OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Barn- och ungdomsvården i Sandviken är inne i en spännande och aktiv utvecklingsfas. Vi har nyligen genomfört en förändrad organisation med mer specialiserade arbetsuppgifter och en kraftigt utökad bemanning. Satsningen syftar
till att säkerställa en hälsosam arbetsbelastning och goda förutsättningar att utföra ett arbete med hög kvalitet för att kunna ge ett ännu bättre stöd till de personer som kommer i kontakt med oss. I förändringarna ingår en utveckling av familjehemsvården, vårt HVB för ungdomar och förstärkta resurser för nära ledarskap och stöd i vardagen.
Mottagning- och utredningsenheten är uppdelad i tre team:
• Mottagning • Utredning barn • Utredning unga
Som stöd för handläggarna på enheten finns en enhetschef, en gruppledare, två specialistsocionomer, en handläggar-assistent samt två barn- och ungdomsassistenter. Till enheten söker vi nu socialsekreterare med placering i utredningsteam barn.
Förvaltningen har en väl fungerande öppenvårdsverksamhet som erbjuder kunskapsbaserade familjebehandlande insatser Barn- och ungdomsvården i Sandviken är inne i en spännande och aktiv utvecklingsfas. Vi har nyligen genomfört en förändrad organisation med mer specialiserade arbetsuppgifter och en kraftigt utökad bemanning. Satsningen syftar till att säkerställa en hälsosam arbetsbelastning och goda förutsättningar att utföra ett arbete med hög kvalitet för att kunna ge ett ännu bättre stöd till de personer som kommer i kontakt med oss. I förändringarna ingår en utveckling av familjehemsvården, vårt HVB för ungdomar och förstärkta resurser för nära ledarskap och stöd i vardagen.
Det pågår ett förvaltningsövergripande arbetsmiljöprojekt som bland annat innefattar en timmes reflektionstid per dag för socialsekreterare. Syftet är att balansera de höga krav som finns i en socialsekreterares arbetsvardag, genom att tillföra resurser i form av ökade möjligheter till återhämtning.
Hos oss på individ- och familjeomsorgen har du goda möjligheter till kompetensutveckling och du är aktivt med i utvecklingen av verksamheten i enlighet med vårt uppdrag. Vi har regelbunden handledning i grupp. Vi har även en reflektionsgrupp som extra stöd för socialsekreterare som är nya i sin yrkesroll.
Kommunövergripande förmåner vi erbjuder dig är bland annat:
- semesterväxling
- årsarbetstid
- friskvårdsbidrag
- hälsofrämjande aktiviteter
- extra semesterdagar när du fyller 40 och 50 år
- personal- och fritidsföreningen Pulsen
ARBETSUPPGIFTER
Din huvudsakliga arbetsuppgift är handläggning enligt SoL och LVU med inriktning på barn, 0 - 12 år samt familjer och nätverk. Du utreder och bedömer barns resurser och biståndsbehov samt beslutar om och följer upp öppenvårdsinsatser. Vi arbetar utifrån ett systemteoretiskt perspektiv med ett utvecklat barnperspektiv, där kontakt och tid med barn prioriteras, i kombination med nätverksarbete och signs of safety.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har socionomexamen. Det är meriterande med erfarenhet av myndighetsutövning inom den sociala barn- och ungdomsvården eller annat psykosocialt arbete med målgruppen. Du har goda kunskaper i barns utveckling och det är för dig en självklarhet med engagemang för utsatta barn och att arbeta utifrån BBIC samt att vilja bidra med nytänkande och metodutveckling.
Vi förutsätter att du är en empatisk och trygg person med god personlig mognad och samarbetsförmåga samt att du bidrar till ett gott arbetsklimat. Du har god förmåga att arbeta självständigt och till reflektion och analys samt kunna motivera och fatta beslut.
Arbetet kräver att du dessutom har god förmåga att uttrycka dig väl i både tal och skrift, då arbetet innehåller stora krav på dokumentation.
Om du saknar erfarenhet från arbete med myndighetsutövning och/eller utredningsarbete med barn kan vi utifrån din bakgrund erbjuda dig lämplig introduktion.
Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.
B-körkort är ett krav.
Om du känner att den beskrivningen stämmer på dig är du varmt välkommen in med din ansökan!
ÖVRIGT
I den här rekryteringen tillämpas fortlöpande urval till intervju, så vänta inte med att skicka in din ansökan!
Individ- och familjeomsorgsförvaltningen i Sandvikens kommun har en funktionsindelad organisation som utgörs av sex enheter. Inom förvaltningens ansvarsområde finns barn- och ungdomsvård, beroendevård, ekonomiskt bistånd och familjerätt samt handläggning av alkoholtillstånd och strategiskt arbete inom områdena folkhälsa och trygghet och ANDTS. Förvaltningen har en väl utbyggd öppenvård för barn, unga och deras familjer samt för vuxna.
I ditt arbete hos oss får du möta människor och uppleva glädjen i att göra skillnad. Tillsammans gör vi varandra bättre varje dag och gör Sandviken till en attraktiv plats att arbeta, leva och växa i. En plats där vi känner oss hemma och där det är enkelt att trivas mitt ibland natur, kultur, idrott och upplevelser.
Är du nyfiken på att läsa mer om Sandvikens kommun som arbetsgivare och hur det är att arbeta hos oss? Besök gärna vår webbplats https://sandviken.se/arbete-och-karriar
Information till rekryteringskonsulter och annonssäljare:
Sandvikens kommun gör aktiva val när det gäller var vi vill exponera våra platsannonser och vilket stöd vi vill ha i rekryteringen. Vi kommer inte att köpa tjänster eller annonsplats för en pågående rekrytering och ber er därför att inte kontakta oss med sådana erbjudanden.
Kontaktpersoner på detta företaget
Jan Nilsson
026-24 13 93 alt 026- 24 15 59
Mattias Nyström
026-241060
Marianne Andersson
026/24 18 79 el 24 15 59
Enhetschef/föreståndare Pangea Camilla Nässbjer
026-24 14 58
Bitr föreståndare Linda Eriksson
026-24 02 93
Arbetsplatsombud Gunilla Ahnlén
026-24 14 75
Enhetschef Katarina Gröndahl
026- 24 15 90
VISION Marianne Andersson
026/24 18 79 el 24 15 59
SSR Daniel Mägi
026-24 12 42
Enhetschef Maria Eriksson
026- 24 17 05