OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vårt arbete gör skillnad i människors vardag! Vi är cirka 7 000 medarbetare och här finns gott om utrymme för dig som vill lyfta tillsammans med oss. Kristianstad är nordöstra Skånes handelscentrum med 85 000 invånare, bara en timmes tågresa från storstadsområdet vid Öresund.
Är du en socionom som söker nya utmaningar? Brinner du för lösningsorienterat förändringsarbete och gillar utvecklingsfrågor? Se hit!
Vill du arbeta i en verksamhet som skapar förutsättningar och gör skillnad i vardagen för dem vi möter? Då är kanske denna tjänst för dig!
Nu söker vi dig som vill arbeta med myndighetsutövning på Vuxenvården för att hjälpa samt följa vår målgrupp mot sina önskade förändringar i livet. Här på Vuxenvården erbjuder vi inte bara fantastiska kollegor och ett stimulerande arbete utan även en organisation som ständigt strävar efter utveckling, i syfte att bidra till förbättrad livskvalitet för vår målgrupp.
Vuxenvården har en väl utbyggd öppenvård med olika insatser, både biståndsbedömda och biståndslösa. Vuxenvården erbjuder bland annat tolvstegsbehandling, motivationsboenden, socialt stöd i olika former och samtalsstöd med både lösningsfokuserad och psykodynamisk inriktning.
Du kommer att ingå i en arbetsgrupp med sju socialsekreterare och närhet till närmsta chef. Du kommer även att ha ett nära samarbete med behandlingsassistenter och övrig personal i den egna verksamheten. Vuxenvården har goda resurser och som socialsekreterare erbjuds du även tillgång till extern handledning.
Vi erbjuder:
• Ett öppet och välkomnande klimat där vi har roligt på jobbet!
• Erfarna kollegor med kunskap, mod och humor som brinner för målgruppen och värnar sammanhållningen på
arbetsplatsen.
• En nära och tillgänglig chef som även handleder och vägleder i det operativa arbetet tillsammans med övriga kollegor.
• Individuell utveckling och medarbetarinflytande.
• Flexibelt arbetssätt där det finns möjligheter till distansarbete i samråd med chefen.
• Kunskapsstöd av erfarna kollegor samt riktlinjer/rutiner, checklistor och mallar för att utföra arbetet.
• En introduktion i arbetet med stöd av kollegor. Vi erbjuder även möjlighet till interna kortutbildningar och utbildningar inom området beroende.
• Extern handledning.
• Flextid och friskvårdsbidrag.
ARBETSUPPGIFTER
På Vuxenvården kommer du huvudsakligen att ansvara för handläggning och dokumentation enligt Socialtjänstlagen och LVM och är den som ansvarar för utredningsarbete, bedömning, planering och uppföljning av klientarbetet under hela behandlingsprocessen. Vår målgrupp är personer över 20 år med missbruk ofta i kombination med psykisk ohälsa. Du kommer att ha kontakt både med den enskilde och med aktuella personer både inom personens sociala nätverk samt inom andra myndigheter.
Du gör individuella bedömningar, samverkar internt och externt och jobbar tillsammans med ledning och kollegor för att utveckla verksamheten på olika sätt. Du ansvarar, utifrån delegation, för rättssäker handläggning och beslut i enskilda ärenden samt att upprättade rutiner följs. Vårt förhållningssätt är att ha medborgarens behov i centrum.
KVALIFIKATIONER
Du som söker har socionomexamen. Har du erfarenhet av myndighetsutövning, gärna inom socialtjänstens missbruks/beroendevård är det meriterande. Även ASI-utbildning eller andra fortbildningar inom beroende är meriterande liksom erfarenhet av arbete med människor med psykiska funktionshinder.
Du behöver ha datorvana samt god förmåga att uttrycka dig på svenska i tal och skrift eftersom kommunikation och dokumentation ingår i arbetsuppgifterna. B-körkort är ett krav.
Vi söker dig som är trygg i dig själv, strukturerad, flexibel, kreativ och modig. Samarbete är en självklarhet för dig, både internt och externt. Du gillar att ta ansvar och initiativ samt kan hantera svåra akuta situationer. Vidare behöver du kunna arbeta både självständigt och tillsammans med kollegor och samarbetspartners.
ÖVRIGT
Möt framtiden med oss i arbete och välfärdsförvaltningen. Förvaltningen ansvarar för individ- och familjeomsorgen och vissa arbetsmarknads- och utbildningsinsatser i kommunen. Vi har ett samlat ansvar för att förebygga och motarbeta utanförskap och stödja medborgaren till ökad självständighet.
I Kristianstads kommun tillämpar vi heltid för alla, vilket innebär att alla medarbetare med tillsvidareanställning har rätt till heltid och deltid är en möjlighet. Vi tillämpar också rökfri arbetstid.
Har du skyddade personuppgifter ska du inte ansöka via vår ansökningsknapp, utan kontakta HR-rekrytering via växeln 044-13 50 00 för en säker ansökningsprocess.
Har du frågor kring hur du gör din ansökan, kontakta systemets support på telefon 0771-69 36 93 eller via länken https://zero.comaround.com/sv-se/.