Socialsekreterare, utredning försörjning

Socialsekreterare, utredning försörjning

Arbetsbeskrivning

Vårt arbete gör skillnad i människors vardag! Vi är cirka 7 000 medarbetare och här finns gott om utrymme för dig som vill lyfta tillsammans med oss. Kristianstad är nordöstra Skånes handelscentrum med 85 000 invånare, bara en timmes tågresa från storstadsområdet vid Öresund.


Möt framtiden med oss i arbete och välfärdsförvaltningen. Förvaltningen ansvarar för individ- och familjeomsorgen och vissa arbetsmarknads- och utbildningsinsatser i kommunen. Vi har ett samlat ansvar för att förebygga och motarbeta utanförskap och stödja medborgaren till ökad självständighet.



Vårt arbete gör skillnad i människors vardag! I arbete och välfärdsförvaltningen arbetar vi utifrån vår vision ”Möjlighet att lyckas” och vår värdegrund som utgår från de fem begreppen: Respektfull, Delaktighet, Resultatinriktad, Professionell och Tillitsfull.

Orden är grunden i vårt varumärke och de beskriver hur förvaltningen vill uppfattas av dem vi är till för.

Hos oss arbetar vi bland annat med försörjningsstöd, boendefrågor, budget och skuldrådgivning, våld i nära relationer och att stödja ungdomar och vuxna i integration och etablering i det svenska samhället utifrån metoden Extraordinära resultat. Verksamheten Utredning försörjning har ca 70 medarbetare som arbetar för att nå målet att ha en etablerad och självförsörjande befolkning.

Verksamheten är fördelad i enheter med team och teamledare.

Vi söker nu tre vikarier till vårt team som arbetar med återkommande ansökningar om försörjningsstöd åt hushåll som är upp till tom 30 år.



Arbetsuppgifter

Du arbetar med att ta emot samt utreda nya och akuta ärenden där medborgaren är i behov av hjälp till försörjning och/eller skydd. I dina arbetsuppgifter ingår att informera om försörjningsstöd och att göra förmedlingskontoutredningar. Arbetet innebär också handläggning av löpande försörjningsstöd för olika åldersgrupper. Vidare ansöker du om god man och förvaltare för medborgare som inte är aktuella i förvaltningen. Till ditt stöd har du en teamledare som arbetar nära arbetsgruppen i det dagliga arbetet. För att ge dig goda möjligheter att utföra arbetet erbjuder vi även extern handledning, yrkesspecifik introduktion för nyexaminerade samt en god introduktion för alla som anställs hos oss.



Kvalifikationer


Vi söker dig som har socionomexamen eller annan examen som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Har du utbildning i samtalsmetodik är det meriterande. Vi ser gärna att du har erfarenhet av arbete inom socialtjänsten och myndighetsutövning, arbete med ungdomar, erfarenhet från arbete där du mött människor i kris och tidigare erfarenhet av att arbeta med tolk.

I arbetet förekommer dokumentation och kommunikation som kräver att du har god datorvana, har kunskap i Officepaketet och att du kan uttrycka dig väl i tal och skrift. Talar du även arabiska är det meriterande. Har du tidigare arbetat i verksamhetssystemet Lifecare är det meriterande. Vidare krävs B-körkort.

Du är en person med gott bemötande och god samarbetsförmåga. Din förmåga att hantera människor i kris och din goda struktureringsförmåga kommer väl till pass i arbetet. Det är viktigt att du är en person som med kreativitet och utan rädsla för utmaningar tar dig an uppdraget. Det krävs att du är självgående och ansvarstagande och förhåller dig till uppsatta mål och förväntningar på ett sätt som även skapar engagemang hos andra. Du är van att arbeta i en tillitsstyrd organisation och förstår att samverkan är nyckeln till framgång.



Anställningsvillkor
Vi erbjuder tre tjänster i form av vikariat på heltid med placering på Östra kommunhuset i Kristianstad. 1 vikariat under perioden 2020-09-01-2020-10-31, 1 vikariat under perioden 2020-09-01-2020-12-31 med ev möjlighet till förlängning, 1 vikariat under perioden 2020-09-01-2021-08-31. 

När sökande erbjudits anställning ska den som i sitt arbete direkt och regelbundet kommer i kontakt med barn visa ett registerutdrag ur polisens belastningsregister enligt bestämmelser i 2013:852 Socialtjänstlagen.

Sista ansökningsdag är 2020-07-20

Har du frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta enhetschef Linnéa Persson på telefon 044-135929.
 

Välkommen med din ansökan via länken nedan tillsammans med CV och personligt brev. Har du frågor om hur du gör din ansökan kontakta systemets support på 0520-58 00 50 eller via supportrutan.

I Kristianstads kommun tillämpas heltid för alla, vilket innebär att alla medarbetare med tillsvidareanställning har rätt till heltid och deltid är en möjlighet. Rökfri arbetstid tillämpas.

Kontaktpersoner på detta företaget

Marie Ohlander, rektor
0733-13 43 38
Pia Hartman Melander, Förskolechef
0738-858191
Lena Rooth-Norén, enhetschef
044-13 54 24
Veronica Svensson, enhetschef
044-13 57 58
Elsie Sjöö, enhetschef
044-13 55 54
Mattias Jönsson, Rektor
0733-13 65 05
Agneta Ekner Carlsson
044-135863
Margareta Melin, enhetschef
044-13 62 17
Jan Herngren, rektor H1
0733-13 60 55
Ingrid Priemer, administrativ chef
044-13 59 21

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Kristianstads kommun
  • 3 platser
  • 11 dagar - 3 månader
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 18 juni 2020
  • Ansök senast: 20 juli 2020

Besöksadress

Västra Storgatan 12
None

Postadress

None
KRISTIANSTAD, 29180

Liknande jobb


Socialsekreterare till Ekonomiskt bistånd

Socialsekreterare till Ekonomiskt bistånd

23 december 2024

Socialsekreterare för barn och unga myndighet

Socialsekreterare för barn och unga myndighet

23 december 2024

20 december 2024

Socialsekreterare inom vuxen

20 december 2024