OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Katrineholm finns där västra och södra stambanorna möts, med goda förbindelser från Stockholm och Göteborg. Katrineholms kommun har cirka 33 000 invånare och befinner sig i ett expansivt läge. I Katrineholm är lust den drivande kraften för skapande och utveckling – för liv, lärande och företagsamhet! Läget är rätt – rätt geografiskt och rätt för handling och förändring. Vi är en kommun som växer och som vill fortsätta växa och utvecklas. Vårt mål är att bli 40 000 invånare. Vill du vara med?
Socialförvaltningen stödjer enskilda och familjer med sociala problem. Det kan handla om ekonomiska problem, missbruk, realationer och familjejuridiska frågor. Verksamheten regleras av ett antal lagar.
Socialförvaltningen ansvarar för biståndsprövningar, behandlingsinsatser enl socialtjänstlagen, familjerättsliga ärenden, ärenden/insatser enl LVU/LVM. Tillståndsgivning/tillsyn enl alkohollagen samt handläggning enl skuldsaneringslagen.
ARBETSUPPGIFTER
Vill du vara med oss och utveckla socialtjänsten i Katrineholm? Vi arbetar med ständiga förbättringar för att bli en organisation som anpassas efter klienternas behov.
Socialförvaltningen, som organisatoriskt ligger under socialnämnden, består av två huvudgrenar, en myndighetsavdelning och en öppenvårdsavdelning.
Myndighetsavdelningens uppdrag är att utreda behovet av insatser enligt SoL, LVM och LVU samt att följa upp insatser. Inom avdelningen finns enheter som svarar för ekonomiskt bistånd, utredning och uppföljning av barn och vuxna, familjehem och familjerätt. Inom öppenvårdsavdelningen finns verksamheter som svarar för råd, stöd och behandling. När det gäller vuxna finns en öppenvårdsbehandling för personer med missbruk med ett tillhörande halvvägshus som arbetar utifrån 12-stegsmodellen. Dessutom finns en verksamhetsövergripande stabsenhet med funktion att vara verksamhetsstöd och administration till hela förvaltningen.
För att kunna ge bästa möjliga service till våra kommuninvånare eftersträvar vi en personalsammansättning som speglar mångfalden i kommunen. Socialförvaltningen erbjuder en attraktiv arbetsplats som utmärks av strävan att vara fri från diskriminering och ge lika möjligheter för alla.
Till enheten bistånd barn, unga, vuxna söker vi socialsekreterare som arbetar mot vuxna. Arbetet innebär att genom samtal och möten i olika konstellationer göra utredningar och bedömningar kring enskildas situation och eventuella behov av stöd.
Socialförvaltningen har en väl utbyggd och fungerande öppenvård som ger möjlighet till kvalificerade och individuella lösningar på hemmaplan. Vår ambition är att använda evidensbaserade metoder för såväl utredning som behandling. Vi arbetar efter ett systemteoretiskt förhållningssätt där vi utgår från varje enskild person och dess nätverk.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som är socionom, eller har annan likvärdig högskoleutbildning med erfarenhet av utrednings- och myndighetsutövning enligt SoL och LVM. Du ska ha goda kunskaper om aktuell lagstiftning och dokumentation.
Vi ser gärna att du har minst tre års erfarenhet från området. Har du goda kunskaper i och erfarenhet om systemteori, 12-steg samt ASI är det meriterande.
För tjänsten gäller att du är lyhörd och flexibel och har förmåga att vara gränssättande. Det är viktigt att du kan arbeta självständigt och har god förmåga att uttrycka dig i både tal och skrift. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet och egenskaper som initiativförmåga och självständighet samt att vara drivande och strukturerad. Körkort är ett krav.
Vi erbjuder:
Som socialsekreterare i kommunen erbjuder vi dig trevliga arbetskamrater, en god introduktion i arbetet och en individuell plan för din kompetensutveckling. Du får tillgång till handledning samt mentor.
ÖVRIGT
Urval sker löpande. Tjänsten kan komma att tillsättas innan annonstidens slut.
I Katrineholms kommun är vi stolta över att arbeta aktivt med jämställdhetsintegrering och har integrerat genusmedveten styrning i vårt styrsystem.
Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.
Kommunen tillämpar rökfri arbetstid i alla sina verksamheter.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv. Uppgifterna behandlas och sparas enligt personuppgiftslagen (PUL).
Varmt välkommen med din ansökan!
Kontaktpersoner på detta företaget
Linda Qvarnström
0150-578 49
Göran Svenningson
0150-576 70
Nina Överkvist
0150-575 45
Synnöve Gottberger Norrman
0150-580 63
Marina Jonsson
0150-578 23
Verksamhetschef Linda Qvarnström
0150-578 49
Vision Göran Svenningson
0150-576 70
Verksamhetsledare Johanna Säfström
0150-577 90
Verksamhetschef Ulla-Karin Alnebo
0150-575 33
SSR Isabell Axner Berntsson
0150-577 27