Arbetsbeskrivning
När du jobbar i Halmstads kommun är du med och formar, stärker och berikar andras vardag. Din insats är meningsfull för oss - vem du än är. Vi söker dig som vill bidra till ett bättre Halmstad.
Halmstad är en expansiv kommun där vi arbetar för att våra 105 000 kommuninvånare ska trivas och få ut mer av livet. Här finns möjligheterna för dig som vill ha ett meningsfullt arbete och bidra med engagemang och nytänkande. Tillsammans med 10 000 kollegor är du med och bygger hemstaden, kunskapsstaden och upplevelsestaden. Läs mer om oss https://www.halmstad.se/intro
Socialförvaltningen arbetar för att ge stöd och hjälpa barn, ungdomar, familjer och personer med funktionsnedsättning eller beroendeproblem. Vi arbetar även med uppsökande och förebyggande insatser. Grundläggande för oss är att vi bemöter varandra på ett respektfullt sätt – såväl våra brukare som oss medarbetare emellan.
ARBETSUPPGIFTER
På socialförvaltningen kan du som socialsekreterare arbeta inom olika områden, till exempel med personer som har olika former av funktionsnedsättningar, barn och ungdomar samt vuxna med beroendeproblematik. Utreda och fatta beslut om olika insatser. Socialsekreterare arbetar även med förebyggande insatser.
Som socialsekreterare behöver du kunna hantera ett flertal individärenden utifrån den enskildes behov. Vuxenenheten vänder sig till personer som har ett beroende eller psykiska funktionsnedsättningar. Målgruppen är vuxna personer som antingen kan söka sig till enheten på egen hand eller bli aktuella genom anmälningar från någon i sin omgivning.
Till enhetens arbetsuppgifter hör att utreda behov av missbruksbehandling i öppen eller slutenvård, boendeinsatser eller övriga stödinsatser. Socialsekreterarna på enheten arbetar utifrån Socialtjänstlagen (SoL) och Lagen om vård av missbrukare (LVM).
KVALIFIKATIONER
Du som söker har socionomexamen eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig där socialrätt är ett krav.
Du som söker bör ha erfarenhet av arbete med målgruppen. Du är trygg med att arbeta självständigt och har lätt för att samarbeta i grupp och med andra personer i klientens nätverk.
Du är flexibel i ditt arbetssätt och kan hantera stressiga situationer.
Du har erfarenhet av handläggning, att utreda och fatta beslut om olika insatser och dokumentation.
Du har förmåga att hantera dator och digitala verktyg. Du kan arbeta i olika system och känner dig bekväm i att ha datorn som arbetsredskap.
Körkort är ett krav för att vara aktuell för tjänsten.
ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen hos Halmstads kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt.
Vi värdesätter de kvaliteter som en jämn ålders- och könsfördelning samt etnisk och kulturell mångfald tillför verksamheten. Vi ser därför gärna sökande som bidrar till detta.
Innan anställning sker behöver du visa att du har rätt att arbeta, vilket krävs enligt utlänningsförordningen. Det gör du genom att styrka ditt medborgarskap i EU/EES eller Schweiz genom pass, nationellt id-kort eller personbevis tillsammans med identitetshandling. Kan du inte det behöver du uppvisa ett arbetstillstånd eller att du kan visa att du är undantagen från skyldighet till arbetstillstånd.
Tjänsten tillsätts under förutsättning att den inte tas i anspråk av övertalig personal.
Halmstads kommun erbjuder friskvårdsbidrag och tillämpar rökfri arbetstid.
Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.
Varmt välkommen med din ansökan!