OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vi på Tranås kommun arbetar aktivt för att vara en attraktiv arbetsgivare för dig som socionom! Vi vill kunna erbjuda en arbetsmiljö och arbetsvillkor som är konkurrenskraftiga. Vi är måna om de som arbetar hos oss som socialsekreterare och ser alltid till att ge bästa tänkbara möjligheter för att ha en hållbar arbetsbelastning. Som ny hos oss erbjuder vi en bredvidgång med erfarna socialsekreterare som anpassas utifrån din tidigare erfarenhet. Du välkomnas in i en arbetsgrupp som är måna om att ha en god gemenskap. I Tranås kommun arbetar vi utifrån Ledstjärnan: kunden i centrum, kvalité i varje möte och ser möjligheterna.
Ekonomienheten tillhör idag Individ- och familjeomsorgen som är en av fyra sektioner inom Socialförvaltningen i Tranås kommun. Inom Individ-och familjeomsorgen finns idag Vuxenenheten, Barn- och familjeenheten, Familjeverksamheten, Ekonomienheten, Arbetsmarknads- och Integrationsenheten och öppenvård inom missbruk – Vuxenteamet. En omorganisation kommer under hösten 2020 genomföras med utformning av en ny förvaltning där Ekonomienheten ska ingå tillsammans med Arbetsmarknads- och integrationsenhet, Vuxenutbildning och HR.
Ekonomienheten hjälper de personer som har svårt att klara sin ekonomi. Målet för enheten är att fler personer ska gå från försörjningsstöd till egen försörjning. Enheten arbetar för att nå detta mål genom en tydlig arbetsprocess med god arbetsmiljö, fungerande organisation och effektiva rutiner. Enheten jobbar med utredningsmodellen Instrument X inom ekonomiskt bistånd och MI som grund. Som socialsekreterare på ekonomienheten kommer du att bli en del i en grupp med socialsekreterare och assistenter under ledning av en enhetschef.
Vi söker nu en socialsekreterare med huvudsakliga arbetsuppgifter att handlägga ekonomiskt bistånd både i form av nybesök i mottagning och i mer långvariga ekonomiärenden. Du samarbetar med verksamheter både internt och externt.
VEM ÄR DU?
Du är utbildad socionom eller har en utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig och har god kunskap om lagar och föreskrifter inom aktuellt område. Erfarenhet av arbete med myndighetsutövning är meriterande. Du är skicklig i bemötandet av människor och kan bemöta personen där den befinner sig.
Som person är du ansvarskännande och har god förmåga att planera ditt arbete på ett självständigt vis. Du har god förmåga att själv ta beslut när det krävs. Eftersom du kommer att ingå i ett team samt ha många kontakter i ditt arbete ställs det höga krav på din samarbetsförmåga. Ditt förhållningssätt till ditt arbete är lösningsfokuserat och du är öppen för att hitta nya sätt att se lösningar.
Du har god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift, datavana samt innehar B-körkort.
Intervjuver kan komma att ske löpande under annonstiden.
ANSTÄLLNING
Vikariat fram till augusti 2021
Heltid
Tillträde enligt överenskommelse
Välkommen med din ansökan!
Fackliga representanter nås via växel tfn 0140-681 00