OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
I Falu kommun finns en mängd intressanta och kvalificerade arbetsuppgifter. Vi har ingenjörer, kommunikatörer, lärare, undersköterskor, projektledare och jurister samt 214 andra yrkesbefattningar. Vår vision är Ett större Falun. Vi ska vara enkla att samarbeta med och till nytta för faluborna. Vi gör skillnad och vi har jobb som märks. Vi är dessutom en arbetsgivare som vill ta tillvara våra medarbetares fulla kompetens - det vet vi leder till utveckling både för individen och för organisationen. För oss är det viktigt att ge våra medarbetare ett hållbart arbetsliv, vilket vi kallar ”Balans i livet”. Vi satsar alltså mycket på de mjuka värdena – hur människor mår, blir bemötta och kan växa – eftersom det är vår definition av att vara en riktigt bra arbetsgivare. I Falu kommun eftersträvar vi jämställdhet och vi ser gärna en personalsammansättning som speglar mångfalden i samhället. Vi välkomnar därför sökande som bidrar till detta.
Försörjningsenheten i Falu kommun är organiserad inom Arbetslivs- och socialförvaltningen, under sektionen Arbetsliv. Enheten leds av en enhetschef och en bitr. enhetschef. Enheten består av ca 35
medarbetare som är indelade i sex team som leds av fyra teamledare. Försörjningsenheten arbetar med
att utifrån Socialtjänstlagen utreda rätten till ekonomiskt bistånd och stötta medborgare till att bli
självförsörjande. Utifrån ett respektfullt förhållningssätt arbetar försörjningsenheten med målsättning att
individer ska uppnå självförsörjning.
Vi har inlett ett utvecklingsarbete där vi vill fokusera mer på uppdraget som handlar om att bistå människor till egen försörjning och mindre på handläggningsprocessen. Visionen är mer kvalitativt socialt
arbete för faluborna och en mer attraktiv arbetsplats för medarbetarna.
Försörjningsenhetens arbete utgår från Arbetslivs- och socialförvaltningens värdegrund. Vi utgår från
människors lika värde och ett respektfullt bemötande. Vi inser vikten av allas delaktighet, vilket syns i vårt
engagemang, ett lösningsfokuserat förhållningssätt och en tilltro till den enskildes egen förmåga.
Kommuninvånarna ska kunna förvänta sig snabb och lättillgänglig information och rådgivning, redan i första
kontakten.
Arbetsuppgifter
Som socialsekreterare hos oss ingår du i något av teamen där du arbetar med de olika delarna av handläggningen, dels den sociala utredningen och planering för individen och dels den ekonomiska
utredningen. Vi sätter kommuninvånarna i fokus och försöker alltid skapa en bra allians. Arbetet
innefattar utredning och handläggning av ekonomiskt bistånd samt socialt motivations- och
förändringsarbete.
I din roll ingår även ett nära samarbete med både interna och externa samarbetspartners så som bland
annat kommunens arbetsmarknadsenhet som erbjuder arbetsmarknadsinsatser samt regionen,
Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan och sociala företag.
Kvalifikationer
För rollen krävs
- Socionomexamen eller annan beteendevetenskaplig utbildning inklusive socialrätt som av arbetsgivaren bedöms som likvärdig
- Goda kunskaper i svenska, både tal och skrift då arbetet innebär mycket dokumentation samt muntlig
kommunikation
- Grundläggande datakunskaper
Personliga egenskaper
Vi ser att du är serviceinriktad, trygg, empatisk, uppmärksam och tillmötesgående i ditt bemötande. Det är viktigt att kunna möta människor med värdighet, respekt och kvalitet trots ett högt tempo med höga krav på dokumentation och rättssäkerhet. Du är strukturerad, organiserar och prioriterar aktiviteter effektivt samt sätter upp och håller deadlines. Du är även noggrann och väl medveten om mål och kvalitetsstandard samt mån om att leva upp till dessa. Vidare har du god samarbetsförmåga och du har lätt för att bygga förtroendefulla relationer, är lyhörd och kan lösa konflikter på ett konstruktivt sätt. Du är ansvarstagande både för egen del och för helheten. Utöver detta så söker vi dig som är utvecklingsbar, kunskapssökande och självgående samt har en god bedömningsförmåga. Du är pedagogisk i ditt förhållningssätt och har förmåga att på ett gott sätt uttrycka dig verbalt.
Meriterande kvalifikationer
- Erfarenhet av myndighetsutövning, gärna med ekonomiskt bistånd
- Goda kunskaper om socialförsäkringssystemet
- B-körkort
- Utbildning i lösningsfokuserat arbetssätt
- Utbildning i motiverande samtal, MI
- Erfarenhet av verksamhetssystemet TRESERVA
Anställningsvillkor
Vikariat med start snarast till och med 2024-04-30. I Falun erbjuds alla heltid med möjlighet till deltid.
Bifoga gärna utbildningsintyg i din ansökan då detta kommer efterfrågas om du blir aktuell för tjänsten. Alternativt lämnas intyg i samband med intervju.
Kontaktuppgifter
Enhetschef, Kevin Broéng tel. 023-820 71
Bitr. enhetschef Camilla Arcari, tel. 023-824 66
Fackliga företrädare
Lisa Karlsson, Akademikerförbundet SSR, tel. 023-825 32
Christina Johansson, Vision, tel. 023-821 10
Övrigt
Inför denna rekrytering har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och därför undanber vi oss ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.
Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem i enlighet med GDPR. Vid problem med att genomföra din ansökan är du välkommen att kontakta rekryteringscenter@falun.se
Kontaktinformation
Kevin Broeng
Arbetsplats
Falun