. Det är också viktigt att våra medarbetare kan ha en god balans i livet mellan privatliv och arbetsliv.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som är socionom och som vill bidra till goda möten med barn och ungdomar samt deras familjer. Erfarenhet av myndighetsarbete, god kunskap om BBIC, ingående kännedom om socialtjänstlagen och god dokumentationsförmåga är meriterande. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
För att trivas hos oss och med arbetet är du nyfiken, har lätt för att skapa relationer och ett intresse för människor. Du är strukturerad och tycker om att samarbeta, men har även förmåga att arbeta självständigt. Du har kunskap om barns behov och du brinner för att bidra till ett gott och kvalitativ arbete.
Resor och hembesök ingår i tjänsten så därför behöver du ha B-körkort.
Vi välkomnar dig att söka dig till en arbetsplats där resultatet från de senaste årens medarbetarundersökningar visar på en hög trivsel hos medarbetarna.
ÖVRIGT
Vi eftersträvar mångfald där våra medarbetares bakgrund, erfarenheter, kunskaper och personlighet berikar kommunen.
Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.
Kontaktpersoner på detta företaget
Enhetschef Bistånd/IFO Britt-Louise Björklund
0293-21 80 60
Verksamhetschef Individ- och familjeomsorgen Randi Graungaard
0293 21 84 20
Områdeschef Matthew McNeill
0293 21 8166
Verksamhetschef IFO Randi Graungaard
0293-21 84 20
Enhetschef Eva Limmergård
0293-21 81 35
Enhetschef Jenny Hilmersson Olsson
0293-21 81 78
Enhetschef Nima Najafi
0700898196
Enhetschef Arbetsmarknadsenheten Annalena Rudström
0293-21 84 77
Enhetschef Siri Hallstan
0293-218476
Enhetschef Bistånd/IFO Hanna Fontaeus
0293-21 80 60