OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
I Lysekils kommun arbetar ca 1400 medarbetare som har Sveriges viktigaste jobb – vi gör skillnad i människors vardag och bygger ett samhälle för alla. Det är med andra ord ett arbete att känna stolthet över. Vårt jobb är att ge de 14 400 invånarna i Lysekils kommun service, stöd och hjälp. Tillsammans utvecklar vi verksamheterna.
Ett liv i Lysekils kommun är ett liv nära havet och naturen – här finns möjlighet till både eftertanke och äventyr i en av Bohusläns vackra kustkommuner. På livetilysekil.se http://www.livetilysekil.se/ får du veta mer om hur ett liv i vår kommun kan se ut.
Vår vision: Lysekils kommun är en hållbar och attraktiv kommun året runt som kännetecknas av kreativitet och framtidstro. Lysekil är en självklar mötesplats och ledande inom maritima näringar.
Socialsekreterare Vuxenenheten
Vi söker en socialsekreterare till Vuxenenheten som har erfarenhet av myndighetsutövning.
Vuxenenheten hanterar myndighetsutövning avseende bistånd för personer inom områden som missbruk/beroende, våld i nära, boendeinsatser, vård och omsorg, LSS och alkoholhandläggning.
Enheten består av fjorton utredande socialsekreterare och biståndshandläggare och arbetsleds av enhetschef. Du blir en del av en engagerad och kompetent arbetsgrupp där vi arbetar nära varandra och är prestigelösa. Utöver en härlig arbetsgrupp erbjuder vi dig också internt metodstöd, extern processhandledning och kompetensutveckling.
Arbetsuppgifter
Aktuell tjänst är främst riktad gentemot vuxna över 20 år utifrån områden som missbruk/beroende, våld i nära relationer och boendeinsatser. Men kan även innefatta andra områden inom bistånd för Vuxna. I arbetet tillämpas lagar som SoL, LVM, FVL samt de föreskrifter och övriga bestämmelser som styr verksamheten. Arbetet består i att utifrån anmälan och ansökan utreda individens behov och rätten till bistånd. Samverkan internt- och externt är en stor del av jobbet.
Kvalifikationer
Socionomexamen eller annan akademisk examen som arbetsgivaren bedömer likvärdig är ett krav. Du är förtrogen med de lagstiftningar och övriga bestämmelser som styr vår verksamhet och du inser vikten av en rättssäker handläggning och vad det innebär i praktiken.
Du kommer att möta människor i olika situationer och med olika förutsättningar, vilket gör att du behöver ha en god kommunikativ förmåga både i tal och skrift. Du är ansvarstagande, flexibel, tydlig och förtroendeingivande. Du har förmågan att skapa och bibehålla goda relationer med såväl interna som externa kontakter och har ett gott bemötande. Att visa respekt för andra och samarbeta för att tillsammans nå bästa resultat är din utgångspunkt.
Det är ett krav att du har arbetat med myndighetsutövning tidigare.
Det är meriterande om du har arbetat i verksamhetssystemet Combine samt utbildning i MI, FREDA, PATRIARK och ASI. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.
Vi kommer att begära utdrag ur belastningsregistret.
Tjänsten kräver B-körkort.
Villkor
Lysekils kommun erbjuder förmåner såsom flextid, semestertilläggsväxling och friskvård bl.a.
Välkommen med din ansökan!
Vi arbetar aktivt med mångfald för att tillvarata de kvaliteter som sökande med olika bakgrund har. Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.