OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Det är du och dina arbetskamrater som gör oss till en attraktiv arbetsplats. Öppenhet, respekt och ansvar är våra gemensamma värderingar. Vi tror dessutom att en meningsfull fritid i kombination med hög livskvalitet gör att du tycker det är roligt att gå till jobbet. Låt oss tillsammans utvecklas och dra nytta av varandras kunskaper när vi skapar en bättre vardag för våra medborgare.
Arbetsplatsen
Individ- och familjeomsorgen innefattar sex enheter; mottagnings- och utredningsenheten 0-20 år, råd och stödenheten, familjehems- och familjerättsenheten, beroende- och vuxenenheten och enheten för socialpsykiatri och en förebyggande enhet.
På mottagning och utredningsenheten blir du en del av en stabil, erfaren och kompetent arbetsgrupp om 18 utredande socialsekreterare, två socialsekreterare med mottagsfunktion, två 1:e socialsekreterare samt en enhetschef. Arbetsmiljö, kompetens- och utvecklingsarbete är prioriterade områden. Vi ger en genomarbetad introduktion, du får del av Yrkesresan och utbildning i Signs of Safety och MI, extern och intern handledning är en självklarhet likaså en närvarande arbetsledning. Det finns möjlighet att regelbundet arbeta hemifrån.
Kommunen erbjuder såväl friskvårdsersättning som möjlighet att växla semesterersättning mot extra semesterdagar. Kommunikationsmöjligheterna är goda, arbetsplatsen ligger cirka 10 minuters gångväg från buss- och pågatågstation.
Arbetsuppgifter
Uppdraget för socialsekreterare på mottagning och utredningsenheten består i att utreda, besluta och följa upp insatser i ärenden som rör barn, unga och deras familjer i enlighet med SOL och LVU. I arbetet ingår att samarbeta med familjen, dess nätverk och andra professionella.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har en socionomexamen och som har flera års erfarenhet av socialt arbete. Om du har längre erfarenhet av myndighetsutövning inom socialtjänsten och specifikt gällande barn och ungdomar är det meriterande. Om du har praktisk erfarenhet av Signs of Safety och MI samt dokumenterad vidareutbildning inom området barn och familj är detta också meriterande.
Arbetet är komplext vilket kräver att du är stabil som person och kan behålla perspektiv på situationer och fokusera på rätt saker. Du har en förmåga att arbeta analytiskt, reflekterande samt processinriktat. Du kommer att arbeta med såväl akut problematik som längre insatser, vilket kräver en flexibilitet och att du kan organisera och prioritera. Du behöver vara kreativ, ha förmågan att fatta självständiga beslut och kunna bemöta människor med respekt och integritet. Personlig lämplighet är en viktig faktor i rekryteringen.
Arbetet förutsätter att du har goda kunskaper i svenska språket, att du kan uttrycka dig väl i tal och i skrift och har en god pedagogisk och kommunikativ kompetens.
B-körkort är ett krav.
Före erbjudande om anställning ska ett, enligt arbetsgivaren, godtagbart utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas.
Arbetstid/varaktighet
Heltid/ Tillsvidare
Tillträde
2022-12-19 eller enligt överenskommelse
Kontakt
Joachim Andersson, enhetschef, joachim.andersson@trelleborg.se
Fackliga kontakter:
Sista ansökningsdag
2022-10-10 via vårt rekryteringssystem, ej via brev eller e-post. Vi kommer att använda oss av löpande urval så vänta inte med att skicka in din ansökan.
Inför rekryteringsarbetet har Trelleborgs kommun noggrant tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Vi längtar och hoppas på att du vill bli en av oss!
Kontaktpersoner på detta företaget
Joachim Andersson
0410-73 40 35