Socialsekreterare vid flyktingmottagningen

Arbetsbeskrivning

Partille kommuns vision är att man ska leva mitt i det goda livet. Våra 37 000 invånare och människor som arbetar och verkar i kommunen ser vi som våra kunder. Det är upp till oss 2 800 anställda, att leverera kvalitet och service som innebär att det ska vara gott att växa upp, arbeta och leva i Partille. Internt arbetar vi med en gemensam kultur för alla anställda som rustar oss för uppdraget. Värdeorden i kulturarbetet är allas lika värde, professionalitet och framåtanda.


Enheten för ekonomiskt bistånd och flyktingmottagning består av en mottagningsgrupp och en rehabgrupp, flyktingsekreterare, boendesekreterare och assistent samt budget- och skuldrådgivare.



ARBETSUPPGIFTER
Vill du vara med och påverka vår framtida flyktingmottagning?

Vi satsar på att förstärka vårt mottagande av vuxna flyktingar utifrån den ökade volymen av flyktingar med familjer som anvisas till Sveriges kommuner. Då vår organisation är i en utvecklingsfas kommer du att tillsammans med övriga i arbetsgruppen vara aktiv i arbetet med att forma organisationen efter våra förutsättningar. Du behöver vara kreativ, flexibel och säker i din roll.

Arbetsuppgifterna inom flyktingmottagningen innebär att samverka och samordna mottagandet av nyanlända som bosätts enligt anvisningslag, såsom med Arbetsförmedlingen Bosättning/Migrationsverket, den lokala arbetsförmedlingen, boendesekreterare och Utbildningsförvaltningen. Att ansvara för handläggning av försörjningsstöd och vara mottagare för nyanlända som bosätter sig på egen hand och även anhöriga till ensamkommande barn.

Flyktingmottagningen består idag av 2 flyktingsekreterare och jobbcoach på 25% med placering på Arbetsmarknadsenheten. Vi har ett gott samarbete med Arbetsförmedlingen Etablering och uppbyggda verksamheter inom andra förvaltningar för vårt integrationsarbete.



KVALIFIKATIONER
Vi vill att du har socionomexamen eller utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig och några års erfarenhet av självständigt integrations- och introduktionsarbete, kunskap om handläggning av försörjningsstöd i verksamhetssystemet Treserva. Du skall ha lätt för att uttrycka dig i tal och skrift. Vi förutsätter att du har god samarbetsförmåga, ett helhetsperspektiv i dina beslut, är strukturerad och kan arbeta effektivt och självständigt.

Körkort är önskvärt.

Personlig lämplighet är av största vikt.

Tillsättning sker under förutsättning att erforderliga beslut fattas.


ÖVRIGT
Vi eftersträvar mångfald bland personalen avseende kön, ålder och kulturell/etnisk bakgrund.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig ansöka online via länk i annonsen och inte via e-post eller i pappersformat.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Kontaktpersoner på detta företaget

Sofia Frederiksen Angervall
031 792 10 70
Enhetschef Suzanne Billberg
031-792 18 02
Avdelningschef Peter Nilsson
031-792 16 62
SSR Susanne Wessman
031-792 10 00
Vision Annika Dimberg
031 - 792 10 00
Avdelningschef Frida Atterstam
031-792 16 96
Enhetschef Anna-Karin Eglén
031 - 792 16 82
Enhetschef Helene Ardestam
031 - 792 13 36
Fältsekreterare Tinna Molén
031-792 13 13
Metodutvecklare Eva Ahlstedt
031 792 10 52

Sammanfattning

Besöksadress

Gamla Kronvägen 34 43382 Partille
None

Postadress

Gamla Kronvägen 34
Partille, 43382

Liknande jobb


Socialsekreterare Barnenheten

Socialsekreterare Barnenheten

18 december 2024

Förste socialsekreterare

Förste socialsekreterare

18 december 2024

18 december 2024

Socialsekreterare till enhet stöd och försörjning

Socialsekreterare till enhet stöd och försörjning

18 december 2024