OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Socialsekreterare vuxenvården
AOV:2013:42
Arbete och Välfärd
Möt framtiden med oss i Arbete och välfärdsförvaltningen. Förvaltningen ansvarar för individ- och familjeomsorgen och vissa arbetsmarknads- och utbildningsinsatser i kommunen.
Vi har ett samlat ansvar för att förebygga och motarbeta utanförskap och stödja medborgaren till ökad självständighet.
På Vuxenvården arbetar vi med missbrukare och psykiskt funktionshindrade. Vi har en väl utbyggd verksamhet i öppenvård med boende, socialt stöd, arbetsträning, dagverksamhet, samtalsstöd med både lösningsfokuserad och psykodynamisk inriktning, samt tolvstegsbehandling i öppenvård.
Du kommer att ingå i en grupp med sju socialsekreterare som har ett nära samarbete med behandlingsassistenter och övrig personal på enheten.
Vi erbjuder dig
- Trevliga arbetskamrater
- Intressanta klienter
- Stimulerande arbete med högt tempo
- Goda resurser inom enheten att erbjuda klienterna
- Extern handledning med kognitiv inriktning
Arbetsuppgifter
Du ansvarar för utredningar jml SoL och LVM och är den som ansvarar för bedömning, planering och uppföljning av klientarbetet under hela behandlingsprocessen. Dokumentation och samarbete med kollegor inom den egna förvaltningen och andra myndigheter är en viktig del av jobbet
Kvalifikation
För arbetet som socialsekreterare krävs det att du har socionomexamen och gärna erfarenhet av arbete med missbrukare, helst utredningsarbete. Erfarenhet av att arbeta med strukturerade utrednings - och utvärderingsinstrument, tex. ASI är meriterande. Även erfarenhet från arbete med människor med psykiska funktionshinder är meriterande då flera av våra klienter har samsjuklighet. Arbetet kräver B körkort.
För att arbeta som socialsekreterare inom vuxenvården behöver du vara trygg i dig själv samt vara bra på att sätta gränser, både gentemot klienter och i arbetet som helhet. Naturligtvis ska du vara intresserad av målgruppen och ha god förmåga att skapa förtroendefulla relationer med utsatta människor. Då dokumentation och kommunikation är viktiga delar i arbetet ska du kunna uttrycka dig väl i tal och skrift. Vidare ska du vara stresstålig och klara av att ha flera processer igång samtidigt. Du har en god samarbetsförmåga, men har även vana av att arbeta självständigt.
Vi ser gärna manliga sökande, främst utifrån ett klientperspektiv men även utifrån ett jämställdhetsperspektiv. Vi ser även gärna sökande med utländsk bakgrund.
Anställningsvillkor
Vikariat på 100% under 6 månader. Tillträde snarast eller enligt överenskommelse. Eftersom ordinarie befattningshavare ska ha tjänstledigt för att prova annan tjänst kan möjlighet till förlängd anställning finnas.
För mer information, ta kontakt med
Göran Persson, Enhetschef, 0733-13 49 20
Peter Sonnsjö, Verksamhetschef, 0733-13 49 19
För facklig information, ta kontakt med
Uwe Pötter, TCO, 044-13 49 00
Andreas Jeppsson, SACO, 044-13 53 84
Sista ansökningsdatum
2013-09-23
Övrigt
Med hänsyn till medarbetares, kollegors, kunders och brukares hälsa tillämpar Kristianstads kommun rökfri arbetstid.
Är du intresserad
Du söker tjänsten via knappen, Sök tjänst, längst ner i annonsen. Du måste logga in.
Söker du via Arbetsförmedlingen går du in på www.kristianstad.se/jobb eller ansökan via extern webbplats.
Söker du internt måste du ha fyllt i din e-postadress i Heroma Självservice, under Personligt, Namn & Adress.
Behöver du hjälp när du ska lägga upp din ansökan, ta kontakt med Maria Hallgren 044-13 58 07.
Kontaktpersoner på detta företaget
Marie Ohlander, rektor
0733-13 43 38
Pia Hartman Melander, Förskolechef
0738-858191
Lena Rooth-Norén, enhetschef
044-13 54 24
Veronica Svensson, enhetschef
044-13 57 58
Elsie Sjöö, enhetschef
044-13 55 54
Mattias Jönsson, Rektor
0733-13 65 05
Agneta Ekner Carlsson
044-135863
Margareta Melin, enhetschef
044-13 62 17
Jan Herngren, rektor H1
0733-13 60 55
Ingrid Priemer, administrativ chef
044-13 59 21