Socialsekreterare Utredning Barn och Ungdom

Socialsekreterare Utredning Barn och Ungdom

Arbetsbeskrivning

Enköpings kommun är arbetsplatsen för dig som vill vara med och skapa det långsiktigt goda samhället. Här får du möjlighet till personlig utveckling samtidigt som du får chansen att göra verklig skillnad för alla som lever och verkar i Enköping. Vi förutsätter att du är kompetent, vetgirig och redo att axla ett stort ansvar. Vilka goda idéer vill du vara med och förverkliga?

Vill du veta mer om oss som arbetsgivare? Titta in på vår jobbsida: https://jobb.enkoping.se

ARBETSUPPGIFTER
Vi har en kollega som ska vara föräldraledig .Vi söker dej som tillsammans med oss vill vara med och arbeta med ett kvalitativt socialt arbete. Vi har ett vikariat men då vi arbetar med ett proaktivt socialt arbete utifrån ett klientperspektiv och ett medarbetarperspektiv är nedan en fast tjänst.

Utredning Barn och ungdom består av 10 utredande socialsekreterare 4 socialsekreterare som följer upp öppna insatser och 4 familjerättssekreterare. Vi är två Teamledare och en Avdelningschef.

Vi söker nu en socialsekreterare med inriktning mot utredning barn och ungdom. I Enköping arbetar vi med en arbetsmodell som ska minimera antalet kontakter för de människor vi är till för. Därav har vi ett arbete som sträcker sig från att gå samman med mottagningens socialsekreterare till att skydds bedöma och att fortsätta utreda den oro som vi inleder utredning utifrån. Vi arbetar aktivt med samverkan på helheten mellan barn och vuxen , mellan utredning och en öppenvård. Vi arbetar aktivt med samverkan i hela kommunen och med regionen. Det finns ett aktivt brotts och drogförebyggande arbete; Tryggare Enköping.

Det finns goda möjligheter till kompetensutveckling inom socialtjänstens olika verksamhetsområden och vi välkomnar sådana initiativ.


Vi satsar på fortbildning generellt för alla medarbetare tex i MI och systemiskt arbete och särskilt på metodutveckling utifrån våldet och att lyssna på barnet, barnets röst in i utredningen och i alla sammanhang och beslut som rör barnet, metodik och implementerande av Barnkonventionen.Vi använder verksamhetssystemet proCapita.



KVALIFIKATIONER
Socionom - Avgörande
Den som ska göra barnavårdsutredningar behöver vara socionom eller ha en utbildning som omfattar; socialt arbete motsvarande 90 högskolepoäng (hp), juridik motsvarande 30 hp, psykologi minst 30 hp och samhällsvetenskap minst 15 hp.


B körkort - Avgörande
Bil körning förekommer i tjänsten.

Utbildning i BBIC - Viktig
Utbildning i nya BBIC



1.1 Stabil - Viktig
Är lugn, stabil och kontrollerad i stressituationer eller pressade situationer. Behåller ett realistiskt perspektiv på situationer och fokuserar på rätt saker.

2.1 Samarbetsförmåga - Viktig
Arbetar bra med andra människor. Relaterar sig till dem på ett lyhört och smidigt sätt. Lyssnar, kommunicerar och löser konflikter på ett konstruktivt sätt.

3.1 Strukturerad - Viktig
Planerar, organiserar och prioriterar arbetet på ett effektivt sätt. Sätter upp och håller tidsramar.

2.1 Relationsskapande - Viktig
Är utåtriktad och socialt aktiv i yrkesmässiga sammanhang. Skapar kontakter och underhåller relationer.

1.1 Självgående - Mindre viktig
Tar ansvar för sin uppgift. Strukturerar själv sitt angreppssätt och driver sina processer vidare.



ÖVRIGT
Examens bevis Socionomexamen eller likvärd utbildningsnivå.
Varmt välkommen med din ansökan!
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt via länken för ansökan.

Har du frågor om systemet eller hur du ska göra din ansökan, kontakta Visma Recruit på 0771-693 693.

Personuppgiftsansvariga nämnder för rekryteringen är kommunstyrelsen och rekryterande nämnd. Din ansökan sparas i 2 år. Om du blir anställd sparas din ansökan i din personakt. Dina personuppgifter kan komma att överföras till ett eventuellt anställningsavtal. Rättslig grund för att ta in dina personuppgifter är intresseavvägning. Ansökningarna hanteras av en extern leverantör. Om du anställs får du mer information om vad som gäller för dina personuppgifter i din anställning. Vill du veta mer om hur Enköpings kommun generellt sett hanterar personuppgifter och vilka rättigheter du har kan du läsa mer på enkoping.se/personuppgifter.

Dina ansökningshandlingar omfattas av offentlighetsprincipen och kan därför komma att lämnas ut som allmän handling efter en sekretessprövning.

Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Kontaktpersoner på detta företaget

Malin Nordling
0171-62 51 11
Anna Marin
0171-62 51 20
Christer Lund
0171-62 70 20
Ann-Charlotte Groth
0171-62 53 60
Ulla Rodestam Örsell
0171-62 62 24
Lisa Roos
0171-62 51 09
Anette Vestlin
0171-62 70 36
Magnus Edström
0171-62 55 68
Enhetschef Miriam Åkerlund
0171-62 58 97
Vision Anette Vestlin
0171-62 70 36

Sammanfattning

Besöksadress

Kungsgatan 69C 74580 Enköping
None

Postadress

None
Enköping, 74580

Liknande jobb


15 november 2024

Samordnare

Samordnare

15 november 2024

Socialsekreterare, ekonomiskt bistånd till kommun i Stockholm

Socialsekreterare, ekonomiskt bistånd till kommun i Stockholm

15 november 2024