OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Det är du och dina arbetskamrater som gör oss till Sveriges bästa arbetsplats. Öppenhet, respekt och ansvar är våra gemensamma värderingar. Vi tror dessutom att en meningsfull fritid i kombination med hög livskvalitet gör att du tycker det är roligt att gå till jobbet. Låt oss tillsammans utvecklas och dra nytta av varandras kunskaper när vi skapar en bättre vardag för våra medborgare.
Arbetsplatsen
På mottagning och utredningsenheten blir du en del av en stabil, kompetent och engagerad arbetsgrupp om 16 utredande socialsekreterare, tre socialsekreterare med mottagsfunktion, två 1:e socialsekreterare samt en enhetschef.
Arbetsmiljö och kompetens- och utvecklingsarbete är prioriterade områden. Vi ger en genomarbetad introduktion och utbildning i Signs of Safety och MI, extern och intern handledning är en självklarhet likaså kontinuerlig kompetensutveckling. På arbetsplatsen finns en medvetenhet om vikten av återhämtning och det finns möjlighet att regelbundet arbeta hemifrån.
Kommunen erbjuder såväl friskvårdsersättning som möjlighet att växla semesterersättning mot extra semesterdagar. Kommunikationsmöjligheterna är goda, arbetsplatsen ligger cirka 10 minuters gångväg från buss- och pågatågstationen.
Arbetsuppgifter
Grunduppdraget för socialsekreterare på mottagning och utredningsenheten består i att utreda, besluta och följa upp insatser i ärenden som rör barn, unga och deras familjer i enlighet med SoL och LVU. I arbetet ingår att samarbeta med familjen, dess nätverk och andra viktiga samarbetspartners och att bedriva ett förändrings-/motivationsarbete med familjen.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har en socionomexamen med minst tre års erfarenhet av socialt arbete. Om du har erfarenhet av myndighetsarbete inom socialtjänstens barn och ungdomsvård, praktisk erfarenhet av Signs of Safety och MI samt dokumenterad vidareutbildning inom området barn och familj är detta meriterande.
Arbetet är komplext vilket kräver att du är stabil som person och kan behålla perspektiv på situationer och fokusera på rätt saker. Du kommer att arbeta med såväl akut problematik som långvariga insatser, vilket kräver en flexibilitet och att du kan organisera och prioritera. Du behöver vara kreativ, ha förmågan att fatta självständiga beslut och trivas med att arbeta inom en processtyrd verksamhet.
Arbetet förutsätter att du har goda kunskaper i svenska språket, att du kan uttrycka dig väl i tal och i skrift och har en god pedagogisk och kommunikativ kompetens.
B-körkort är ett krav.
Arbetstid/varaktighet
Heltid/ Vikariat under föräldraledig medarbetares frånvaro perioden februari 2021- mars 2022
Tillträde
2021-02-01 eller enligt överenskommelse
Kontakt
Joachim Andersson, enhetschef, joachim.andersson@trelleborg.se
Fackliga kontakter:
Sista ansökningsdag
2020-12-02 via vårt rekryteringssystem, ej via brev eller e-post. Vi kommer att använda oss av löpande urval så vänta inte med att skicka in din ansökan.
Inför rekryteringsarbetet har Trelleborgs kommun noggrant tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Vi längtar och hoppas på att du vill bli en av oss!
Kontaktpersoner på detta företaget
Joachim Andersson
0410-73 40 35